actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 19th December 2007, 09:24
Valerie De Cock Valerie De Cock is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2007
Locatie: Emblem
Posts: 56
Peuters leren Nederlands

Antwerpen gaat anderstalige peuters al in de kinderdagverblijven kennis laten maken met het Nederlands.Dit moet de taalachterstand bij deze kinderen wegwerken.

Het stimuleren van het Nederlands bij peuters is een element in het stedelijk masterplan voor kinderdagverblijven in Antwerpen.

Het project gaat vanaf 1 april 2008 van start. “
We hebben heel wat stedelijke kinderdagverblijven metanderstalige peuters”, zegt Antwerps jeugdschepen Leen Verbist. “

Het is belangrijk dat deze kinderen zo snel mogelijk kennis maken met het Nederlands.
Dit verhoogt hun kansen in hun verdere schoolloopbaan.

Onze kinderverzorgsters krijgen een opleiding over hoe ze bij kinderen tussen 0 en 3 jaar de taalgevoeligheid kunnen verhogen.
In onze grote kinderdagverblijven gebeurde dit al, maar dat was vooral op vrijwillige basis.”

“Als de peuters in de kleuterschool komen, dan is het Nederlands geen vreemde taal meer”, verduidelijkt Verbist.

“Een belangrijke voorwaarde is wel dat er een goede mix is binnen de leefgroepen in de crèches.
We hebben algoede ervaringen in het kleuteronderwijs, waar ze al langer bezig zijn met taalontwikkeling.”

Verbist wil de komende vijf jaar het aantal plaatsen binnen de stedelijke kinderopvang met vijfhonderd verhogen.

Antwerpen bouwt vier nieuwe kinderdagverblijven.



Uit “Gazet Van Antwerpen” van 18 december 2007.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 19th December 2007, 10:34
Gertjan.Buyle Gertjan.Buyle is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Zandhoven
Posts: 103
Ik vind dit een erg goed idee, kinderen leren het snelste een taal als ze nog zeer jong zijn.
Op deze manier zullen ze geen achterstand meer hebben als ze in de kleuter en later in de lagere school komen.
Op lange termijn zullen er dan waarschijnlijk meer allochtonen zijn die aan hogere studies kunnen beginnen, dat zou zeer goed nieuws zijn.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 19th December 2007, 11:44
Evy Witters Evy Witters is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Itegem
Posts: 94
Dit vind ik een goed initiatief! Het zal hen zeker ten goede komen in hun verdere studiecarrière.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 20th December 2007, 12:57
Natalie Docx Natalie Docx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Berlaar
Posts: 109
Dit vind ik zeker een vast een positief initiatief. Ze leren vlugger een taal aan als ze zo jong zijn, en zo integreren ze meer in de samenleving door onze taal te spreken.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 24th December 2007, 15:08
Jo Dries Jo Dries is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2007
Locatie: Olen
Posts: 49
Goed initiatief, om kinderen een taal te leren die ze thuis niet spreken, omdat bv. hun ouders ze zelf niet kunnen, is goed voor hun integratie in onze maatschappij. De kinderen kunnen zich dan verstaanbaar maken en eventueel hun ouders helpen in bepaalde stuaties.
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 24th December 2007, 15:54
Tom.Geens Tom.Geens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Heist-op-den-Berg
Posts: 78
Zoals de anderen hier al hebben vermeld vind ik dit ook een goed initiatief. De peuters kunnen toch kennis maken met het Nederlands, daar de ouders de taal dikwijls zelf niet kennen. Als de kleintjes dan moeten wachten tot hun ouders de taal toch min of meer beginnen te beheersen is er al veel tijd verloren. Bovendien wordt niemand verplicht door dit initiatief, ideaal dus.
Met citaat antwoorden
  #7  
Oud 26th December 2007, 16:39
Natasja_dc Natasja_dc is offline
Natasja
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Halle-Zoersel
Posts: 73
Ook ik vind dit een zeer goed initiatief. Kinderen leren het snelste als ze klein zijn. Op deze manier kunnen ze al vroeg in aanraking komen met het nederlands en de juiste uitspraak van het nederlands. Vaak hebben ouders van allochtone kinderen het nederlands niet onder de knie, of soms is hun uitspraak nog niet optimaal. Op deze manier zullen de kinderen dit allemaal gemakkelijk leren spreken.

Ik denk dat door dit project de verschillen tussen kinderen, geboren in België, en allochtone kinderen veel minder groot zal worden voor sommige mensen. Nu hoor je vaak dat sommige mensen hier soms problemen van maken. Hopelijk zal dit in de toekomst ook kunnen bijdragen tot een betere samenleving.
Met citaat antwoorden
  #8  
Oud 27th December 2007, 11:40
Lennart Lennart is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Heist-op-den-Berg
Posts: 93
Mooi gevonden vind ik, Jong geleerd is oud gedaan!
Zelfs als de ouders niet goed nederlands kunnen zal hun kind toch al kennis hebben gemaakt met de taal.
Mooi initiatief.
Met citaat antwoorden
  #9  
Oud 27th December 2007, 12:42
janavanranst janavanranst is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2007
Locatie: Schoten
Posts: 103
Wel grappig dat iedereen positief reageert op het leren van Nederlands. Maar toen de vraag er kwam om vroeger te beginnen met Frans bleken de meningen meer verdeeld te zijn.
Waarom Nederlands wel en Frans niet?
Ik zeg niet dat ik tegen het voorstel ben, ik vind het zoals iedereen hier een goed idee, maar ik vond het idee om Frans vroeger te leren ook een goed idee.
Met citaat antwoorden
  #10  
Oud 31st December 2007, 17:54
Eliene soontjens Eliene soontjens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: kasterlee
Posts: 92
ja, waarom geen Frans, tot je 10de leer je makkelijker een taal (gem.leeftijd), en wanneer krijg je eerste Les frans? als je 11 bent ,


als volwaardige Belg vind ik dat je een goede beheersing van Nederlands en Frans moet hebben, en zelfs een kleine kennnis van het Duits ,

dus waarom het eens niet proberen bij die peutertjes?
Met citaat antwoorden
  #11  
Oud 31st December 2007, 18:45
marliessomers marliessomers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2007
Locatie: essen
Posts: 146
Ik vind het een goed initiatief. Jonge kinderen leren het best talen. Hoe vroeger ze er mee in aanraking komen hoe beter. Ze zullen de taal veel beter leren. Ik ben wel tegen Frans leren aan peuters. Omdat ik vind dat de kinderen eerst deftig Nederlands moet leren spreken en dan pas een andere taal.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 16:47.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.