actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 22nd October 2016, 19:48
Robbe.V*nweert Robbe.V*nweert is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2016
Locatie: Heist-op-den-Berg
Posts: 67
Leterme: 'CD&V had voor premier moeten gaan'

'CD&V heeft de kans gemist om Kris Peeters premier te maken. Jammer. Mensen voelen het als je niet voor 100 procent met je hart bij die regering bent. Als het mossel noch vis is, zoals nu'. Dat zegt gewezen premier Yves Leterme (CD&V) in een gesprek met Het Laatste Nieuws.

Dat CD&V ervoor koos om Marianna Thyssen aan een Europese topjob te helpen, en daarvoor de 16 liet schieten, vindt Leterme een 'gemiste kans'. 'Het premierschap houdt risico's in, maar die neem je erbij. Met alle respect voor Marianne Thyssen, maar een mandaat in de Europese Commissie is maatschappelijk en politiek veel minder relevant dan de leiding van het land. CD&V had beter gekozen voor een eerste minister. Voor Kris Peeters. Of Wouter Beke, zo u wil', zegt Leterme.

Vijf jaar is Yves Leterme (56) nu van het Belgische politieke toneel verdwenen en daar is hij niet rouwig om. Maar toch maakt hij zich zorgen. 'De politieke manoeuvres van de Wetstraat kunnen me niet echt meer boeien. Maar de essentie interesseert me nog wel. En die is dat dit land op de grenzen van zijn staatsstructuur botst zoals die door de generatie van Wilfried Martens, Jean-Luc Dehaene en Herman Van Rompuy is uitgetekend.'

En Leterme meent ook dat de obstructie van Wallonië over het Europees-Canadees handelsverdag nogmaals aantoont dat er een constructiefout zit in het Belgisch model. 'Met de beste bedoelingen en met veel voordelen voor Vlaanderen, maar in de opbouw van ons model is er een constructiefout geslopen die je er niet meer uit krijgt, vrees ik: het gebrek aan hiërarchie tussen de verschillende regeringen. De regering-Michel staat niet boven de regering-Bourgeois of de regering-Magnette. Dat is een grote handicap.'

Leterme: 'Het zorgt ervoor dat alle druk voor een begroting in evenwicht bij de federale regering ligt, terwijl het zonder extra inspanningen van het gewestelijke en het lokale niveau nooit zal lukken om ze in evenwicht te brengen. Het zorgt ervoor dat we eindeloos kibbelen over de geluidsnormen boven Zaventem, boven de hoofdstad van Europa. En dat België als enige land in de EU het handelsakkoord met Canada afwijst omdat de Waalse regering haar veto kan stellen, minder om inhoudelijke redenen dan uit partijpolitieke berekening. Dan denk ik, vanop een afstand bekeken: we zijn met de welvaart van de mensen aan het spelen'.

Bron: De Tijd 22-10-2016
http://www.tijd.be/politiek_economie/belgie_algemeen/Leterme_CD_V_had_voor_premier_moeten_gaan.9823138-4002.art

Eigen mening:
Na de verkiezingen in 2014 waren de meeste mensen positief over regering Michel. Nu 2 jaar later loopt het nog niet zoals men verwacht had. Ik snap niet waarom o.a. enkele partijen en ex-leden nu nog terugverwijzen naar de verkiezingen. Ik vind dat het niet gaat over wie en welke partij en welke bevoegdheid. De essentie is volgens mij om zo goed mogelijk samen te werken om zo ons land vooruit te helpen. De verschillende regio's staan in mijn opzicht zeer vijandelijk, lijnrecht tegenover elkaar. De structuur in ons land met al de verschillende regeringen is zeer complex. Misschien te complex om een land efficiënt te laten functioneren. De regeringen moeten beter samenwerken en elkaar bekijken als gelijke. Ook binnen de regering tussen de partijen. Het is een moeilijk haalbare ideologie...
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 13:04.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.