actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 29th October 2007, 19:43
Smolders.Lizzy Smolders.Lizzy is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Herentals
Posts: 50
Belg bang om zorgbehoevend te worden

BRUSSEL - Drie kwart van de Belgen is bang om met het ouder worden zijn zelfstandigheid te verliezen. Vooral vanaf 75 jaar vreest de Belg voor een toenemende afhankelijkheid. Dat blijkt uit de pensioenpeiling van SwissLife.
De levensverwachting bij de ondervraagde personen sluit mooi aan bij de statistische gegevens. Momenteel is die 76 jaar voor mannen en 82 jaar voor vrouwen.

Opvallend is de verschillende verwachting van arbeiders en directieleden over het moment wanneer ze zorgbehoevend zullen worden. 26 procent van de directieleden denkt tot 84 jaar zelfstandig te kunnen blijven, tegenover 17 procent van de arbeiders.

Wanneer het moment komt waarop men niet meer voor zichzelf kan komen, hoopt 64 procent toch thuis te kunnen blijven wonen, mits het aanspreken van professionele of familiale hulp. Opmerkelijk is dat maar 41 procent ook daadwerkelijk verwacht dat dit het geval zal zijn.

Daartegenover staat dat 43 procent verwacht op dat moment in een rusthuis te belanden, terwijl maar 15 procent dit ook wenst.

Inwonen bij de kinderen lijkt stilaan verleden tijd. Maar 2 procent wil in geval van zorgbehoevendheid bij zijn kinderen gaan inwonen. Toch zeggen liefst 32 procent van de ondervraagde personen bereid te zijn om een zorgbehoevende ouder op te nemen in het gezin. Al voegt 60 procent daaraan toe dat de zorgbehoevende in dat geval ook financieel moet tussenkomen voor alle gemaakte kosten.

Wanneer ze zorgbehoevend worden, denkt 17 procent dat ze dit niet zullen kunnen betalen. 30 procent vreest dat ze niet genoeg middelen zullen hebben om alle kosten te betalen. Die groep vreest dat ze de woning zal moeten verkopen en alle spaartegoeden moet aanspreken.

Uit de enquête blijkt ook dat maar 47 procent van de Belgen geld opzij zet om latere zorgbehoevendheid te dekken. Het gaat in dat geval vooral om de leeftijdsgroep van 31 tot 50 jaar. Nederlandstaligen zijn meer geneigd om aan pensioensparen te doen dan Franstaligen, zo blijkt nog.

Bron: http://www.standaard.be
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 2nd November 2007, 15:28
sofie 07 sofie 07 is offline
sofie
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: borsbeek
Posts: 78
Ik zelf zou ,als ik wat ouder word, niet afhankelijk van iemand willen worden.
Ik zou zeker niet in een instelling terecht willen komen. Ik denk dat je je daar zeer eenzaam voelt en dat je dan echt de dagen aftelt.
Toch denk ik dat het ook moeilijk is om een bejaarde bij jou thuis te laten wonen om ze te kunnen verzorgen.Want je moet zelf ook gaan werken en je hebt je eigen huishouden al.Ik denk dan aan men ouders wanneer ze niet meer voor zichzelf kunnen zorgen. Maar ik zou er zeker voor kiezen om ze bij mij thuis te laten wonen en niet in een instelling te plaatsen. Uiteindelijk hebben ze jou als kind ook verzorgd dus waarom zou jij dat niet voor hen doen. Bij jou thuis kunnen ze dan nog dingen zelf doen en voelen ze zich minder afhankelijk van anderen. Op deze manier tellen ze de dagen niet echt af en genieten ze nog van het leven.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 11:59.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.