actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 15th March 2016, 11:48
Magalie O*stvogels Magalie O*stvogels is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Schoten
Posts: 97
Rubio zet peperdure haat-tv in tegen Trump

Als Donald Trump vandaag de voorverkiezingen in Florida en Ohio wint, heeft hij de buit zo goed als binnen. Met een wanhoopsoffensief doet zijn eigen Republikeinse partij in Florida nog een poging om te voorkomen dat hij de genomineerde wordt van de partij. Te laat, zo lijkt het.

Op Orlando's meest bekeken nieuwszender Fox 35 wordt een politiek kooigevecht afgewerkt. Donald Trump, zo bromt een diepe mannenstem als het reclameblok start, verschool zich ooit achter faillissementswetten om rekeningen te ontduiken en banen te schrappen. "Nou, Marco Rubio is corrupt,'' slingert Trump op zijn beurt enkele tellen later de huiskamers in om zijn tegenkandidaat zwart te maken.

Onmiddellijk daarna krijgt Trump een directe. Een ex-student van de Trump University vertelt in een spotje dat hij voor 35.000 dollar nooit fatsoenlijk onderwijs kreeg. "Ik ben gedupeerd door The Donald," zegt hij, de mondhoeken in rouwstand. Grote witte letters op het scherm schreeuwen het de kijker toe: 'We kunnen Donald Trump niet vertrouwen'.

Rechterhand

Alleen vorige week al is naar schatting 13 miljoen dollar gespendeerd aan tv-spotjes om Trump zwart te maken, het overgrote deel uitgezonden in Florida. Er moet dan ook heel wat gebeuren om Trumpfans nog van gedachten te doen veranderen. In Orlando beloofden duizenden aanhangers Trump onvoorwaardelijke steun, toen hij ruim een week geleden voor het eerst toehoorders hun rechterhand in de lucht liet steken om te zweren dat ze op hem zullen stemmen.

Trumps plannen om het immigranten voortaan een stuk moeilijker te maken, slaan aan in de stad van Disney. Het bedrijf ligt onder vuur, omdat het 250 Amerikanen ontsloeg en dankzij een maas in de wet evenveel Indiërs inhuurde om voortaan het IT-werk te doen in het pretpark. Dena Moore (53) kreeg vorig jaar januari te horen dat ze kon vertrekken zodra ze klaar was met het inwerken van de goedkope Indiase softwaretechneut die haar plaats ging innemen. "Ik was in shock," herinnert ze zich.

Woede


Later kwamen de woede, het besluit een rechtszaak te voeren tegen Disney en de hoop op ingrijpen door Trump. Zijn zakelijk instinct is nodig om te zorgen dat in handelsverdragen en visavoorwaarden de Amerikaanse werknemer voortaan wel als winnaar uit de bus komt, gelooft ze. "Want dit soort praktijken zullen de Amerikaanse middenklasse vernietigen. Salarissen dalen. Gaan mijn kinderen straks minder verdienen dan ik?"

In een pas deze maand geopend kantoor in het centrum van Orlando doen de campagnevrijwilligers van Marco Rubio op het laatste nippertje hun uiterste best om mensen als Moore nog om te praten. Ze voeren ogenschijnlijk een vrolijke strijd tussen ballonnen en confetti, met op een klaptafel in de hoek genoeg muffins en bonbons om van 09.00 tot 21.00 uur te overleven op suiker. De senator uit Florida is de man die de beste kansen heeft om Trump hier van de hoofdprijs van 99 gedelegeerden af te houden.

Althans, in theorie. In de praktijk is hij verzeild geraakt in wat de New York Times 'het politieke equivalent van een hospice' noemt en blijft hij in de meeste peilingen in zijn thuisstaat ruim 20 procentpunt achter op Trump.

Hangende schouders

Vrijwilligers houden zich op de vlakte over de reacties van kiezers. "We zijn heel optimistisch," houdt woordvoerder Jordan Russell vol. Maar zijn lichaamstaal zegt iets anders. De schouders hangen, de campagneteksten lijken met tegenzin uit zijn mond te rollen. En de steun in de vorm van miljoenen om de koploper op tv, radio en internet door het slijk te halen dan? "De meeste mensen doen zoals ik met zulke aanvalsreclames: gewoon negeren," bekent vrijwilligerscoördinator Kim Carroll.

Het tegenoffensief kwam waarschijnlijk te laat, menen de kenners. "Hoe meer mensen al weten over de kandidaten, hoe moeilijker het wordt hun keuze nog te beïnvloeden met zulke spots," stelt politicoloog Travis Ridaut, directeur van een team dat aan Wesleyan University in Connecticut alle politieke reclame in de VS in kaart brengt. "Gaat dit Trump de nominatie kosten? Waarschijnlijk niet."

Dena Moore besloot bijvoorbeeld in de zomer al dat Trump haar stem verdient. Sinds ze haar verhaal mocht doen op zijn verkiezingsbijeenkomsten en de man zelf ontmoette, is ze helemaal niet meer te stuiten. "Hij was innemend, luisterde aandachtig. Ik vond hem kalm, betrouwbaar. Heel anders dan de Trump van tv."

Bron: De Morgen, Rubio zet peperdure haat-tv in tegen Trump, 15/03/'16, http://www.demorgen.be/buitenland/r...trump-ba018178/.

Eigen mening:

Naar mijn mening zijn dit soort praktijken echt ongehoord. Als we de dag van vandaag medepresidentkandidaten op deze manier zwart proberen te maken tot welk niveau verlagen we ons dan? De inwoners van Amerika zouden een kandidaat moeten kiezen op basis van hun eigen mening en het bijhorende politiek programma. Mensen beïnvloeden op basis van ronduit belachelijke spotjes is niet alleen belachelijk, maar ook in mijn ogen een vorm van indoctrinatie. Dit is misschien wat kort door de bocht, maar mensen continu herinneren aan het feit dat een bepaalde kandidaat niet geschikt zou zijn voor het presidentschap is ook niet politiek correct. Laat de bevolking maar zelf beslissen wie ze bekwaam achten in plaats van elkaar zo door het slijk te halen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 11:53.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.