actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 15th March 2016, 08:44
Elien.S*mers Elien.S*mers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Wommelgem
Posts: 93
Ouders sponsoren tot 50.000 euro voor huis kinderen

Ouders sponsoren tot 50.000 euro voor huis kinderen

Iets meer dan de helft van de ouders wil financieel bijspringen als hun kinderen een woning kopen, voor een bedrag van 10.000 tot 50.000 euro. Dat blijkt uit een onderzoek in opdracht van Radio 1 en De Tijd.

Sponsorende ouders zijn vaak welgekomen. Voor banken een hypothecaire lening toestaan, wordt doorgaans een eigen inbreng van enkele tienduizenden euro’s gevraagd. En ook al hebben jongeren een goed diploma en een navenant inkomen, dat geld hebben ze niet snel bijeen.
Tenzij ze gesponsord worden door ouders, en dat gebeurt volgens De Tijd en Radio 1 significant meer dan een aantal jaar geleden. Amper 15 procent van de ondervraagde ouders zegt expliciet niet te willen bijspringen als hun kinderen een woning kopen. Notarissen zien sponsorende ouders voor 10.000 tot 50.000 euro bijspringen, terwijl bedragen boven 100.000 euro eerder zeldzaam zijn.

Wat ook helpt, is de ultralage spaarrente. ‘Zij die het kunnen, investeren daarom liever (een deel van) hun spaargeld in een woning voor de kinderen, zodat die een goede start kunnen maken,’ zegt Isabelle Vermeir van het makelaarsnetwerk Century21 in de krant. Maar ‘omdat ze financieel bijdragen, willen ze ook iets te zeggen hebben over welke woning zoon of dochterlief koopt.’

Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20160315_02183339

Eigen mening:

Het klinkt voor mij als iets positief wanneer ouders hun kinderen een goede start willen geven. Dit lijkt me een mooi gevoel van ouderschap ten opzichte van de kinderen. Natuurlijk is niet elke ouder in staat om aan hun kind, of aan alle kinderen, zoveel geld mee te geven. Daarom vind ik het ook dubbel om dit artikel gepost te zien. Vele ouders gaan zich hierdoor ‘minder goed’ voelen omdat ze niet de kans hebben dit ook voor al hun kinderen te doen. Het is zeker een hulp voor diegene die het wel kunnen geven. Daardoor kunnen hun kinderen sneller iets kopen in plaats van eerst enkele jaren te werken om te sparen. Het geld zal zeker een duwtje in de rug zijn. Echter denk ik ook niet dat ouders die het niet doen, verkeerd zijn. Zij zullen misschien op andere manieren tegemoet komen aan hun kinderen en hen op die manier helpen. Echter vind ik de laatste zin in het artikel een verkeerde reden van ouders om het geld te geven. Als je het doet om iets te zeggen te hebben over je woning van je zoon/dochter, dan kan je de kinderen niet goed loslaten. Ik denk dat wanneer ze uit huis gaan, het tijd is om hen ook hun eigen weg te laten gaan. Dat geld zou daartoe moeten bijdragen, als teken van een extra duw in de rug. Zeker niet, in mijn ogen, om nog iets te zeggen te hebben en het via geld 'afdwingbaar' te maken dat ze moeten luisteren. Op die manier zal de goede band en communicatie tussen ouders en kinderen afnemen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 15:00.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.