actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 21st October 2014, 15:35
Valerie K*rckhofs Valerie K*rckhofs is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Grobbendonk
Posts: 26
Uitkering bij tijdelijke werkloosheid daalt tot 65 procent

Uitkering bij tijdelijke werkloosheid daalt tot 65 procent

Werknemers die tijdelijk werkloos zijn, krijgen vanaf volgend jaar een lagere uitkering. De uitkering bedraagt nu nog 70 procent van het loon, maar de federale regering verlaagt dit naar 65 procent. Dat is hetzelfde als voor de crisis.
Bij tijdelijke werkloosheid ontslaat een werkgever zijn personeelslid niet, maar schort hij het contract tijdelijk op, net om effectief ontslag te vermijden. Dit gebeurt bijvoorbeeld wanneer het economisch wat minder gaat, en het voor bedrijven moeilijk is om te blijven renderen. De werknemer krijgt dan een uitkering.

Ook aantal dagen beperkt
De federale regering heeft echter niet alleen beslist om die uitkering te verlagen. Ook het aantal dagen dat werkgevers tijdelijke werkloosheid mogen gebruiken, wordt beperkt.

Een afbouw is het echter niet, zo verdedigt minister van Werk Kris Peeters (CD&V) de beslissing. ‘Het gaat om een terugkeer naar de oorspronkelijke uitkering’, klinkt het op zijn kabinet. ‘De uitkering werd in 2008 verhoogd van 65 procent van het loon naar 75 procent, en dit in het kader van de crisismaatregelen. Later volgende een verlaging naar 70 procent. Vanaf 1 januari bedraagt ze opnieuw 65 procent.’

In totaal maken momenteel 130.000 werknemers gebruik van het systeem van tijdelijke werkloosheid. De christelijke vakbond ACV spreekt alvast van een ‘zware financiële aderlating’.

Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20141021_01333394
Datum: 21/10/2014
Mening: Ik vind dit goed. Er moet op alles meer bespaard gaan worden. Dan vind ik het niet maar als normaal dat er hier ook bespaard moet worden. Dat de dagen beperkt worden vind ik ook goed. Er kan hier van geprofiteerd worden door de werkgevers. Als het aantal dagen minder wordt, zullen ze de werknemers sneller terug moeten 'aannemen' of eventueel ontslagen. Ik denk wel dat de werkgevers dan sneller naar ontslag zelf gaan grijpen, niet meer naar deze oplossing. Ik vind het eigenlijk ook maar uitstel van executie. Mijn mama is zo ook gevaren, ze was nog werknemer maar moest vaak niet gaan werken. Uiteindelijk is ze toch ontslagen bij het bedrijf. Ze konden haar beter direct ontslaan, dan had ze al naar ander werk kunnen gaan zoeken. Nu dacht ze van ze zullen mij binnen een paar weken wel terug werk geven, maar dat gebeurde niet. Natuurlijk kan er dan meer werkloosheid komen, maar dan kunnen ze op zijn minst al uitkijken naar een nieuwe job. Bij tijdelijke werkloosheid verwachtten ze terug aangenomen te worden. En dan krijgen we weer het verwijt van er is geen werk. Mijn mening blijft als mensen willen werken, zullen ze ook wel werk vinden. Het moet niet altijd een job zijn naargelang je diploma. Mensen stellen tegenwoordig heel hoge eisen aan jobs.

Laatst aangepast door Valerie K*rckhofs : 21st October 2014 om 15:52.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 11:03.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.