actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 21st December 2007, 02:56
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Jongens verkiezen drums boven dwarsfluit

Jongens verkiezen drums boven dwarsfluit


BRUSSEL - De moeilijkheidsgraad, prijs en bekendheid spelen een grote rol in het kiezen van een instrument.



Niet alle opleidingen aan de muziekacademies zijn even populair. Zo kiezen minder jongeren voor dwarsfluit. Het blaasinstrument staat wel nog steeds in de top drie van de populairste instrumenten. Dat blijkt uit het statistisch jaarboek voor het Vlaams onderwijs voor het academiejaar 2006-2007.

'De media hebben een enorme impact op de populariteit van instrumenten', zegt Freddy Mariën, oud-voorzitter van de koepelvereniging van muziekacademies. 'Sinds Berdien Stenberg (een van de beroemdste fluitistes van Europa, red.) uit het beeld is verdwenen, is het aantal leerlingen dwarsfluit gedaald. Dat kan dramatische gevolgen hebben. Leerkrachten die vast benoemd werden, moeten nu aan de deur worden gezet.'

'Een ander voorbeeld van de impact van de media is de aanhoudende groei van de inschrijvingen voor gitaar. Omdat het instrument vaak op de voorgrond te zien is bij pop- en rockgroepjes, wordt het als hip beschouwd.'

Maar die opleiding valt kinderen soms zwaarder dan verwacht. 'Eerst moet men een aantal jaar klassieke gitaar spelen vooraleer men aan de elektrische variant kan beginnen. Ook wordt met dit instrument niet onmiddellijk resultaat geboekt. De ontgoocheling slaat toe en velen haken af.'

Toch is gitaar het op een na populairste instrument. Aan de top prijkt nog altijd de piano. Helemaal onderaan de lijst bengelen natuurtrompet en altklarinet. De moeilijkheidsgraad, kostprijs of bekendheid kunnen een rol spelen in het al dan niet kiezen voor een bepaald instrument.

Ook het slagwerk valt steeds meer in de smaak, vooral bij jongens. Tachtig procent van de leerlingen die het instrument bespelen, is mannelijk. Jongens kiezen het minst voor viool of dwarsfluit. Ook algemeen treedt een genderverschil op. Slechts dertig procent van de leerlingen die muziek studeren, zijn jongens.

Bij de stedelijke academie voor Muziek en Woordkunst van Deurne is de algemene trend bekend. 'Piano en gitaar zijn de populairste instrumenten. Door de prijs en de geringe bekendheid wordt het minst voor hobo gekozen. De inschrijvingen voor de opleiding dwarsfluit gaan er al een aantal jaar op achteruit', zegt Bernadette Verstegen. 'We hebben nog geen leerkrachten aan de deur moeten zetten, maar een rechtstreeks gevolg is wel dat ze in vijf of zes verschillende academies les moeten geven om aan hun uren te raken.'

Het deeltijds kunstonderwijs kent naast de afdeling Beeldende Kunst en de muziekacademies ook nog een afdeling Woordkunst en Dans. Ook de inschrijvingen voor woordkunst liggen hoger dan vorig jaar, maar opmerkelijk is de stijging van inschrijvingen voor de kleinste afdeling van het deeltijds kunstonderwijs: dans.

'In drie jaar tijd is het leerlingenaantal verdubbeld. Dat komt omdat de leeftijd waarop men met de opleiding kan beginnen, onlangs is verlaagd van acht naar zes jaar', zegt Mariën.

www.deeltijdskunstonderwijs.be


DSOnline, 20-12-2007 (Sofie Verhelst)
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 21st December 2007, 10:45
Hanne Wuyts Hanne Wuyts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Schilde
Posts: 107
Wel ikzelf als een muziekschoolganger merk het door de jaren heen, dat het opvallend is hoeveel leerlingen na 4 jaar met de opleiding stoppen. Ik ben zelf niet direct een muzieknatuurtalent, maar ik doe het wel graag (anders was ik er uiteraard al lang mee gestopt). Ik heb uiteraard ook al gemerkt dat de dwarsfluit niet echt populair is bij het mannelijke geslacht, maar dat hangt ook van tijd tot tijd af. Als er morgen een keicoole mannelijke dwarsfluitist is, die op één of andere manier dit instrument op een mooie manier in zijn rockmuziek kan verwerken, denk ik dat er ook meer en meer jongens terug voor deze opleiding zullen kiezen. Maar je beseft ook dat na 4 jaar waarschijnlijk de helft weeral is afgehaakt. Je moet ALTIJD wanneer je een instrument bespeeld eerst de techniek fatsoenlijk onder de knie krijgen en dit kan alleen door veel te oefenen en pas daarna zal je echt moeilijke stukken kunnen spelen die indrukwekkend genoeg zijn om op tv te komen enz. Niet dat ik daar de jongeren mee wil ontmoedigen!! Ik zou ze juist willen aanmoedigen om meer met muziek te gaan doen!!
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 21st December 2007, 10:54
Tinne Schrauwen Tinne Schrauwen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Loenhout
Posts: 177
Ikzelf heb ook jaren muziekschool gevolgd. In het allerlaatste jaar van de hogere graad heb ik mij laten 'buizen' om nog een jaartje extra te kunnen doen. Muziek is nu eenmaal mijn hobby. Ik speel zelf dwarsfluit en piccolo en hiervoor moet je toch wel een speciale techniek hebben. Deze techniek leer je gedurende de opleiding en dit kan je zeker niet na 4 jaar muziekschool. Ik vind het enorm spijtig dat jongeren kiezen voor gitaar of slagwerk. Maar wanneer je iets zelf mag kiezen, zul je dit liever doen en volhouden dan dat je gedwongen wordt om iets te doen...
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 21st December 2007, 11:55
jessica.luyckx jessica.luyckx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2007
Locatie: brecht
Posts: 65
muziek

Ik heb ook zoals de vorige mensen muziekschool gevolgd. Spijtig genoeg had ik na de 4 jaar geen tijd meer had. IK ging vanaf dat moment te ver naar school. Ik vond het moeilijk om een instrument te kiezen. Ik wou er meerdere doen, spijtig genoeg ging dit niet en moet je wel kiezen. Uiteindelijk heb ik toch voor harp gekozen. Ik heb gemerkt dat harp meer en meer word gekozen. Je kan dit gewoon op weinig plaatsen volgen. Veel jongens doen dit wel niet. Terwijl er eigenlijk meer mannen beroemd zijn als vrouw.
Ik denk dat de dwarsfluit wel terug populair gaat worden, het gheeft gewoon zijn tijd nodig.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 06:39.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.