actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 22nd October 2016, 10:28
Tim.B*x Tim.B*x is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2016
Locatie: Poppel
Posts: 25
Asielcrisis kost België 1,3 miljard

De kosten voor de opvang en de begeleiding van de vluchtelingen zijn in twee jaar verdubbeld, zo schrijft De Tijd vandaag.

De grote piek van de vluchtelingencrisis is al even achter de rug. Maar de kosten van de extra opvang wegen dit en volgend jaar nog flink op de overheidsfinanciën. De federale overheid, Vlaanderen en Wallonië hebben dit jaar samen 1,3 miljard euro uitgetrokken voor het asiel- en migratiebeleid. Dat staat in de ontwerpbegroting van de federale regering. Het betekent bijna een verdubbeling in twee jaar tijd. In 2014 was dat nog 675,4 miljoen euro. Voor 2017 is nog eens 1 miljard euro ingeschreven.

De federale overheid neemt van het totale bedrag voor 2016 1,13 miljard euro op zich. Het gros van de uitgaven gaat naar de opvang in de asielcentra (626,3 miljoen euro), de gezondheidszorg voor vluchtelingen (52,7 miljoen) en de administratie- en personeelskosten (194,6 miljoen). Er wordt ook 57,6 miljoen euro in rekening gebracht voor de Europese vluchtelingendeal met Turkije. Vlaanderen voorziet in 151,7 miljoen euro, voornamelijk voor onderwijs, taallessen en inburgering. In 2017 zakken de kosten opnieuw, naar 971 miljoen euro voor het federale niveau en 91,7 miljoen voor Vlaanderen.

Er waren vorig jaar 35.451 asielaanvragen in België, het hoogste aantal sinds het vorige recordjaar 2000. De federale regering gaat voor 2016 uit van een daling naar 14.460 asielaanvragen, maar houdt voor 2017 opnieuw rekening met een opvallende stijging naar 23.503 aanvragen.

Bron: De Morgen

Mening:
Met een regering die met heel veel moeite de begroting in orde krijgt is dit een grote kost. Uiteraard is dit een noodzakelijke kost, wij moeten als welvarend land deze mensen helpen. Er komt bij mij wel een vraag naar boven. Kan dit niet efficiënter? Er zitten zoveel vluchtelingen verspreid, als we het vanuit een zakelijk oogpunt bekijken is grootschaligheid juist kosten besparend. Helaas licht dit punt bij veel mensen gevoelig zowel in onze bevolking als bij de vluchtelingen. Bij mij in de buurt zit ook een opvangcentrum en daar zijn vluchtelingen van verschillende origine met elkaar al op de vuist gegaan. Hier moet rekening mee gehouden worden.
De eisen van vluchtelingen zijn al een tijdje niet meer op het nieuws geweest maar ik kan mij nog wel herinneren dat enkele vluchtelingen aan het klagen waren dat ze geen sigaretten kregen en er geen tv op de kamer was. Ze moeten de voetjes op de grond houden, een inburgeringscursus volgen of de intentie hebben om als het rustiger wordt aan het thuisfront terug te keren. Dan keur ik deze uitgaven helemaal goed.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 12:46.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.