actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 3rd October 2012, 09:33
Cindy.Remijsen Cindy.Remijsen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Gierle
Posts: 91
Eén op tien gaat nooit naar 'vies' toilet op school

Eén op tien gaat nooit naar ‘vies’ toilet op school

Ruim helft van kinderen houden alles op tot ze thuis zijn

• woensdag 03 oktober 2012, 03u00
• Auteur: Christine De Herdt

Een op de tien kinderen gaat nooit naar het toilet op school. En meer dan de helft stelt het wc-bezoek zo lang mogelijk uit, liefst tot thuis. Dat blijkt uit een wc-rapport waar het weekblad ‘Libelle’ vandaag mee uitpakt. ‘Dit is inderdaad een probleem’, reageert onderwijsminister Pascal Smet (SP.A).
‘Op school durft mijn dochter niet naar het toilet’, vertelt Veerle. Of nog: ‘Onze kinderen mogen maar één velletje wc-papier gebruiken voor een kleine boodschap en drie voor een grote.’ Rita: ‘Als mijn dochter ’s avonds thuiskomt, rent ze meteen naar de wc. Door alles op te houden, is ze al een paar keer ernstig geconstipeerd geweest.’
Massaal veel lezers reageerden op de ‘pipi’-enquête van Libelle . ‘We lanceerden die online op het eind van vorig schooljaar. En hoewel je zou denken dat iedereen dan met vakantie vertrekt, reageerden er 971 mensen. Dat zegt toch iets’, zegt hoofdredactrice Ditte Van de Velde. ‘Haast iedereen heeft wel een smerig, soms emotioneel verhaal over onhygiënische wc-toestanden op school.’

Geurpompjes en stickers
En dat die er zijn, blijkt ook uit de resultaten. Een op de drie ouders buist het schooltoilet en geeft het minder dan een 5 op 10. Voor twee op de drie kinderen is een bezoek aan het kleinste kamertje ronduit een probleem. Een op de tien stelt het bezoek zelfs uit tot ze veilig en wel thuis zijn. Meer dan de helft – 57 procent – wacht er liefst zo lang mogelijk mee. En bij drie op de vier kinderen is er nauwelijks of nooit toezicht in de toiletten. Niet alleen met de hygiëne schort een en ander, ook de infrastructuur laat te wensen over. In middelbare scholen is er slechts in zestig procent van de gevallen op elk toilet een deurslot.
Heel wat directies laten de situatie voor wat ze is. Anderen houden er rekening mee, zoals basisschool De Leertrommel in Opwijk. ‘Toen ik hier net begon, waren de wc’s allesbehalve proper. Ze stonken,waren vuil en oogden grijs’, vertelt directrice Kathleen Van Lemmens. ‘Geurpompjes, leuke stickers en kleurtjes moesten het voor de kleintjes weer aangenamer maken. Intussen gaat het prima. De kleintjes houden hun plas niet langer op. Leerkrachten houden bovendien toezicht, en dat stemt bezorgde mama’s en papa’s dan weer tevreden.’

70 miljoen voor nieuw sanitair
Toch blijkt de basisschool in Opwijk veeleer een uitzondering, als we op de resultaten van Libelle mogen afgaan. ‘Ze tonen aan dat er een probleem is en dat het leeft’, reageert onderwijsminister Pascal Smet (SP.A). ‘Zelf deden we vier jaar geleden onderzoek naar het sanitair. Bij een kwart van de scholen werden ernstige opmerkingen gemaakt.’
Soms ligt het aan de verouderde infrastructuur, geeft Smet toe. ‘Wie de wc’s wil vernieuwen, kan via een verkorte procedure subsidies aanvragen. De afgelopen vijf jaar hebben we zo al 70 miljoen euro geïnvesteerd. Maar uiteindelijk zijn scholen zelf verantwoordelijk voor de hygiëne. Ze krijgen werkingsmiddelen om het netjes te houden.’
Ditte Van de Velde vindt dat er vooral een mentaliteitswijziging moet komen. ‘Niet alleen op school, maar ook bij de leerlingen, die het proper moeten houden. En ook bij de ouders, die hun kinderen niet moeten aanpraten dat ze ziek worden telkens als ze met de billen bloot op een bril gaan zitten. Al ga je met je achterwerk op een mesthoop zitten, dan nog krijg je daar geen infecties van, zegt uroloog Piet Hoebeke in ons blad. De bacteriën die in en rond een wc zwermen, vind je overal.’

Bron: www.standaard.be

Mijn mening:

Toen ik het artikel las was ik verbaasd dat er vier jaar geleden bij een kwart van de scholen ernstige opmerkingen gemaakt werden over het sanitair.
In de middelbare school waar ik heb gezeten, waren de toiletten meestal in orde. Op elke deur zat en slot en ze werden regelmatig gepoetst. Af en toe was er wel eens een toilet dat vuil was of dat verstopt was, maar er waren altijd voldoende propere toiletten. Er werd ook steeds toezicht gehouden in en rond de toiletten. Dit is een eenvoudige maatregel die al veel problemen kan voorkomen, want dan blijven leerlingen niet meer hangen in het sanitaire gebouw en dan wordt er minder op de muren of deuren gekrast.
Toch zou het niet mogen dat zoveel scholen niet in orde zijn met de sanitaire voorzieningen. Als leerlingen niet naar het toilet durven gaan op school, dan zullen ze minder graag naar school komen. Bovendien is het ook niet gezond voor de leerlingen als ze een hele dag niet naar het toilet gaan. Zoals de Leertrommel in Opwijk laat zien, kan er al veel opgelost worden met een laagje verf en een aangename geur. Bovendien denk ik dat een slot op een deur plaatsen niet zoveel werk is en ook niet zo duur is, aangezien de meeste scholen toch een klusjesman in dienst hebben.
Wel vind ik het positief dat de overheid de afgelopen vijf jaar 70 miljoen heeft geïnvesteerd. Dit laat toch zien dat sommige scholen zich bewust zijn van het probleem en er effectief iets aan willen doen.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 3rd October 2012, 11:25
Malou Malou is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Weelde
Posts: 92
De uitkomst van deze enquête verbaast me niets. In de loop van mijn middelbare school carrière werden er op mijn school ook nieuwe toiletten geinstalleerd, en dat was hoognodig. De andere toiletten waren vies, oud, de meesten mankeerden een nette bril, en het was er, zeker in de winter, ijskoud.
Scholen moeten voldoende aandacht schenken aan hun sanitair, want ze moeten er voor zorgen dat de basisbehoeften van de leerlingen zeker voldaan zijn, waardoor hun welbevinden zal stijgen. Dat er zo veel leerlingen zijn die gewoonweg niet op de schooltoiletten willen gaan, zegt genoeg. In elke school is voldoende poetspersoneel en zijn er voldoende onderhoudsmensen aanwezig om er voor te zorgen dat de toiletten in propere toestand blijven en dat er geen kapotte toiletten zijn.

Ik ben blij dat dit onderwerp eens in de schijnwerpers gebracht wordt, want hier moet wel degelijk iets aan gedaan worden in vele scholen. Gelukkig hebben wij wel propere toiletten!
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 3rd October 2012, 11:39
Shana.Loeckx Shana.Loeckx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Zandhoven
Posts: 108
Toen ik dit artikel las, was ik eigenlijk niet verbaasd over de cijfers. Als kind vond ik het ook altijd verschrikkelijk om naar het toilet op school te gaan. Bij ons werden de toiletten soms wel opgefrist. Maar voor mij veranderde dit niet. Ik vond het verschrikkelijk te weten dat de deuren niet altijd op slot gingen. Kinderen vinden het zo vernederend wanneer iemand de deur opentrekt en hen met hun broek op hun enkels ziet zitten. Toezicht door leerkrachten in de toiletten vind ik een zeer goed plan. Zo word er ook op hygiëne gelet. Maar om zoveel miljoenen te investeren in toiletten? Ik denk dat er wel andere dingen in het onderwijs zijn waar men in kan investeren: kleinere klassen om meer gericht te werken met leerlingen. Waardoor er dus meer leerkrachten nodig zijn.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 07:07.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.