actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 21st October 2016, 08:12
Emma.L*ysen Emma.L*ysen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2016
Locatie: Beerse
Posts: 62
Topambtenaren moeten slagen voor taalexamen of zijn hun job kwijt

Alle leidinggevenden bij de federale overheid moeten binnenkort op taalexamen. Met stevige gevolgen: topambtenaren die hun tweetaligheid niet kunnen aantonen, moeten opstappen. Regeringspartij N-VA slaat zo geruisloos een communautaire slag, want de Franstalige partijen stonden al jaren op de rem. ‘Dit is niet meer of minder dan een symbooldossier’, reageert het ACV in Het Nieuwsblad.

133 topmanagers en 4.000 leidinggevende ambtenaren duiken dezer dagen weer in hun oude *cursussen, om hun kennis van het Frans en Nederlands bij te schaven. Straks moeten ze namelijk een examen afleggen om hun tweetaligheid te bewijzen.

Het niet slagen voor het examen heeft verschillende gevolgen voor de verschillende groepen ambtenaren, zegt het kabinet van minister van Ambtenarenzaken Steven Vandeput (N-VA). 'Nieuwe topambtenaren worden ontslagen als ze binnen de 6 maanden niet slagen voor het examen, voor topambtenaren die nu al in dienst zijn, is dat 30 maanden. Gewone' leidinggevende ambtenaren worden niet ontslagen maar kunnen hun medewerkers van de andere landstaal niet langer evalueren.'

‘Paar jaar te laat’

'Vandaag zijn er bij de federale overheid nog altijd teams waarin leidinggevenden en medewerkers elkaar niet goed begrijpen’, aldus Vandeput. De grootste taalvereiste is dat een leidinggevende alle medewerkers in hun eigen taal moet kunnen eva*lueren. ‘En dat is nu niet altijd zo.’

Het taalexamen zal bestaan uit een leestest en een simulatie van een evaluatiegesprek. ‘We zullen ook in opleidingen en begeleiding voorzien’, zegt Vandeput.

Het zorgt voor laconieke reacties bij de vakbonden. ‘Dit is een symbooldossier’, zegt Marc Saenen van de christelijke vakbond ACV. ‘Vandeput komt een paar jaar te laat. De schrijnende toestanden van Franstaligen die geen woord Nederlands kunnen, zijn voorbij. Er is echt een se*rieuze inhaalbeweging gebeurd.’

Bron: De Standaard, 21/10/2016 (Simon Andries)

Eigen mening: In het onderwijs is het verplicht voor bijna elke leerling om de andere landstaal goed te beheersen wanneer hij/zij afstudeert. Dit betekent in mijn ogen toch dat de politici veel belang hechten aan tweetaligheid. Ik vind dit persoonlijk ook belangrijk. We leven in een land met 2 grote 'groepen' mensen met een andere taal, het is dus belangrijk dat we elkaar kunnen begrijpen. Dit geldt ook voor politici en ambtenaren. Wanneer zij beide talen niet beheersen, is het voor hen onmogelijk om goed om te kunnen gaan met werknemers die de andere taal spreken. Er wordt verwacht dat politici en ambtenaren ons land en grote organisaties leiden. Hiervoor moeten zij ook iedereen kunnen leiden en zonder taalbarrière kunnen werken. Ik vind het dan ook een heel goed idee dat deze taalexamens er komen. Het geeft hen nog voldoende tijd om eventueel de andere taal wat bij te schaven als ze niet voldoen. Het is belangrijk dat zij beide talen beheersen om hun functie uit te kunnen voeren en ik vind dat persoonlijk ook een vereiste wanneer je in een land woont met meerdere officiële talen.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 21st October 2016, 12:06
dennis.o*usu dennis.o*usu is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Noorderwijk
Posts: 81
Ik ben het helemaal eens met de mening van Emma. Op de scholen in Vlaanderen wordt verwacht dat je op het einde van het secundair onderwijs het Frans en Nederlands voldoende beheerst. Als je gaat solliciteren voor een job waarbij je vaak in contact komt met anderen is het vaak ook een must dat je op z'n minst degelijk Frans en Nederlands spreekt. Dan is het in mijn ogen logisch dat je voor een belangrijke job als leidinggevende bij de federale overheid mag verwachten dat je beide landstalen voldoende beheerst.

Het mag volgens Marc Saenen dan misschien wel een symbooldossier zijn dat een paar jaar te laat is, maar het kan nooit kwaad om de beheersing van de twee landstalen opnieuw op te frissen. ik zou daarom zelfs voorstellen om zo'n examen jaarlijks af te nemen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 14:49.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.