actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > Thomas More Kempen > Onderwijs > Onderwijsvisie
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 21st October 2016, 15:16
mitchell.b*ons mitchell.b*ons is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Laakdal
Posts: 72
Energiezuinige scholen krijgen duwtje in de rug

De Vlaamse regering wil scholen aanmoedigen om energie te besparen. Ze doet dat door het energieverbruik van scholen beter te laten opvolgen en door subsidies toe te kennen aan hogescholen en universiteiten die projecten indienen om meer energiezuinig te werken.

Nu geeft de Vlaamse regering ruim 700 miljoen euro per jaar uit aan energie en verwarming van allerlei gebouwen. Dat is goed voor een uitstoot van 3,3 miljoen ton CO2. De oude schoolgebouwen nemen een flinke hap uit het budget. Vandaar dat onderwijsminister Hilde Crevits (CD&V) nu het energiegebruik van scholen beter wil laten opvolgen via het Vlaamse energiebedrijf.*Dat zal met de scholen ook projecten kunnen opzetten om energie te besparen.

Ook kleine initiatieven kunnen al helpen, zegt Crevits aan VRT Nieuws: “Bijvoorbeeld door verwarmingsketels beter af stellen. We gaan deze winter al bij een groep scholen het energieverbruik meten. Volgend jaar zullen we die meting herhalen. Dan zullen we bekijken welke winst we boeken met een beter afgestelde verwarmingsketel. En dat kan dan hopelijk ook andere scholen aanzetten om ook die kleine zaken te bekijken en het energieverbruik naar beneden te halen”.

Energieprojecten

Naast de betere opvolging, komt er voor het eerst een oproep aan hogescholen en universiteiten. Die zullen tot half november projecten kunnen indienen om energiezuiniger te werken. Het kan bijvoorbeeld gaan om het isoleren van daken en muren of het vervangen van oude ramen of energiezuinige verlichting.
De projecten die de hoogste CO2-besparing per geïnvesteerde euro opleveren, kunnen subsidies krijgen tot de helft van de kostprijs, met een maximum van 500.000 euro per project en maximum 2 miljoen euro per instelling. De onderwijsminister gebruikt daarvoor 8 miljoen euro uit het klimaatfonds.

Bron: Vermeersch, B. (sd). Energiezuinige scholen krijgen duwtje in de rug . (21/10/2016). Opgehaald van De Redactie: http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/binnenland/1.2799308

Mening:
Ik vind het goed dat de Vlaamse Regering subsidies zal uitkeren aan energievriendelijke scholen. Nog (té) vaak beschikken scholen immers niet over energiezuinige gebouwen, omdat ze onvoldoende zijn geïsoleerd ; over een slecht afgestelde verwarmingsketel beschikken, enz.

Hierbij kan ik de link maken naar mijn eigen hogeschool die recent energiezuinige verbouwingen heeft doorgevoerd. De oude ramen (enkel glas) zijn bijvoorbeeld vervangen door nieuwe ramen (dubbel glas), waardoor in het nieuwe gebouw minder warmte kan ontsnappen.

Naar mijn mening heeft de Vlaamse Regering op het ideale moment beslist om subsidies toe te kennen aan hogescholen en universiteiten die energieprojecten op poten hebben gezet. De winter staat immers voor de deur en bijgevolg zal er de komende maanden veel energie worden verbruikt (vooral verwarming).

Daarnaast stemt het mij tevreden dat men het energieverbruik komende winter in scholen gaat meten en in samenspraak met de school kleine initiatieven zal bedenken. De rendabiliteit van zulk initiatief (vb. een beter afgestelde verwarmingsketel) zal opgevolgd worden waardoor men na een jaar de 'energiewinst' kan berekenen.

Laatst aangepast door mitchell.b*ons : 21st October 2016 om 15:25.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 21st October 2016, 15:31
Sarah.D*cembry Sarah.D*cembry is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Emblem
Posts: 39
Reactie: Energiezuinige scholen krijgen duwtje in de rug

Energiezuinige scholen krijgen duwtje in de rug

Mijn mening:
Ik vind het een heel goed initiatief om het energiegebruik in scholen proberen te beperken. Scholen gebruiken vaak energie die noodzakelijk nodig is op dat moment. Bijvoorbeeld het oplaten van de verwarmingen in weekends en vrije dagen, computers die niet worden afgesloten, lichten die aan worden gelaten … Scholen kunnen ook als voorbeeld dienen om leerlingen verantwoordelijk energieverbruik aan te leren. Bovendien kan er op die manier geld gespaard worden die kan gebruikt worden voor andere zaken in het onderwijs.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 21:25.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.