actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 22nd October 2013, 18:12
S*rina Belmans S*rina Belmans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Westerlo
Posts: 25
Helft 75-plussers loopt risico op ondervoeding

Bijna de helft (49 procent) van de 75-plussers is ondervoed of loopt kans op ondervoeding. Dat blijkt uit cijfers van een pilootproject in Noord-West-Vlaanderen van het Wit-Gele Kruis. De organisatie voor thuisverpleging wil ondervoeding sneller opsporen en aanpakken.

In januari 2013 startte het Wit-Gele Kruis West-Vlaanderen in samenwerking met negen artsen uit de regio Oostkust, Brugge en Torhout, een pilootproject. De bedoeling was om aan de hand van verpleegkundige observaties ondervoeding bij patiënten tijdig op te sporen. Bij patiënten tussen de 65 en 74 jaar liep 29 procent een risico op ondervoeding, en was 14 procent daadwerkelijk ondervoed. In de categorie boven 75 jaar lag het risicopercentage op 38 procent, en was 11 procent ondervoed. Die cijfers liggen in lijn met cijfers die Vlaams minister van Welzijn Jo Vandeurzen (CD&V) onlangs bekendmaakte. Uit die cijfers bleek dat 45 procent van de 70-plussers risico loopt op ondervoeding.

Het Wit-Gele Kruis in West-Vlaanderen wil nu over de hele provincie een systematische screening uitrollen. Er komt ook een educatieve patiëntenbrochure. ‘In overleg met onze dieetdienst hebben we een educatieve infobrochure uitgewerkt die de verpleegkundige, na overleg met de arts, bij iedere patiënt met een verhoogd risico op ondervoeding kan afgeven en toelichten. De brochure is geschreven op maat van de patiënt en mantelzorger, en bevat concrete tips en duidelijke voorbeelden’, aldus Jo Logghe, verpleegkundig directeur van het Wit-Gele Kruis West-Vlaanderen.

Bron: De Standaard
Datum: 22/10/2013
Mening: Het doet me enorm veel pijn te lezen dat er ondervoeding is bij onze bejaarden landgenoten! Ik ben zelf grotendeels grootgebracht door mijn grootmoeder, ik mag er niet aan denken dat zij met ondervoeding te maken krijgt! Maar uiteraard verdiend geen enkele bejaarde dit. Geweldig dat het Wit-Gele Kruis in West-Vlaanderen zich hiermee bezig houdt en er iets aan doet, ik denk een voorbeeld voor heel Vlaanderen, België en bij uitbreiding de wereld...
Een reden voor de ondervoeding wordt er niet opgegeven, heeft het te maken met de economische crisis? Geraken de bejaarden niet in de winkel of zijn ze de interesse in hun leven verloren? Kortom, ondervoeding kan en mag niemand overkomen, een reden om het Wit-Gele Kruis te steunen en hun actie groot te maken!
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 06:13.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.