actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 22nd November 2007, 11:58
Sanne.Vosters Sanne.Vosters is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Noorderwijk
Posts: 109
Jeugd ruilt joint voor een lijntje

Het gebruik van soft drugs - waaronder cannabis - neemt af, tot daar het goede nieuws. Maar de opmars van cocoaïne gaat onrustwekkend snel. Dat blijkt uit onderzoek van het Europees drugsagentschap.

Het cocaïnegebruik in Europa is in één jaar tijd gestegen van 3,5 miljoen gebruikers naar 4,5 miljoen. De daling van het aantal sterfgevallen door drugs zet niet door en neemt in sommige landen zelfs toe. Dat blijkt uit het jaarverslag over 2006 van het EU-drugsagentschap EWDD.

Uit het onderzoek blijkt ook dat hasj en marihuana minder worden gerookt, en ook het gebruik van heroïne niet langer toeneemt.

De helft van de inmiddels 4,5 miljoen cocaïnegebruikers in Europa heeft de afgelopen maand nog cocaïne gesnoven. Er wordt meer cocaïne gebruikt dan een populaire partydrug als ecstasy.

Justitie neemt ook steeds meer cocaïne in beslag. In 2005 - het laatste jaar waarvoor gegevens beschikbaar zijn - werden 70.000 cocaïnevangsten gedaan, goed voor 107.000 kilo, een stijging met 45 procent ten opzichte van 2004. De meeste cocaïne komt Europa nu binnen via Spanje en Portugal; zij is vooral afkomstig uit Centraal- en Zuid-Amerika, waarbij West-Afrikaanse landen als doorvoerlanden worden gebruikt.

Volgens het onderzoek komen in de EU en Noorwegen zo'n achtduizend mensen per jaar om het leven als gevolg van overmatig drugsgebruik. Het aantal sterfgevallen daalt niet meer; in Griekenland, Oostenrijk, Portugal en Finland is het zelfs met dertig procent toegenomen. Volgens EWDD-topman Wolfgang Götz wordt te weinig gedaan aan overdosispreventie.

Tegenover de volgens het EWDD zorgwekkende ontwikkeling van cocaïnegebruik staat de positieve daling van softdrugsgebruik. Cannabisproducten blijken vooral onder jongeren minder populair te zijn geworden. Een verklaring hebben de onderzoekers daarvoor niet, maar zij sluiten niet uit dat het te maken heeft met het algemene antirookgedrag. In de EU roken drie miljoen mensen dagelijks hasj of wiet. Zeven procent van de Europeanen (70 miljoen mensen) heeft het afgelopen jaar cannabis gebruikt.

Grootverbruikers van cannabisproducten zijn vooral Spanje, Italië, Groot-Brittannië, Tsjechië en Frankrijk, maar het neemt ook daar niet meer toe. Groei is er alleen nog in Hongarije, Slowakije en Noorwegen. Overigens ligt het cannabisgebruik in de VS, Australië en Canada veel hoger dan in Europa.

22 november 2007, Gazet Van Antwerpen
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 22nd November 2007, 12:21
wim leenaerts's Avatar
wim leenaerts wim leenaerts is offline
Prime Integrator
 
Geregistreerd op: Nov 2004
Locatie: Beerse city
Posts: 1,633
Dit verklaart waarom gisteren één van de 4de jaars tijdens de speelplaatsbewaking kwam vragen of ik in het weekend wel eens een lijntje snoof, ik zag er zo naar het schijnt uit
Ik vond het erg vreemd dat hij met zo'n vraag in zijn hoofd zat, maar dit artikel verklaart dat misschien wel: vermoedelijk doet hij dit zelf dus wel...
Gelukkig dat ik hem heb duidelijk gemaakt dat ik dat zeker en vast niet doe want dat je met zoiets erg moet oppassen, dat is niet gezond en een dodelijke overdosis is zo genomen...
__________________
"De jeugd van tegenwoordig houdt alleen maar van luxe, heeft slechte manieren en veracht de autoriteit.
Zij heeft geen respect voor oudere mensen. De jeugd verpraat de tijd terwijl er gewerkt moet worden, schrokt bij de maaltijden het voedsel naar binnen, legt de benen over elkaar en tiranniseert de ouders..."
- Socrates, 2400 jaar geleden... -
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 22nd November 2007, 12:46
Sofie Daems Sofie Daems is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Berlaar
Posts: 83
Wohow!
Een joint tot daar toe, maar cocaïne? Dit vind ik toch wel vreemd hoor.. Maar ja, blijkbaar heeft drugs een enorme aantrekkingskracht?
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 22nd November 2007, 14:17
elienvanlimbergen elienvanlimbergen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: balen/vorselaar
Posts: 180
Wat ik me dan afvraag is waar ze het geld voor al die cocaïne vandaan halen, het is nu toch niet echt goedkoop 'spul'.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 22nd November 2007, 14:45
BertDierickx1BASO's Avatar
BertDierickx1BASO BertDierickx1BASO is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Westerlo
Posts: 169
Het is erg gesteld met de jeugd. Als ik de plaatselijke fuifjes afga dan zie ik de jeugd met een joint staan in het midden van de zaal. Andere zie ik voor "dood" liggen op de grond na een pintje teveel of ja, een lijntje teveel. Ik denk dat het probleem al thuis begint, de meeste kinderen mogen al van hun 12-13 jaar uitgaan, daar moest ik op die leeftijd niet over beginnen. De opvoeding zegt veel over de evolutie van een kind.
__________________
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 22nd November 2007, 21:37
Dagmar Dagmar is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2007
Locatie: Herentals
Posts: 54
Als je het karakter hebt om het bij een jointje te houden dan vind ik dit nog aannemelijk. Als je al begint met een lijntje te snuiven of met eender welke andere harddrugs is dit volgens mij het begin van het einde.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 08:53.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.