actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 24th November 2012, 13:11
evelien.kolsteeg evelien.kolsteeg is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Herentals
Posts: 106
Controles in slachthuizen in Anderlecht

Controles in slachthuizen in Anderlecht

Bij een grootschalige, onaangekondigde controle bij de slachthuizen in Anderlecht loopt de helft van de verkopers tegen de lamp. Dat meldt de VRT. Vorige maand waren de slachthuizen in opspraak gekomen na getuigenissen van werknemers.

In en rond de slachthuizen in Anderlecht hebben de politie en de sociale inspectie vijftig mensen gecontroleerd. De sociale inspectie onderzoekt of de mensen die er werken wel een geldig contract hebben. Er zijn heel wat kleinere vleesverwerkende bedrijven actief. en de hallen worden ook gebruikt als marktplaats. Bijna de helft van hen bleek niet in orde. Zo waren onder meer zes personen illegaal en werkten er negen in het zwart.

De politie heeft elf mensen aangehouden. Er werd ook drugs en gesmokkelde sigaretten gevonden.

Vorige maand hadden verschillende Roemeense arbeidsters getuigd dat ze in de slachthuizen in Anderlecht illegaal tewerkgesteld waren en dat ze onderbetaald werden. In totaal zou het gaan om zo'n 120 tot 150 Roemeense vrouwen.

Ze getuigden dat ze elf uur per dag werken, ook vaak in het weekend, voor zes of acht euro per uur, met nauwelijks een lunchbreak en zonder sociale bescherming.

Bron: De standaard

Dit bevestigt nog maar eens het feit dat er nog veel wantoestanden plaatsvinden zonder dat wij er van weten.
We hebben hier duidelijk te maken met een knelpuntberoep. Een beroep waar we het werk liever overlaten aan buitenlandse werknemers. Dit wil echter niet zeggen dat het dan niet volgens het boekje moet gebeuren. Iedereen in ons land heeft recht op een beschermde werkomgeving met correcte uren en lonen. Dit, mits ze wettelijk zijn ingeschreven om hier te werken.
Er werd ook ontdekt dat er illegalen aan het werk waren. Dit vind ik eigenlijk nog het minst verontrustende van de hele zaak. Ik vind het eerder een positief signaal dat deze mensen ervoor kiezen om te werken in plaats van lui te wachten op asiel in een of ander centrum. De wet zegt echter dat het niet mag, en dus zijn de slachthuizen in fout.
De illegale smokkel vind ik dan weer wel verontrustend. Waar zijn we in godsnaam mee bezig? Zulke praktijken hebben meer weg van een bedrijf als dekmantel zoals in Columbia. Zoiets kan naar mijn mening echt niet.
Het is goed dat deze controles gebeuren. Volgens mij zijn er in ons land nog heel wat van die controles nodig. Ik zeg het nogmaals: volgens mij gebeuren er nog heel wat dingen waar wij weinig of niets van weten.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 11:40.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.