actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 21st October 2016, 17:55
Lien H*mels Lien H*mels is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Westmalle
Posts: 77
Canada blaast onderhandelingen met Wallonië op

Volgens de Canadese minister van Handel Chrystia Freeland zijn de onderhandelingen met Wallonië over het vrijhandelsverdrag mislukt. ‘De EU lijkt niet bekwaam om een internationaal akkoord te sluiten.’

De Canadese minister heeft de gesprekken met Waals minister-president Paul Magnette (PS) in Namen verlaten. Alleen zijn regering lag nog dwars om het Canadees-Europees vrijhandelsakkoord (Ceta) te ondertekenen, ondanks zware druk van de 28 EU-lidstaten.

‘Het lijkt voor mij duidelijk dat de EU momenteel niet in staat is om internationale akkoorden te sluiten. Zelfs met een land dat gelijkaardige waarden heeft als Canada, zelfs met een land dat zo geduldig en lief is als Canada’, zei een duidelijk aangeslagen Freeland, die eraan toevoegde dat ze hard gewerkt heeft aan het vrijhandelsakkoord.

Volgens haar is een akkoord nu onmogelijk. ‘We hebben beslist om weer naar huis te gaan, en ik ben erg triest. Het enige positieve wat ik kan zeggen, is dat ik morgen terug bij mijn kinderen zal zijn.’

Timing

Waals minister-president Paul Magnette (PS) had deze voormiddag urenlang met haar overlegd. Magnette herhaalt wat hij vanmiddag in het Waals Parlement zei. Inhoudelijk werd vooruitgang geboekt, maar de timing was een probleem. Magnette vroeg uitstel van de top waar het akkoord volgende week zou ondertekend worden, maar daar wilde niemand in meegaan.

‘Ik begrijp dat zeven jaar onderhandelen lang was voor Canada’, geeft Magnette toe. ‘Maar wij zijn pas vijftien dagen bij dit dossier betrokken. Ik kan het Waals Parlement onmogelijk vragen om vandaag of morgen te beslissen.’

Nu de gesprekken zijn afgesprongen, blijft Magnette naar eigen zeggen wel beschikbaar voor de onderhandelingen voort te zetten. Hoe het nu verder moet, is onduidelijk. Een bron bij de Europese Commissie zegt aan persagentschap Reuters dat het proces dat tot de ondertekening moet leiden niet beëindigd is.

Europese druk

Normaal gezien moesten de EU-landen vandaag op de Europese top hun fiat geven voor het Ceta, maar Wallonië kreeg van Commissievoorzitter Jean-Claude Juncker meer tijd. Na afloop van de top zei Juncker dat hij ‘binnen enkele dagen’ op een akkoord hoopte.

Het Waalse verzet kan op weinig begrip rekenen bij de Europese leiders. Onder anderen Europees Raadsvoorzitter Donald Tusk toonde zich bezorgd over het imago van Europa. Volgens hem heeft de houding van Wallonië meer met de interne Belgische politiek te maken dan met de internationale politiek.

Ook Juncker uitte zijn bedenkingen. Hij is naar eigen zeggen ‘sprakeloos, verbijsterd en verbaasd’ dat niemand kritiek uitte toen Europa een jaar geleden zijn vrijhandelsakkoord met Vietnam aankondigde, maar nu wel bij het akkoord met Canada.

Bron: 21/10/2016, De Standaard, http://www.standaard.be/cnt/dmf20161021_02532326

Eigen mening:
Het is natuurlijk niet 'leuk' dat dit verdrag, waar zo veel werk in is gestoken, niet wordt geaccepteerd door één betrokken partij. Dit is volgens mij toch een leerrijke situatie. Deze systemen zijn er net om een buffer te zijn voor een te autoritaire macht. Iedereen moet tevreden zijn of het gaat niet door, niets wordt zomaar opgelegd. De procedures hierbij zijn niet ideaal, maar als Wallonië het ergens niet mee eens is moeten ze volgens mij ook kritisch zijn en niet blindelings tekenen. Beide richtingen zullen toegevingen moeten doen, het is niet enkel de 'schuld' van Wallonië. Dat is een belangrijk standpunt om in te nemen.

Laatst aangepast door Lien H*mels : 21st October 2016 om 18:01.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 21st October 2016, 18:41
maxim.j*nsen maxim.j*nsen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Boechout
Posts: 136
Dat is wel de schuld van Wallonië! 1 mini stukje land gaat een contract tegenhouden waar gewoon al de rest akkoord mee gaat! En Wallonië tegen zijn, maar dan moest het contract getekend worden zonder Wallonië. Geen enkel land zal 100% akkoord gegaan zijn. Maar die landen kunnen tenminste rationeel denken! Wallonië mocht zeker een ander standpunt hebben, maar konden we dat dan alleen in België uitvechten? Nu hebben we ons weer compleet belachelijk gemaakt in heel Europa. Canada heeft ongelooflijk veel toegevingen gedaan, geluisterd, water bij de wijn gedaan en het is een van de enige landen die zo op eenzelfde lijn staan als wij! De democratie van "de meerderheid beslist" is gewoon dood door deze vertoning. Ik ben bluspoeder en trouwens heel Europa! België is een mislukking, maar nu hebben we de rest ook mee in de dieperik getrokken. Waarom konden we het niet in België houden? Dat is de schuld van Wallonië en van niemand anders.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 19:59.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.