actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 21st October 2016, 08:08
Caitlin.P*oost Caitlin.P*oost is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2016
Locatie: Turnhout
Posts: 51
Verbied alcohol in tankstations en beperk het in nachtwinkels

Als het van het Vlaams expertisecentrum Alcohol en andere Drugs afhangt, wordt er binnenkort geen alcohol meer verkocht in tankstations en wordt er voor nachtwinkels een beperking opgelegd. Die aanbevelingen formuleren ze een week voor ze aan tafel gaan met minister van Volksgezondheid Maggie De Block (Open VLD), om een algemeen alcoholplan uit te werken.
"Een totaalverbod op alcoholverkoop in tankstations lijkt ons evident, omdat alcohol en verkeer echt niet samengaan. De alcohol die daar wordt gekocht, wordt ook vaak meteen geconsumeerd", zegt Marijs Geirnaert van het VAD. "Bij de nachtwinkels moeten we de openingsuren herbekijken, zodat enkel tijdens bepaalde uren alcohol wordt verkocht. In bepaalde steden is dat nu al het geval, dat bijvoorbeeld dat er na 21 of 22 uur geen alcohol meer wordt verkocht. Die maatregel is er vooral om de overlast te verminderen."

Volgende week starten de onderhandelingen met onder andere minister van Volksgezondheid De Block over een alcoholplan. Het is de eerste keer dat een soortgelijk initiatief wordt genomen. "We zijn in ieder geval vragende partij voor een volwaardig plan. Als dat niet inzet op de drie belangrijkste peilers, dan wordt het beter afgeblazen", aldus Geirnaert.

Naast de beperking van het alcoholaanbod op de markt, pleit het expertisecentrum ook nog voor prijsverhogingen en een beperking op reclame. De taxverhoging op sterke drank mag voor het expertisecentrum worden uitgebreid naar alle alcoholische dranken. Ook de wettelijke leeftijd waarop jongeren alcohol mogen drinken (16 jaar) stellen ze in vraag. België is een van de vier Europese landen waar het voor de leeftijd van 18 jaar niet volledig verboden is om alcohol te drinken.

Bron: http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/binnenland/1.2799027
De redactie 21/10/2016

Eigen mening: ik vind het een goed idee om alcohol te verbieden in tankstations omdat het rechtstreeks in contact staat met de autosnelweg. Alcohol hoort niet thuis in het verkeer want daar gebeuren alleen maar ongelukken mee. Dat ze alcohol willen afschaffen na 22u in nachtwinkels vind ik een minder goed idee. Persoonlijk denk ik dat er veel nachtwinkels het hoofd niet boven water kunnen houden als ze geen alcohol meer mogen verkopen. Daarbij vind ik ook dat of je nu alcohol koopt in de supermarkt of in de nachtwinkel ongeveer hetzelfde is.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 21st October 2016, 10:41
IlonaC*abbe IlonaC*abbe is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Tremelo
Posts: 122
Verbied alcohol in tankstations en beperk het in nachtwinkels

Eigen mening: Ik vind het niet zo'n goed idee om alcohol onder de 18 jaar volledig te verbieden. Ik denk dat jongeren dan, nog meer dan nu, alcohol gaan 'misbruiken'. Nu is het een thema waarover gesproken kan worden, en waarin jongeren gesensibiliseerd kunnen worden. Wanneer het verboden gaat zijn, gaan jongeren stiekem alcohol consumeren waardoor de controle helemaal wegvalt. Alcoholverkoop in nachtwinkels verbieden na 21 uur vind ik ook geen goed idee. Hoe moeten deze hun boterham dan verdienen? Dit gaat ook niets oplossen, want mensen gaan gewoon vroeger elders hun alcohol kopen of het op café drinken. Het is vooral belangrijk dat verkopers van alcohol de leeftijden van de consumenten controleren, en dat jongeren de gevaren van alcohol inzien.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 15:59.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.