actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 30th December 2013, 15:08
Britt.VanLooveren Britt.VanLooveren is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Zoersel
Posts: 144
"Zonder helm was Schumacher dood"

De toestand van zevenvoudig wereldkampioen Formule 1 Michael Schumacher, die kunstmatig in coma wordt gehouden, is nog steeds kritiek na zijn ski-ongeval van zondag. Dat meldden de artsen van het ziekenhuis in het Franse Grenoble maandagvoormiddag op een persconferentie.


"Al de nodige ingrepen werden uitgevoerd", zo verklaarden de artsen. "Het was de bedoeling om de druk binnenin zijn schedel te verminderen. Hij vecht voor zijn leven."

De dokters konden zich niet uitspreken over hoe de toestand van Schumacher verder zal ontwikkelen, maar sluiten voorlopig een tweede operatie uit. Er was sprake van verschillende bloedingen in de hersenen.

Een arts stelde dat Schumacher aan erg hoge snelheid geskied moet hebben. "We denken dat zijn helm hem heeft gered. Zonder zijn helm zou hier niet geweest zijn."

De 44-jarige Duitser werd zondagvoormiddag met een zwaar schedelletsel naar het ziekenhuis van Grenoble overgebracht na een ski-ongeval nabij Méribel in de Franse Alpen. De F1-legende zou volgens verschillende Franse media buiten de piste op zijn hoofd gevallen zijn en daarbij een rots geraakt hebben. Toen hij in het ziekenhuis aankwam, was hij in coma. Er werd onmiddellijk een neurochirurgische ingreep verricht.

Vettel

Sebastian Vettel, viervoudig wereldkampioen Formule 1, heeft maandag met ontzetting gereageerd. "Ik ben gechoqueerd en ik hoop dat zijn toestand zo snel als mogelijk verbetert", verklaarde de 26-jarige Duitser, die goed bevriend is met Schumacher. "Ik wens zijn familie veel sterkte."

Bron: GVA, 30/12

Mening:Ik zou toch graag even willen reageren op het artikel. Het gaat me niet zozeer om het feit dat een bekende formule 1 rijder in coma is beland door een ski ongeval, maar om de gevaren hiervan. Ik denk dat er heel wat mensen zijn die skiën buiten de piste dit als een kick ervaren, maar zo zie je maar weer wat de gevolgen hiervan kunnen zijn. In dit geval had Schumacher wel een helm op dat zijn leven heeft gered, maar ik denk dat er ook heel wat mensen die geen gebruik maken van een helm.
In de lagere school ben ik op sneeuwklassen geweest en ook hier werden er weinig of geen helmen opgezet. Het verplicht maken van een helm is misschien veel gezegd, maar het kan zeker geen kwaad! Ook vind ik dat ze meer controles moeten uitvoeren buiten de pistes, uiteraard mogen deze controleurs zichzelf niet in gevaar brengen. Dan denk ik aan helikopters die boven verschillende skigebieden vliegen, maar dit brengt dan weer een hoog prijskaartje met zich mee.

Bij het artikel staat er ook een poll bij en stellen ze de vraag of u altijd een helm draagt bij het skiën. Meer dan 50% antwoordt dat zij altijd een helm dragen, hier verschiet ik toch wel van, maar dan stel ik me ook wel de vraag hoeveel mensen deze poll hebben ingevuld want dit kan je niet aflezen.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 30th December 2013, 15:40
Caroline.vanHulzen Caroline.vanHulzen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Tongerlo
Posts: 79
Ik vind het heel erg dat dit gebeurd is maar het is goed dat dit eens in het nieuws komt. Elk jaar gaan wij skiën met onze familie. Als kind moest ik natuurlijk altijd een helm opzetten maar dit moest niet meer toen ik 14 jaar werd. Toch hebben mijn ouders vier jaar geleden beslist om voor heel het gezin een helm te kopen. In het begin dachten mijn broer en ik toch liever niet maar uiteindelijk zijn wij wel bijgedraaid, eigenlijk is het logisch dat wij dit dragen. Wij hebben al genoeg mensen serieus zien vallen of afgevoerd worden met de helikopter. Een ongeluk is zo snel gebeurt, hoe goed je ook kan skiën. Ik zou er dan ook niet van op kijken als ze dit zouden verplichten op de piste.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 30th December 2013, 21:04
Veronique.Peeters's Avatar
Veronique.Peeters Veronique.Peeters is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Booischot
Posts: 98
Zoals Caroline zegt is het inderdaad een heel jammerlijk voorval en ik begrijp wat ze bedoelt met "het is goed dat dit eens in het nieuws komt". Ik hoop net dat de helmen-discussie misschien weer opwaait en dat een helm op de skipiste gewoon in elk land verplicht wordt. Veel mensen staan er niet bij stil, maar als je leest wat er nu met Schumacher gebeurd is dan denk je wel twee keer na. Skiën is een zeer fijne sport en ikzelf ben ook een fervent skiester, maar het is zeker niet zonder gevaar. Allereerst is het dragen van een helm gewoon een must. Ik vind het ook niet altijd even aangenaam en ik vind het bij mezelf ook 'geen zicht', maar stel dat je eens een verkeerde beweging maakt dan ben je wel al heel degelijk beschermd. Verder vind ik ook dat je het gevaar niet moet gaan opzoeken. Als je graag een meer uitdagende skidag wilt, kies dan voor een zwarte piste. Buiten de piste skiën kan heel leuk zijn... Ik vind het zelf ook super! Maar het is ook gevaarlijk gezien je niet weet wat er juist onder de sneeuw ligt en het is moeilijker om je bewegingen onder controle te houden. Als je toch wat meer uitdaging wil, kan je in sommige gebieden veilig off-piste gaan. Ik heb al eens een gemarkeerde off-piste route gevolgd... Veilig en leuk! Ik vind dat je jezelf niet in een gouden kooitje moet opsluiten en er vanuit gaan dat skiën heel gevaarlijk is, maar ik vind wel dat je de risico's moet proberen in te perken.
__________________
Believe in yourself and all that you are. Know that there is something inside you that's greater than any obstacle.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 10:10.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.