actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 5th August 2016, 11:42
Lotte.R*bberecht Lotte.R*bberecht is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Geel
Posts: 68
Te weinig tienermoeders volgen onderwijs aan huis

Slechts 15 van de 129 leerlingen in moederschapsverlof volgden het afgelopen schooljaar ‘tijdelijk onderwijs aan huis’ (TOAH). Dat zegt Vlaams volksvertegenwoordiger Vera Celis (N-VA), die de cijfers opvroeg bij onderwijsminister Hilde Crevits. ‘We moeten de mogelijkheid van ‘tijdelijk onderwijs aan huis’ bij deze groep meisjes veel bekender maken’, klinkt het bij Celis.

In het voorbije schooljaar 2015-2016 waren er 129 moeders uit het secundair onderwijs die hun recht op tien weken moederschapsverlof hebben opgenomen. Van deze 129 leerlingen waren er 79 die op basis van hun studierichting of onderwijsvorm recht hadden op TOAH, maar slechts vijftien van hen (of 19 procent) deed dat ook effectief.

‘Dankzij deze regeling, die in het schooljaar 2014-2015 ingevoerd werd, wordt het recht op onderwijs van deze meisjes gevrijwaard en behouden ze hun kansen om een broodnodige kwalificatie te behalen’, zegt Celis in een persbericht.

‘Maar de regeling moet duidelijk nog aan bekendheid winnen’, stelt het Vlaams Parlementslid vast. Weliswaar kunnen leerlingen uit enkele studierichtingen en onderwijsvormen in het secundair onderwijs geen beroep doen op TOAH. Maar ook de leerlingen die er wel een beroep op kunnen doen, maken er lang niet allemaal gebruik van.

Baby stapjes

In het schooljaar 2014-2015 lag het cijfer nog iets hoger. Toen volgden nog 22 (of 30 procent) van de 74 rechthebbende moeders TOAH. In totaal zaten er in dat schooljaar 123 moeders in het secundair onderwijs die moederschapsverlof opnamen.

‘Het lage cijfer bewijst dat er nog veel ruimte voor verbetering is’, merkt Celis op. ‘We moeten ervoor zorgen dat scholen en de betrokken meisjes voldoende geïnformeerd worden over het recht op onderwijs aan huis. Op deze manier vermijden we dat deze kwetsbare leerlingen leerachterstand oplopen en hun onderwijskansen gehypothekeerd zien.’

bron: De Standaard

eigen mening: Ikzelf had nog nooit gehoord over deze maatregel. Misschien omdat ik ASO heb gedaan, waarschijnlijk omdat ik nooit tienermoeder geweest ben. Toch lijkt het me belangrijk dat meer meisjes die wel in deze situatie verkeren of die een risicofactor zijn, worden ingelicht over de regeling. Waarom wordt er hier op school geen les over gegeven samen met de seksuele voorlichtinglessen? Hebben de scholen bang dat ze op die manier tienermoederschap zullen bevorderen? "Ik kan wel zwanger worden, want ik kan thuis ook les krijgen," lijkt me een weinig voorkomend argument. Of willen scholen het liever ontkennen dat er bij hen ook tienerzwangerschappen voorkomen, willen ze hun status als 'fatsoenlijke' school beschermen? Wat het ook zijn mogen, er moet iets aan gedaan worden, zodat meisjes die toch in de onfortuinlijke situatie van een tienerzwangerschap hun kansen zo hoog mogelijk houden voor een succesvolle toekomst.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 15:36.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.