actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Mensenrechten
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 3rd April 2016, 15:39
mitchell.b*ons mitchell.b*ons is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Laakdal
Posts: 72
Restaurant zet koelkast met restjes op straat voor daklozen

De Indiase Minu Pauline heeft net een restaurant geopend in de stad Kochi en is gechoqueerd omdat ze elke dag ziet hoe daklozen na sluitingstijd de vuilnisbakken uitpluizen op zoek naar eten. Om die schrijnende situatie tegen te gaan en omdat ze zelf veel eten weggooit, besloot ze om een koelkast met gratis eten op straat te zetten.

De koelkast is 24 uur per dag en zeven dagen per week open en gaat nooit op slot. Elke dag vult de uitbaatster van het restaurant Pappadavada de koelkast met 75, 80 of soms zelfs 100 leftovers. “Er zit geen limiet aan”, vertelt ze enthousiast aan The Huffington Post.

Volgens Pauline is haar initiatief een schot in de roos. Wat ’s ochtends wordt neergelegd, is diezelfde avond al weg. Ook andere restauranteigenaars of weldoeners laten regelmatig restjes achter.

Pauline wil niet alleen daklozen helpen, maar tegelijk vindt ze haar koelkast de ideale manier om voedselverspilling tegen te gaan. “Ik vraag aan mensen om niet speciaal voedsel te kopen, maar alleen restjes te geven die anders de prullenbak in zouden gaan. Anders streeft het zjin doel voorbij.”

Bron: Restaurant zet koelkast met restjes op straat voor daklozen. Opgehaald van metrotime: http://nl.metrotime.be/2016/04/03/m...-voor-daklozen/

Mening:
Naar mijn mening is dit een prachtig initiatief. Ik ben blij te lezen dat een restaurantuitbaatster de etensresten op het einde van haar werkdag niet zomaar in de vuilbakemmer kiepert. Ze vult er immers een koelkast mee die op straat gratis ter beschikking wordt gesteld. Op deze manier wil ze daklozen het levensnoodzakelijke voedsel aanbieden. Mooi toch ? Het recht op voedsel is immers een mensenrecht. Als mensen elkaar helpen om zulk mensenrecht te vervullen, kan ik dit alleen maar toejuichen.

Daarnaast gaat ze hierdoor voedselverspilling tegen. Tegenwoordig gooit bijna elke horecazaak voedselresten op het einde van de dag gewoon weg. Dit artikel (+ zie het filmpje) toont dat het ook anders kan, op een solidaire en milieubewuste manier. Al het voedsel dat 's ochtends in de koelkast wordt gelegd, is 's avonds weer weg. Dit wijst erop dat vele mensen, vooral daklozen, hierdoor worden geholpen. Gelukkig is al het voedsel zo snel weer weg, want anders zou ik mij vragen durven stellen bij de houdbaarheid van zulke etensresten. In het filmpje is er namelijk geen houdbaarheidsdatum op de 'voedselpakketjes' aanwezig.

Het feit dat de koelkast nooit op slot is en mensen er dag en nacht eten kunnen in leggen, wijst er volgens mij op dat het vertrouwen tussen de Indiërs groot is. In andere landen zouden er mensen met slechte bedoelingen namelijk het voedsel ongehinderd kunnen 'besmeuren' (mogelijke vergiftiging). Naar analogie wat er in de uitgangswereld soms het geval is waar er in drankjes drugs kan toegediend worden, zodat ze in verdoofde toestand gemanipuleerd kunnen worden.

De koelkast met etensresten is uniek en staat in de stad Kochi (India). Maar naar mijn mening mag dit Indiase restaurant geen uitzondering blijven. Dit restaurant geeft het goede voorbeeld en andere horecazaken zouden dit voorbeeld moeten volgen. In België geven bepaalde horecazaken wel overbodig voedsel aan het OCMW in de vorm van zogenaamde voedselpakketten, maar dit artikel toont dat het dus ook op een andere manier kan.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 29th May 2016, 20:09
Sofie.DeWolf Sofie.DeWolf is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Nijlen
Posts: 1,020
Restjes voor daklozen.

Net zoal Mitchell vind ik het fijn om dergelijke berichten te lezen. Het is hartverwarmend om te lezen dat er tegen alle verwachtingen in toch mensen zijn die geven om hun medemens. Ik vind dat alle steden uit alle landen hier een voorbeeld aan moeten nemen. Hoe vaak smijten we voedsel weg als het (bijna) over datum is? Hoe vaak smijten we overschotjes weg die nog perfect te eten zijn? Het is naar mijn mening maar een kleine moeite om de overschot van groenten of soep in een kommetje te doen voor diegenen die honger hebben. Persoonlijk hoop ik meer van deze berichten te horen, want dit is het signaal dat mensen in staat zijn om te geven om elkaar.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 00:48.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.