actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 26th December 2004, 00:43
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Question Wat je al sober noemt...

Belgen vrij sober met cadeautjes


© An Nelissen
BRUSSEL - Belgen besteden een relatief gering bedrag aan eindejaarsgeschenken. Dat blijkt uit de jaarlijkse pensioenbarometer van Axa. Die wordt pas half januari gepubliceerd, maar met een perfect gevoel voor timing lichtte de verzekeraar deze week al een tipje van de sluier op. In vergelijking met andere Europeanen en met de Amerikanen, houden wij het met Kerstmis en nieuwjaar vrij bescheiden.


Een modale Belg met een baan besteedt 296 euro aan kerst- en nieuwjaarscadeautjes. Dat gemiddelde wordt aardig opgetrokken door de hoogste inkomensklassen, want het mediaanbudget ligt met 200 euro een pak lager. De mediaan is in dit geval de Belg die even veel landgenoten met een groter budget laat voorgaan als hij andere Belgen achter zich laat met een lager budget. Hetzelfde fenomeen doet zich voor bij de gepensioneerden die gemiddeld 353 euro aan cadeautjes besteden, maar de mediaan blijft steken op 231 euro.

In Europa doen alleen onze noorderburen het (merkelijk) slechter met nauwelijks 101 euro voor actieve en 118 euro voor gepensioneerde Nederlanders. Japanners doen hun reputatie van zuinige consumenten alle eer aan met een budget van 78 euro voor werkenden en 110 euro voor gepensioneerden.

De relatieve krenterigheid van Belgen en Nederlanders wordt allicht verklaard door het effect van de sinterklaasgeschenken. De goedheilige man is vooral populair in de Nederlanden en weegt daar dan ook meer op de consumptie van cadeaus. Uit een eerdere studie van advies- en onderzoeksbureau Deloitte blijkt dat Belgen aan sinterklaasgeschenken iets meer dan 206 euro uitgeven.

Aan de andere kant van het spectrum vinden we de Britten met 778 euro. Zij kloppen de Amerikanen met een fietslengte van 45 euro. Op de derde plaats komen de Spanjaarden en dan wint Duitsland (453 euro) de groepssprint voor Canada (429 euro) en Frankrijk (425 euro).

De trend van gepensioneerden die beduidend meer besteden dan mensen met een baan, vinden we niet terug in de hogere regionen. Een gepensioneerde Brit besteedt 420 euro aan eindejaarsgeschenken, iets meer dan de helft maar van zijn beroepsactieve landgenoot.

Gepensioneerde Amerikanen geven een kwart minder uit aan cadeautjes dan het werkende deel van de bevolking.


24/12/2004 (lc)

©Copyright De Standaard
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 29th December 2004, 17:19
A'lies Van Hoof A'lies Van Hoof is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2004
Locatie: 2220
Posts: 34
Awel,

dan ben ik fier op de Belgen. Ik hou niet van die meer meeeer mééééééer mentaliteit!
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 30th December 2004, 10:37
judithgielens's Avatar
judithgielens judithgielens is offline
auti-juf
 
Geregistreerd op: Oct 2004
Locatie: Borgerhout
Posts: 371
Ik vind het ook wel een compliment voor de Belgen!
En ik vind het ook niet echt nodig om kadootjes te kopen voor elkaar (met je familie bv wel, maar onder vrienden of op kot hoeft dat voor mij echt niet)

vb: Ik hoor van vele mensen die op kot zitten, dat ze een kotfeestje houden. Dat is dus een gezellig etentje en pakjes voor elkaar.(ong 5€)
Wat gebeurt er nu vaak? De ene persoon koopt voor die 5€ een mooie kaft en nog iets nuttigs dat je echt kan gebruiken. Een andere persoon gaat allerlei hebbedingetjes kopen waar je niet echt iets mee kan doen, gewoon op je kast zetten ofzo. Allemaal wel tof hoor! Maar niet als je dat elk jaar krijgt en je kast vol begint te staan! ....
En zo ontstaan er dus vaak people en is de Kerstsfeer wat verpest omdat je bent over iets materialistisch waar Kerstmis nu net NIET om draait!

Daarom ben ik er een echte voorstander van om pakjes alleen met je familie te doen, in echt Kerstsfeer! En zo min mogelijk geld uitgeven aan kleine frulletjes van 5€
__________________
doe je mond maar open als je zeker weet dat wat je wil zeggen mooier is dan de stilte
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 11th January 2005, 11:45
Evelien Van Gelder Evelien Van Gelder is offline
Evelien
 
Geregistreerd op: Oct 2004
Locatie: Geel
Posts: 4
Ik heb langs de ene kant door dit artikel wel bewondering voor de Belgen.
Maar toch vind ik het ook minder goed. Net zoals bij sinterklaas wordt er heel veel van ons budjet uitgegeven aan cadeau's, terwijl we het beter zouden spenderen aan andere dingen!

Groetjes Evelien
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 16:23.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.