actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Wetenschap
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 19th October 2010, 22:43
Davy.Lostermans's Avatar
Davy.Lostermans Davy.Lostermans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Herenthout
Posts: 51
NASA houdt Himalaya nauwlettend in de gaten

Sinds deze maand houden Amerikaanse satellieten de gevolgen van de klimaatverandering en het verlies van biodiversiteit in de Himalaya nauwlettend in de gaten. Het gaat om een initiatief van het Amerikaanse ruimtevaartagentschap NASA en het hulpagentschap Usaid.

De satellietbeelden van de NASA worden gecombineerd met geografische gegevens van andere overheidsagentschappen. De gegevens voeden een beheerssysteem voor de Himalaya, Servir-Himalaya, dat via het internet voor alle betrokkenen beschikbaar is. Onder meer dankzij gedetailleerde, interactieve kaarten kunnen beleidsverantwoordelijken Servir gebruiken om beslissingen te nemen.

Gletsjers
Tot nog toe bestonden weinig gegevens over de precieze impact van de klimaatwijziging op de Himalaya. Een van de meest zichtbare gevolgen van de klimaatverandering in deze regio is het smelten van de gletsjers. De gletsjers vormen de watervoorraden voor meer dan een miljard mensen in de regio.

Vooral het Internationaal Centrum voor Geďntegreerde Bergontwikkeling (Icimod), in de Nepalese hoofdstad Kathmandu, zal met de Servir-gegevens werken. Het zal sneller kunnen reageren op de gevolgen van de klimaatverandering en het verlies van biodiversiteit, en op andere extreme fenomenen zoals stormen, overstromingen en bosbranden.

Een gelijkaardig beheerssysteem bestaat al in Oost-Afrika en Latijns-Amerika. In mei dit jaar bewees Servir zijn nut bij de tropische storm Agatha. Dankzij Servir-gegevens kon men sneller achterhalen welke bergdorpen in Guatemala en Mexico getroffen waren door hevige regenval.

Internationale samenwerking
Servir-Himalaya past in de steeds grotere internationale samenwerking in het Himalayagebied. Begin deze maand nog kwam de Indiase milieuminister Jairam Ramesh naar het Icimod om er over een nauwere samenwerking te spreken.

China, India en Nepal gaan nauw samenwerken in een Icimod-project, dat gesteund wordt het VN-milieuprogramma UNEP, rond het zogeheten Heilige Kailashlandschap, de zone rond de Kailashberg in Tibet die van groot belang is voor miljoenen inwoners in de drie landen. Enkele van de grote Aziatische rivieren, onder meer de Indus, vinden er hun oorsprong.

Het programma werd vorig jaar gelanceerd. Vorige maand was er opnieuw een bijeenkomst van vertegenwoordigers van de drie landen in het Chinese Jiuzhaigou. De gesprekken moeten leiden tot de ondertekening van een groot samenwerkingsakkoord over natuurbehoud en milieumonitoring begin volgend jaar. (ips/adb)

bron: http://www.demorgen.be/dm/nl/5627/C...-de-gaten.dhtml

Dit is allemaal heel mooi en een zeer goed plan, maar ik ben helemaal niet pessimistisch als ik zeg dat van die samenwerking toch niets zal gebeuren.Ik verwacht niet dat de mens de opwarming van de aarde een halt kan toeroepen, integendeel. Dit is net zoals het feit dat 10 jaar terug een plan werd opgesteld om binnen België de vervuiling en onze ecologische voetafdruk te verlagen. Dit moest tegen 2010 gedaald zijn. Ondertussen staan we zelfs op de vierde plaats wat onze ecologische voetafdruk betreft, en niet in de goede zin. Als in België de loze beloftes en plannen niet tot uitvoer kunnen brengen, waarom zou dit in de rest van de wereld wel zo zijn?
Ik hoop dat ze er uiteindelijk iets mee gaan doen, want de laatste tijd hebben we nog niet veel vooruitgang gezien.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 20th October 2010, 10:21
Jelle Eyselbergs Jelle Eyselbergs is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Bouwel
Posts: 45
De Himalaya moet inderdaad sterk in het oog gehouden worden. Ik hoorde al eens dat de klimaatsverandering daar extra hard uithaald. Ik heb hiervoor sterk vertrouwen in organisaties als NASA. Spijtig genoeg denk ik ook dat Davy gelijk heeft als hij zegt dat de mens de opwarming niet zal kunnen stoppen. Jammer, maar wie gaat er eerst beginnen. Als er niet genoeg meedoen is ecologisch denken niet hip en zeggen de mensen 'ik doe niet mee want het helpt niet met zo weinig'.
Toch goed dat ze het proberen in het oog te houden.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 01:40.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.