actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 9th March 2016, 11:28
Annelies H*nssens Annelies H*nssens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: B*erse
Posts: 80
Jambon: "Blij dat er een einde komt aan open route voor vluchtelingen"

De Balkanroute is met ingang van vandaag voor vluchtelingen praktisch helemaal gesloten. Dat kondigde het ministerie van Binnenlandse Zaken in de Servische hoofdstad Belgrado gisteren aan. Slovenië aanvaardt sinds middernacht enkel vluchtelingen met geldige visa en paspoorten, Servië en Kroatië volgen dat voorbeeld. Minister van Binnenlandse Zaken Jan Jambon (N-VA) reageert opgelucht: "Ik ben blij dat er eindelijk een einde aan de open route komt."

Sinds middernacht houdt Slovenië zich niet meer aan de huidige afspraken met de buurlanden van de Balkanroute , kondigde de staatssecretaris van het ministerie van Binnenlandse Zaken, Bostjan Sefic, op Radio Slovenija aan.

Slovenië heeft zijn buurlanden geïnformeerd dat nu enkel nog mensen met geldige reisdocumenten het land binnen mogen, die in Slovenië asiel willen aanvragen. Daarop volgden Servië en ook Kroatië dat voorbeeld. De grenzen met Macedonië en Bulgarije gingen dicht voor mensen zonder geldig visum. Macedonië had eerder de grens met buurland Griekenland al gesloten.

"Daarmee gaat de Balkanroute praktisch volledig dicht", luidde het in de mededeling uit Servische hoofdstad Belgrado. Daarom vrezen Letland, Litouwen en Estland nu dat vluchtelingen grotere omwegen zullen maken om Noord- of West-Europa te bereiken. De Baltische staten zouden nu al voorzorgsmaatregelen aan het nemen zijn.

Staatssecretaris voor Asiel en Migratie Theo Franken (N-VA) en minister van Binnenlandse Zaken Jan Jambon reageren tevreden. "Tot nu was het zo dat vluchtelingen overal doorkwamen en dat vijf, zes landen alle lasten moeten dragen. Routes op die manier openlaten... Ik ben blij dat daar een einde aan komt", zei Jambon vanuit Turkije aan de VRT.

Volgens Francken is het feit dat nu ook Slovenië haar grenzen dichtgooit, niets meer dan een logisch gevolg van wat er aan de hand is. "Macedonië heeft het eerder gedaan. Het zijn geen leden van de Europese Unie (Slovenië is wel lid van de EU, red.). Wij kunnen hen niets dicteren", zegt hij.

Maar ook al is de Balkanroute nu afgesloten, een oplossing voor de asielcrisis brengt dat nog niet met zich mee. De voorbije maanden zijn de mensen op de route steeds van het ene naar het andere land doorgesluisd, omdat ze naar Oostenrijk en vooral naar Duitsland wilden. Door het afsluiten van de route stranden alle vluchtelingen nu in Griekenland, waar de situatie stilaan onhoudbaar wordt. Zo'n kleine 36.000 vluchtelingen zouden daar momenteel vastzitten.

Volgens staatssecretaris Francken heeft Griekenland echter "tijd en geld genoeg gekregen om orde op zaken te stellen". Bovendien benadrukt hij dat de Conventie van Genève niet stelt dat vluchtelingen opgevangen moeten worden in een veilig én welvarend land, dus dat Griekenland verplicht is aan zijn opvangtaak te voldoen. Francken pleit er dan ook voor om Griekenland nu verder te steunen op weg naar een Europese oplossing.

In die Europese oplossing speelt de "terugdrijving naar Turkije" volgens hem een cruciale rol. Dat Europa en Turkije over die heikele kwestie uiteindelijk tot een dragend akkoord zullen komen, daar twijfelt hij niet aan. "Ik geef het nog tot volgende week (wanneer de EU-leiders en Turkije opnieuw samen komen, nvdr.) om te zien wat er uit komt. Maar ik ben niet pessimistisch. Ik denk dat we er wel door geraken."

Bron: De Morgen: http://www.demorgen.be/buitenland/j...ingen-b6679c50/
Datum: 9 maart 2016

mijn mening: Ik stel mij bij deze actie van Slovenië verschillende vragen. Eerst en vooral wat gebeurt er met de mensen die daar vast komen te zitten? Ze lopen waarschijnlijk de kans dat ze het land niet meer kunnen verlaten en er asiel zullen moeten aanvragen, maar wat in tussentijd? Ze moeten zien te overleven in slechte mensonwaardige omstandigheden. Het is winter en dus heel koud, ze hebben weinig positieve vooruitzichten, ze hebben veel vragen,... Door ze tegen te houden kunnen we deze mensen niet helpen en opnemen in onze maatschappij. Het is natuurlijk heel moeilijk om voor iedereen een gepaste oplossing te vinden en hen te helpen, maar de grenzen sluiten lijkt me niet de oplossing voor het probleem. Vluchtelingen zullen andere routes of manieren bedenken om toch hun bestemming of hun familie te kunnen bereiken.
Daarenboven lost een sluiting van de grenzen volgens mij ook niet de kern van het probleem op. Die mensen vluchten om een reden: oorlog, veiligheid, familie,.... Die kern kunnen we beter aanpakken o.a. door de smokkelaars op te pakken die de vluchtelingen tot in Europa brengen. Deze smokkelaars profiteren van de slechte situatie waarin de vluchtelingen zich bevinden, ze behandelen deze mensen slecht en verdienen er geld aan. Vaak moeten ze hun spullen of paspoorten afgeven waardoor ze er zelf niets aan kunnen doen dat ze nu niet verder kunnen doorreizen.

Laatst aangepast door Annelies H*nssens : 9th March 2016 om 11:45.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 15:39.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.