actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 5th November 2013, 19:37
L*ndy Luyten L*ndy Luyten is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Beerse
Posts: 80
Leuvense chirurgen ontdekken onbekende gewrichtsband in knie (De Standaard)

Leuvense chirurgen ontdekken onbekende gewrichtsband in knie


Twee chirurgen van het UZ Leuven, prof. Johan Bellemans en Steven Claes, hebben een onbekende gewrichtsband ontdekt in de menselijke knie die een belangrijke rol blijkt te spelen bij patiënten met een scheur in de voorste kruisband. Beiden werken momenteel aan een operatietechniek om letsels aan deze gewrichtsband te verhelpen. Dat kan een doorbraak betekenen voor de behandeling van patiënten met dergelijk letsel.
Het bleef tot dusver een raadsel voor kniechirurgen waarom sommige sporters, ondanks een perfect uitgevoerde operatie aan de voorste kruisband en bijhorende oefentherapie, last bleven hebben van het ‘doorzakken van de knie’.

De zoektocht van beide artsen naar het bestaan van een bijkomende gewrichtsband aan de buitenzijde van de knie, die hierin een rol speelt en die overigens al geopperd werd in een artikel van een Franse chirurg in 1879, was succesvol.

Anterolateraal ligament

Beide Belgische artsen identificeerden met name als eerste de onbekende gewrichtsband die de naam anterolateraal ligament (ALL) kreeg en in 97 procent van de knieën voorkomt. Ze toonden bovendien aan dat het ‘door de knieën zakken’ bij patiënten met een scheur van de voorste kruisband te wijten is aan een letsel in deze ALL-gewrichtsband. Beiden hopen over enkele jaren een operatietechniek ontwikkeld te hebben om dergelijke letsels te verhelpen.

De Anatomical Society bestempelt naar aanleiding van de publicatie van de resultaten in het gerenommeerd vakblad Journal of Anatomy inmiddels het onderzoek van beide artsen als ‘zeer verfrissend’. De vakorganisatie feliciteert de chirurgen tevens ‘om de medische wereld eraan te herinneren dat ondanks de opkomst van spitstechnologie de basisanatomie van het menselijk lichaam nog steeds niet volledig gekend is’.

Bron: De standaard, 05/11/2013, http://www.standaard.be/cnt/dmf20131105_00824602

Mening: Dit artikel is zeer relevant voor de geneeskunde. Persoonlijk vind ik dit artikel ook belangrijk voor mijzelf. Ik heb een blessure aan mijn knie. Er zitten kleine scheurtjes in mijn voorste kruisbanden en in mijn meniscus. Na het lezen van dit artikel weet ik dus dat ik na een eventuele operatie nog steeds door mijn knie kan zakken. Door de ontdekking van de 'nieuwe' kruisband zijn we weer wat wijzer geworden op vlak van geneeskunde. Dit is zeer belangrijk binnen onze maatschappij. We willen steeds vooruit en zeker in de geneeskunde is dit van groot belang. Hopelijk vinden ze de juiste operatietechniek snel.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 23:36.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.