actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 21st October 2016, 16:05
Hannah.W*llems Hannah.W*llems is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2016
Locatie: Lille
Posts: 52
Aandeel vrouwen in tech daalt nog

Ondanks een scala aan initiatieven en heel veel goede voornemens van grote bedrijven, neemt het aandeel van vrouwen in computerwetenschappen en IT niet toe, integendeel.

Het percentage van vrouwen in computerjobs zou de volgende jaren dalen van 24 naar 20 procent. Dat berekende een studie die werd uitgevoerd door Accenture en Girls Who Code. Hoewel veel bedrijven programma's op poten zetten om meer vrouwen aan te trekken voor technische en ingenieursvacatures, is de kloof tussen mannen en vrouwen in de sector net aan het groeien, zegt het rapport. En de schuld daarvoor ligt niet zozeer bij HR, maar bij het onderwijs. Er zijn gewoon niet genoeg kandidaten.

De Amerikaanse studie ondervroeg 8.000 respondenten in de sector en kwam tot de conclusie dat meisjes vaak hun interesse in een carrière in tech verliezen rond het late middelbaar of aan de universiteit. Het percentage studentes in computerwetenschappen aan de Amerikaanse universiteiten is gedaald van 37 procent in 1984 naar 18 procent nu. Volgens de onderzoekers is het duidelijk niet genoeg om computerwetenschappen gewoon te promoten als een carrière, omdat dat weinig rekening houdt met de interesses van jonge mensen zelf.

Ze stellen een nieuwe oplossing voor en suggereren dat computerskills naar meer verschillende richtingen worden gebracht. Dit als alternatief voor de vele pogingen om meisjes richting computerwetenschappen te duwen. Zo zouden cursussen computerwetenschap kunnen gegeven worden in de richtingen biologie en fysica, die nu een groter aantal vrouwelijke studenten bevatten. Dat zou het aandeel van vrouwen in computing tegen 2025 moeten doen stijgen van 24 procent naar 39 procent.

Bron:
Knack.be
Auteur: Els Bellens
Datum: 21/10/2016

Eigen mening: Mijn eigen mening is over dit artikel nogal verdeeld. Aan de ene kant vind ik het niet zo'n groot probleem dat er niet veel vrouwen in de tech sector zijn. Vrouwen kunnen nu niet alles domineren of gelijk zijn in elke sector. Er zijn toch ook minder mannen in de kappersector dan vrouwen? Technologie is ook nog iets relatief nieuw, net zoals de gelijkheid van mannen en vrouwen. De vrouwen zullen hier in de toekomst misschien nog wel naartoe groeien maar ook al gebeurt dit niet, zo'n groot probleem vind ik het niet. Aan de andere kant vind ik dat hecht ik zelf veel belang aan de gelijkheid van mannen en vrouwen. Daarom lees ik dus ook graag in het artikel dat men wel degelijk bezig is met het aantrekkelijker maken van de sector voor vrouwen.
Bijgesloten Plaatje(s)
 
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 13:44.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.