actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 19th February 2014, 10:09
j*nthe.vermeiren j*nthe.vermeiren is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2012
Locatie: Loenhout
Posts: 107
Minderjarige kinderen krijgen niet noodzakelijk familienaam vader

Minderjarige kinderen krijgen niet noodzakelijk familienaam vader
di 18/02/2014 - 18:21

Alle ouders met minderjarige kinderen, zullen binnenkort kunnen kiezen of die de familienaam van de vader, de moeder of allebei krijgen. Er was al een wetsvoorstel dat het mogelijk moest maken om bij pasgeboren baby's te kiezen of de baby de familienaam van vader, moeder of allebei krijgt. Die mogelijkheid wordt nu dus uitgebreid.
Een baby in ons land heeft nu weinig keuze: hij of zij krijgt de familienaam van de vader, tenzij die onbekend is. Dat verandert zodra een nieuwe wet daarover goedgekeurd wordt. Ouders krijgen dan de keuze welke naam ze aan hun kind geven. Die van vader, die van moeder, of een combinatie van beide.

Maar dat zou betekenen dat ze een andere naam zouden hebben dan hun broertje of zusje dat voor de nieuwe wet geboren is. Daarom komt er een overgangsperiode, zegt minister van Justitie Turtelboom. Zo kunnen alle kinderen van een gezin dezelfde naam hebben. Die overgangsperiode duurt een jaar. Maar ook daarna zijn er nog mogelijkheden. In ons land zijn er nu 2 miljoen minderjarigen.

BRON: De redactie
http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/binnenland/1.1882049

Mening: Langs de ene kant vind ik het wel positief dat de achternaam gekozen kan worden. Als je bijvoorbeeld door bepaalde omstandigheden je kind alleen moet opvoeden, kan ik aannemen dat je graag zou hebben dat het kind jouw achternaam draagt. Ik ben persoonlijk niet zo’n fan van de dubbele achternaam. Hierdoor wordt het tevens gecompliceerd als twee mensen met een dubbele achternaam een kind krijgen. Ik ben tevens akkoord met de overgangsregel en de regel dat broers en zussen dezelfde achternaam moeten dragen.

Laatst aangepast door j*nthe.vermeiren : 19th February 2014 om 10:35.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 19th February 2014, 10:39
j*na.janssens j*na.janssens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Broechem
Posts: 99
Minderjarige kinderen krijgen niet noodzakelijk familienaam vader

Ik vraag me af of het wel nuttig is om zulke dingen te gaan veranderen. Ik kan er nog inkomen dat je de achternaam mag kiezen. Ofwel die van de moeder ofwel die van de vader. Volgens mij kan dit wel voor wat discussie zorgen in relaties en wat met scheidingen? Wie kiest er dan de naam?
Maar een kind 2 namen geven vind ik erg raar. Oké nu heeft het kind twee namen. Maar als dat kind met twee namen later een kind heeft met iemand die ook 2 namen heeft. Kan een kind dan 4 namen hebben? Of moet er dan weer gekozen worden?
We moeten dagelijks al zo veel keuzes maken. Waarom creëren we dan nog moeilijke keuzes bij? Ik denk dat ouders hier niet echt gelukkiger van gaan worden. Net door de vele keuzes worden mensen ongelukkig.
Het zal waarschijnlijk ook moeilijker worden om familie op te sporen.
Volgens mij maakt men het nog moeilijker door de keuze te laten en dan heb je kinderen met 2 namen. En dan komt er een scheiding en dan wilt het kind niet meer de naam van de mama of van de papa.
Kortom ik vind het redelijk zinloos en ik denk dat de situatie zo bemoeilijkt wordt.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 5th March 2014, 10:53
j*rie.willems j*rie.willems is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Grobbendonk
Posts: 106
Het wetsvoorstel is naar mijn mening een beetje overdreven. Waarom heeft iemand twee achternamen nodig? Ik kan begrijpen dat sommige gezinnen met een uitzonderlijke familienaam, de meisjesnaam doorgeven dit omdat hun familienaam anders zou 'uitsterven'. Hier sta ik gerust voor open. Hetzelfde geldt voor bom-moeders, dat zij hun eigen achternaam meegeven is in mijn ogen niet meer dan logisch. Ik zie persoonlijk het nut niet in van je kind een dubbele achternaam te geven. Het maakt mij echt niet uit dat mijn kind later mijn naam draagt of die van mijn vriend/man.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 06:29.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.