actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 12th March 2018, 09:33
Dorien.V*nloo Dorien.V*nloo is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2016
Locatie: Hallaar
Posts: 50
Scholen negeren asbestprobleem

Scholen negeren asbestprobleem

Afvalmaatschappij Ovam heeft 300 scholen onderzocht op de gevaren van asbest, 69 daarvan kregen het advies om dringend in te grijpen Maar er gebeurt niet veel. ‘Dit is schuldig verzuim’, zegt Johan Danen (Groen).


Vorige week moest het Antwerpse Xaveriuscollege worden ontruimd omdat werklui een leiding hadden beschadigd die vermoedelijk asbest bevatte. Vorige maand ging een basisschooltje in Herk-de-Stad tijdelijk dicht omdat er asbest op de speelplaats was gemeten. Het zijn slechts twee recente problemen met asbest in (vaak verouderde) schoolgebouwen.

De Ovam heeft de voorbije jaren liefst 300 scholen onderzocht waar een verhoogd risico was. Vorig jaar heeft ze 69 daarvan geadviseerd om dringend actie te ondernemen. Dat blijkt uit het antwoord van bevoegd minister Joke Schauvliege (CD&V) op een vraag van Vlaams Parlementslid Johan Danen. Welke scholen dat precies zijn, wil de minister niet vrijgeven. Ze gaf alleen mee wat de meest voorkomende problemen zijn: asbesthoudende gips rond de verwarmingsbuizen en gevelleien van asbestcement op het dak. Op zich is dat niet gevaarlijk voor de leerlingen. Maar als dat materiaal verweert of beschadigd raakt, kunnen er wel kankerverwekkende stoffen vrijkomen.

Op die manier zet de Vlaamse regering stappen om de scholen beetje bij beetje asbestvrij te maken. Er is echter één belangrijk knelpunt: alleen de scholen zelf kunnen beslissen over de aanpassingswerken, en niet alle schoolbesturen volgen het advies: 22 van 69 dringende gevallen hebben nog geen enkel initiatief genomen, ondanks herhaaldelijk aandringen.

‘Je zal maar kinderen in zo’n school hebben. Bovendien ben je als ouder niet eens op de hoogte, want we weten niet over welke scholen het gaat’, zegt Danen. Hij vindt dat Ovam ‘meer bevoegdheid zou moeten krijgen om zelf op te treden, in plaats van te wachten op een beslissing van het schoolbestuur’.

De standaard:http://www.standaard.be/cnt/dmf20180311_03403426 12/03/18

Eigen mening:
Ergens moet het misgelopen zijn. Vanaf wanneer wordt er niets meer gedaan om de veiligheid van leerlingen te garanderen. We weten al jaren wat het gevaar is van asbest en nog steeds doen 22 scholen niets. Volgens mij is het doel van een school een veilige omgeving creëren voor leerlingen om te leren. Ik moet toegeven de het niet altijd even makkelijk is, maar asbest verwijderen is een goed begin zou ik zeggen. Ik snap ook niet waarom Ovam niet mag ingrijpen. Het gaat hier over de gezondheid van kinderen. Kinderen die zelfs verplicht zijn om naar die school te gaan. De leerlingen weten zelfs het gevaar niet. Zelfs ouders sturen hun kinderen zonder het te weten naar een plaats dat mogelijk de gezondheid kan schaden. Niemand, buiten het schoolbestuur zelf kan dus de gezondheid van de kinderen garanderen. Voor de gezondheid zou toch wat meer toegestaan worden denk ik. Ik hoop echt dat er verandering komt, want dit is geen goede reclame voor de Belgische scholen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 21:58.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.