actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Wetenschap
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 5th November 2014, 12:02
Kevin.V*nRillaer Kevin.V*nRillaer is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Nijlen
Posts: 83
"Kankerproteïne" na tientallen jaren eindelijk schaakmat?

"Kankerproteïne" na tientallen jaren eindelijk schaakmat?

Duitse onderzoekers hebben een manier gevonden om het "kankereiwit" Ras buitenspel te zetten. De proteïne is verantwoordelijk voor het ontstaan van een derde van alle kankers en vormt sinds jaren een groot struikelblok voor wetenschappers om de ziekte te kunnen genezen.

Ras is een eiwit dat voorkomt in cellen. Het reist van de celkern naar het celmembraan waar het signalen uitstuurt die de cel aanzetten zich te vermenigvuldigen. Soms bevat het eiwit fouten en verstuurt het een overdaad aan dergelijke signalen. Dit leidt tot overmatige celdeling en kanker. Zo'n derde van alle kankers wordt op deze manier veroorzaakt.

Decennia lang al zoeken wetenschappers naar een manier om de defecte Ras-eiwitten te stoppen, tot nu toe zonder veel succes. Op het oppervlak van de eiwitten bevinden zich immers geen "toegangspoorten" waar potentiële geneesmiddelen ingang kunnen vinden. De sleutel raakt niet in het slot.

Transporteiwit
Duitse wetenschappers aan het Max Planck Institute voor Moleculaire Fysiologie in Duitsland hebben nu alsnog een methode gevonden en wel door het geweer van schouder te veranderen.

Ras legt het traject van de celkern naar het celmembraan af met behulp van een andere proteïne. In plaats van Ras zelf aan te pakken, zijn ze erin geslaagd dit "transporteiwit" te blokkeren. Ras kan hierdoor überhaupt niet meer "reizen" en dus geen signalen uitsturen die tot (overmatige) celdeling leiden.

Volgens de onderzoekers is deze ontdekking niks minder dan een doorbraak in het kankeronderzoek. Voor het eerst is Ras schaakmat gezet. Op termijn kan dit leiden tot een nieuwe manier om kanker te behandelen. Toch is verder onderzoek nodig vooraleer het zo ver is. Zo moet eerst een manier worden gevonden om enkel het transport van defecte Ras-eiwitten te verhinderen en niet van de gezonde.

Het volledige onderzoek wordt vandaag gepresenteerd op de National Cancer Research Institute (NCRI) Cancer Conference in Liverpool in het Verenigd Koninkrijk.

Bron: http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/wetenschap/1.2139552
Datum: 05/11/2014

Eigen mening: Eindelijk een nieuwe ontdekking die ons een stap of misschien wel enkele stappen dichter brengt bij de oplossing voor kanker. Toch heb ik het gevoel dat we er lang nog niet zijn. Na jaren onderzoek zijn we wel wat gevorderd met name in onze kennis van kanker en de behandelingen, maar hoe we het kunnen voorkomen is nog niet duidelijk. En of dat mogelijk is, weten we naar mijn zeggen niet. Toch mag ik niet ontkennen dat deze nieuwe 'ontdekking' vanzelfsprekend geen negatieve gevolgen met zich meedraagt en mag ik dan eigenlijk ook geen negatieve mening hebben. Maar persoonlijk vind ik dat we, naast de vele onderzoeken, toch nog extra onderzoeken mogen doen. Zoals eerder vermeld, heb ik het gevoel dat het allemaal wat op een traag tempo verloopt. Natuurlijk is het niet vanzelfsprekend om zo maar plots dé oplossing gevonden te hebben en dat besef ik ook wel.
Wat je veel hebt bij deze nieuwe ontdekkingen is dat bij het ontdekken hiervan het direct in het nieuws wordt 'gesmeten' met de vermelding dat er wel nog eerst verder onderzoek naar nodig is. Dit vind ik een typische truc van de media om de mensen warm te maken voor iets dat waarschijnlijk nog jaren weg is.

Laatst aangepast door Kevin.V*nRillaer : 5th November 2014 om 12:36.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 15:02.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.