actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 28th December 2013, 08:40
D*de.Ooms D*de.Ooms is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Balen
Posts: 132
Leercontract dreigt te verdwijnen

Jongeren maken nauwelijks nog gebruik van de leertijd, een alternatieve opleiding voor scholieren die liever praktijkervaring opdoen. Begeleiders en experts schreeuwen om een beter sociaal statuut, zo schrijft De Standaard zaterdag.

Scholieren die liever de handen uit de mouwen steken, kunnen vanaf vijftien jaar kiezen voor een leertijd – een opleiding die het accent legt op praktijkervaring, door vier dagen in de week mee te draaien in een onderneming. Het systeem bestaat al meer dan honderd jaar, maar dreigt stilaan te verdwijnen.

Het aantal leerlingen daalde de laatste tien jaar van 7.000 naar amper 3.000 jongeren in 2013. Bovendien wordt het kostenplaatje van de leertijd financieel onhoudbaar.

Hoewel de alternatieve opleiding kampt met een negatief imago, ligt de output opmerkelijk hoog. Eén jaar na het beëindigen van de vorming heeft 85 procent van de jongeren werk. Na vijf jaar is niet minder dan veertig procent als zelfstandige aan de slag.

Verouderde statuut

Maar ondanks de gunstige professionele vooruitzichten slaat de formule niet meer aan bij jongeren. ‘Komt deels door het verouderde statuut’, aldus Neyens. ‘Wie in de leertijd zit, werkt tegen een lage vergoeding en soms ook tijdens de vakanties. Wat de jeugd duidelijk tegenstaat.’

Het statuut moderniseren is geen garantie, oppert Guy Davin, leertrajectbegeleider in Kortrijk. ‘Scholen die hun leerlingen in de leertijd steken, verliezen een deel van de inkomsten. Wat niet bepaald bemoedigend werkt. Maar ook de jongeren zelf zien steeds minder het nut van het systeem – misschien omdat de zin om een stiel te leren, afkalft.’

Het blijkt bovendien moeilijk om de doelgroep rechtstreeks te bereiken en te overtuigen.

Wachten op concrete maatregelen

Politiek blijft het wachten op concrete maatregelen (die er zo goed als zeker niet meer komen deze regeerperiode). Tot groot ongenoegen van CD&V, dat minister van Onderwijs Pascal Smet (SP.A) verantwoordelijk acht. In het Vlaams regeerakkoord klonk immers de ambitie om de leertijd op te waarderen.

Bron: De Standaard

Vandaag om 06:30 door Maarten Goethals

Mijn mening:
Volgens mij is een leercontract een goed systeem voor jongeren die school moe zijn en niet graag leren. Zij kunnen door gedeeltelijk al te gaan werken tijdens hun schoolloopbaan en al een goede stiel leren. Bovendien vindt 85% ook snel werk.
Waarschijnlijk is onze minister van onderwijs nu te veel bezig met de hervorming van het onderwijs en ziet hij geen noodzaak om dit probleem aan te pakken.
Maar nog teveel jongeren verlaten het secundair onderwijs zonder diploma, als een leercontract wat beter gepromoot werd, zouden die jongeren misschien rapper geneigd zijn om daarvoor te kiezen in plaats van de school te verlaten zonder diploma.

















Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 28th December 2013, 10:17
Nikki Nikki is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Olen
Posts: 85
Ik ben het volledig eens met d*de. Ik zou het ook heel jammer vinden moest het leercontract verdwijnen. Dit maakt de leerplicht voor vele studenten toch draaglijk. Natuurlijk begrijp ik wel dat dit financieel een zware last in maar als ik de cijfers bekijk, lijkt me dit toch goed te renderen. Het is wel zo dat deze studie in het algemeen negatieve connotaties heeft bij leerlingen in het middelbaar maar vooral bij de ouders ondanks dat er veel positiefs uit voortkomt. Misschien is het een goed idee als ze deze richting aanpassen en opnieuw promoten, onder bijvoorbeeld een andere naam, zodat deze minder negatieve aandacht krijgt.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 28th December 2013, 13:32
Britt.VanLooveren Britt.VanLooveren is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Zoersel
Posts: 144
Ook ik zou het een spijtige zaak vinden moest het leercontract verdwijnen.
Wat mij vooral verrast in dit artikel is dat de jeugd zelf hier zelf niet meer achterstaat omdat ze werken tegen een lage vergoeding en ook soms moeten werken tijdens de vakanties. Langs de ene kant begrijp ik wel dat de jongeren meer geld willen verdienen voor het werk dat ze verrichten, maar als je gewoon het middelbaar onderwijs volgt, moet je verschillende stages doorlopen in een bedrijf waar ze de jongeren niet of heel weinig betalen. Voor jongeren die graag hun handen uit hun mouwen steken moet het leercontract wel blijven bestaan! Zo leren ze hun stiel kennen waarin ze zich vertoeven en is de kans groter dat deze jongeren sneller aan werk geraken omdat ze al heel wat ervaring hebben opgedaan.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 19:53.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.