actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 21st October 2016, 11:16
Sanne.N*yts Sanne.N*yts is offline
sanne.n*yts
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Retie
Posts: 76
12.000 euro boete: "NMBS negeert problemen van psychisch zieke reizigers"

12.000 euro boete: "NMBS negeert problemen van psychisch zieke reizigers"

"Ouders of familie van psychisch zieke kinderen of andere familieleden worden vaak geconfronteerd met sterk oplopende boetes wegens het 'zwartrijden' van deze kinderen en volwassenen. De NMBS beschouwt dit echter als een non-problematiek en treedt enkel repressief op." Dat stelt senator Bert Anciaux (sp.a).

Anciaux stelde een schriftelijke vraag aan minister van Mobiliteit François Bellot (MR), die zich tot zijn grote ontgoocheling beperkte tot het standpunt van de spoormaatschappij.

Anciaux verwijst naar een psychisch zieke jongen die in totaal voor 12.000 euro aan boetes verzamelde wegens zwartrijden op de trein. De jongen is zich van geen kwaad bewust en kampt al geruime tijd met psychische problemen, waarvoor hij in behandeling is. Maar de openbare vervoersmaatschappij wil van geen wijken weten en vordert de totale som via het gerecht. De ouders vrezen dat ze hun woonst zullen moeten verkopen om de boete en de gerechtelijke kosten te kunnen betalen.

De NMBS stelt dat documenten van psychiaters niet in aanmerking genomen worden bij vragen om bij vaststelling van zwartrijden de boete ongedaan te maken of te verminderen. "De enige situatie die in aanmerking wordt genomen, is die waarbij de onregelmatige reiziger onder de bescherming van de wet tot bescherming van de maatschappij is geplaatst", citeert Bellot de openbare vervoersmaatschappij in zijn antwoord.

Bert Anciaux pleit ervoor dat de NMBS en alle regionale vervoersmaatschappijen hierover een gedragscode uitwerken en een beleid ontwikkelen. Psychiatrische patiënten mogen voor de sp.a'er niet behandeld worden zoals andere 'zwartrijders'.

Bron: De Morgen 21/10/2016 http://www.demorgen.be/nieuws/12-00...igers-b000df11/

mening: Bij dit probleem, en zeker in samenhang met openbaar vervoer, wordt niet genoeg stilgestaan. Mensen die een psychische handicap hebben en zonder opzet zwartrijden, moeten toch op de één of andere manier geholpen kunnen worden? Ik weet natuurlijk niet onder welke omstandigheden deze jongen voor zo'n grote boete heeft kunnen zorgen, maar ik ga er wel vanuit dat zijn ouders er alles aan doen om hem zo goed mogelijk te laten integreren in de maatschappij. Als er dan zoiets 'dom' gebeurt en de ouders hiervoor moeten opdraaien met een boete van wel 12000 euro, vind ik dat de NMBS hier een gulden middenweg moet zoeken. De ouders zullen er niet meteen bij stilgestaan hebben dat het problematisch zwartrijden van hun zoon tot zulke grote boetes kon leiden. Ik denk hierbij aan oplossingen zoals een abonnement of een GO-pas, maar als de jongen deze ook vergeet te laten zien of als hij deze vergeet mee te nemen, gaat er niets veranderen. Misschien had hij deze zelfs al. Een beter oplossing kan ik zelf niet bedenken, maar het is belangrijk dat ze hier toch eens bij stilstaan.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 11:09.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.