actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 21st October 2016, 13:35
LENA.S*OMMEN LENA.S*OMMEN is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2016
Locatie: Merksplas
Posts: 47
Personeelsdirecteur ING door het stof

Nadat de HR-baas van ING in België én Nederland bakken kritiek kreeg, stuurde hij het personeel van ING België vandaag een interne mail met verontschuldigingen.

Het personeel van ING België kreeg deze ochtend een interne mail van wereldwijd personeelsdirecteur Hein Knaapen, waarin hij ‘enkele contextuele elementen’ van zijn controversiële interview met Het Financieele Dagblad wilde verduidelijken. De felle kritiek in België én Nederland is daar wellicht niet vreemd aan.

‘Ik heb in dit interview in een financiële krant in de eerste plaats willen spreken over de vaststelling dat er wereldwijd verschillende arbeidssystemen zijn met elk hun eigenheid en cultuur. Ik heb geenszins het Belgische of Nederlandse systeem willen stigmatiseren’, neemt Knaapen in de mail bewust gas terug. ‘Indien collega’s zich gekwetst voelen door het interview, wil ik mij hiervoor verontschuldigen’.

Cynische reactie

Knaapen klaagde in het oorspronkelijke interview in onbedekte termen over ‘de versteende arbeidsmarkt’ in België en Nederland, waarin het erg moeilijk is om werknemers te ontslaan. ‘Het vaste contract wordt steeds zwaarder beschermd’, gaf hij als reden waarom jongeren en minderheden steeds minder vaak worden aangenomen. ‘Want je moet in het huidige systeem maar eens proberen mensen kwijt te raken’. Wat bij de vakbonden in Nederland de cynische reactie uitlokte dat dit de afgelopen jaren juist massaal is gebeurd, dus dat het kennelijk niet zo heel moeilijk is.

‘Beide arbeidsmarktsystemen kennen tal van voordelen, maar zullen ook rekening moeten houden met een veranderende economische omgeving’, neemt de Nederlandse personeelsdirecteur in de interne mail aan het ING-personeel opvallend gas terug.

Knaapen benadrukte verder dat medewerkers op hun lauweren zijn gaan rusten door een erfenis van royale arbeidsvoorwaarden en het rigide ontslagstelsel. ‘Als je 55 bent en je verdient 20 procent boven de markt, nou, gefeliciteerd’, klonk het verwijtend, Hoogleraren en vakbonden in Nederland verbaasden zich gisteren over Knaapens standpunt. ‘Hij heeft zelf met de bonden onderhandeld over salarissen en ontslagvergoedingen. Als je nu gaat klagen over je eigen afspraken, dan heb je een beetje boter op je hoofd’, zegt Evert Verhulp, hoogleraar arbeidsrecht aan de Universiteit Amsterdam gisteren in een reactie aan Het Financieele Dagblad.

Ouderwetse gedachte

Ook Minister Lodewijk Asscher van Sociale Zaken en werkgelegenheid in Nederland gaf Knaapen een veeg uit de pan. Hij vindt het ‘een ouderwetse gedachte’ dat fatsoenlijke arbeidsvoorwaarden en een goede ontslagbescherming mensen aan hun bureau zouden kluisteren. ‘Als een werknemer niet functioneert of het bedrijf in zwaar weer is, is ontslag mogelijk, maar we moeten niet toe naar een systeem dat ontslag zomaar even kan.’

Knaapen neemt in de interne mail tenslotte ook gas terug over zijn opmerking dat het personeel van ING te afhankelijk is van de bank en teveel op de lauweren dreigt te rusten omdat ze onvoldoende bezig zijn met hun persoonlijke ontwikkeling. ‘De globale visie die ik wenste te benadrukken is dat wij in de toekomst wereldwijd ervoor zullen moeten zorgen dat medewerkers zichzelf kunnen blijven ontwikkelen. Dit geldt voor alle sectoren en is een gezamenlijke verantwoordelijkheid van de bedrijven en de werknemers’, klinkt het nu. ‘Daarbij kan open, eerlijke en scherpe feedback naar elkaar toe, helpen.’

Eigen mening: Ik denk dat ik Hein Knaapen ergens wel kan begrijpen. Het is in ons land, en waarschijnlijk ook in Nederland, moeilijk om iemand te ontslaan op een bepaalde leeftijd. Hoogstwaarschijnlijk heeft hij de foute verwoording gebruikt om dit aan te brengen aan de mensen. Natuurlijk begrijp ik ook als werknemers van ING gechoqueerd zijn door de uitspraken van Knaapen, maar langs de andere kant vind ik ook dat ze dit niet persoonlijk moeten opnemen. Hij zegt niet letterlijk dat ze hun job niet goed doen. Hij stelt gewoon een vergelijking met andere plaatsen. Bijkomend is het ook goed en slim van hem om ook iedereen hiervoor zijn excuses aan te bieden, voor het geval dat dit verkeerd overkwam. De reactie van Minister Lodewijk Asscher is begrijpelijk, maar zoals ik eerder al zei is dat niet datgene wat Knaapen bedoelde denk ik.

Bron: DS 21/10/2016 http://www.standaard.be/cnt/dmf20161021_02532092
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 10:13.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.