actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 18th May 2017, 11:10
Graylan.B*oeckx Graylan.B*oeckx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Geel
Posts: 73
Studie wijst uit: als we met z'n allen trager rijden, zijn we sneller thuis

Het klinkt raar, maar het is toch waar: als we met z'n allen trager rijden op onze snelwegen, zullen we sneller ter plaatse zijn. Dat blijkt uit een studie van het BIVV waarover Het Laatste Nieuws bericht. De studie gaat voor het eerst na wat het aanpassen van de snelheidslimiet van 120 km/u zou betekenen.

Voortaan 130 km/u op de snelwegen zoals op veel plaatsen in onze buurlanden? Het heeft geen zin in België. Het zou leiden tot meer ongevallen, meer uitstoot en slechts een minieme tijdswinst. Alleen 's nachts dan nog. Veel beter is het om dynamische snelheidsborden te installeren die bij drukte de toegelaten snelheid verlagen van 120 naar 90, 60 of zelfs 30 kilometer per uur. Dit in combinatie met een verbod om nog van rijstrook te veranderen - behalve aan op- en afritten uiteraard - zou véél beter zijn.

Dat blijkt uit een studie van het BIVV waarbij alle beschikbare verkeersgegevens en mobiliteitsstudies in een computerprogramma zijn gestopt dat kan simuleren wat het veranderen van de snelheidsbeperking kan teweegbrengen.

En dat is veel, zo blijkt. Door met z'n allen trager te gaan rijden op drukke tijdstippen, kunnen we de files in de spits met 30 procent doen slinken, de uitstoot van fijn stof en het aantal verkeersdoden verminderen én... de gemiddelde snelheid van alle voertuigen opkrikken van 44 naar 57 km/u. Door trager te rijden uiteindelijk sneller rijden, dus. "Het zal wel wat kosten, maar de voordelen maken dit zeker de moeite waard", zegt het BIVV.

Eigen mening:
In België en zeker in Vlaanderen zijn er heel veel op- en afritten. Dit zorgt al voor een grote complexiteit. Hierdoor komen er voortdurend nieuwe auto's of vrachtwagens bij die moeten invoegen en het verkeer vertragen.
Ik denk dat het een goed punt is om te werken met dynamische werkborden. Dit zal er voor zorgen dat mensen hun rijgedrag moeten aanpassen aan de situatie. In drukkere momenten zullen ze hun snelheid moeten inperken. Op de radio heb ik ook gehoord dat de snelheidslimiet op bepaalde plaatsen bij gunstige omstandigheden kan opgetrokken worden naar 130 km/u.
De investering in deze dynamische borden zal een hand vol geld kosten. Maar ik denk dat dit slechts een schim is van wat hier tegenover staat. Mensen staan dagelijks uren in de file. De economische kost die hier tegenover staat is immens. Als je het verkeer vlotter kan laten verlopen dan valt hier een deel van weg. Daarnaast zal de verkeersveiligheid op deze manier ook de hoogte in gaan.
Ten slotte vind ik het ook een goed punt dat mensen niet meer zullen mogen veranderen van rijvak tijdens een file. Ik stoor me immens aan mensen die zich constant van het ene naar het andere rijvak verplaatsen om zo toch maar iets sneller te zijn. Ze houden geen rekening met de andere bestuurders die in de file staan. Op deze manier houden ze de file op en kunnen ze ook nog eens zorgen voor gevaarlijke toestanden op de snelweg.

Bronvermelding:
• De Morgen
• Gepubliceerd: 18/05/2017 om 08:30
• Geraadpleegd: 18/05/2017 om 10:50
http://www.demorgen.be/binnenland/s...thuis-b4c6a241/
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 18th May 2017, 11:59
Lennart.G*ootjans Lennart.G*ootjans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: westmalle
Posts: 50
Persoonlijk ben ik het helemaal eens met Graylan. Er zijn heel wat voordelen aan dit systeem verbonden. Toch mogen we de nadelen niet uit het oog verliezen. Het verschaffen van zo'n systeem kost enorm veel geld, maar in mijn ogen mag het redden van een mensenleven/voorkomen van een ongeval zo veel geld kosten.
Daarnaast vind ik de opmerking 'als we trager rijden op onze snelwegen, zullen we sneller ter plaatsen zijn' niet kloppen. Door sneller te rijden ga je natuurlijk ergens sneller zijn, maar je riskeert niet enkel je eigen leven maar ook dat van anderen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 20:29.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.