actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 5th June 2014, 20:30
M*rel.Marissen M*rel.Marissen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Nov 2012
Locatie: Turnhout
Posts: 170
Professor: "Sprookjes zijn schadelijk voor kinderen"

Professor: "Sprookjes zijn schadelijk voor kinderen"

Het is verderfelijk onze kinderen een wereldbeeld op te lepelen waarin het bovennatuurlijke een plek heeft, meent evolutiebioloog Richard Dawkins.
Schone Slaapsters, kikkers die prinsen worden, zelfs de kerstman en sinterklaas: allemaal schadelijk voor de ontwikkeling van kinderen. Dat beweert althans de Britse professor en evolutiebioloog Richard Dawkins. "Die sprookjes zadelen kinderen op met een wereldbeeld dat het bovennatuurlijke omvat", argumenteert de man. Hij oordeelt dat kinderen al op prille leeftijd wetenschappelijke ernst moeten ingelepeld krijgen.

Tijdens een lezeing op het wetenschapsfestival in Cheltenham verklaarde Dawkins dat hij pas acht was toen hij zijn geloof in religie opgaf. Dat stamde uit een voorval toen hij pas 21 maanden was: toen merkte hij dat de kerstman die op bezoek kwam een familievriend was.

Magie versus scepsis
"Moeten we meegaan in de fantasiën van kinderen, hoe magisch ze ook zijn? Of doen we er beter aan hen een zekere scepsis aan te leren?", vraagt Dawkins.

"Ik meen dat het verderfelijk is hoe we kinderen een wereldbeeld inprenten waarin het bovennatuurlijke een plaats krijgt. Zelfs sprookjes waar we allemaal dol op zijn, met tovenaars of prinsessen die kikkers worden of hoe zat het ook weer? De reden waarom een prins niet in een kikker kan veranderen, is interessant, het is namelijk statistisch hoogst onwaarschijnlijk".

"Sam is weg"
Dawkins moeder schreef neer hoe haar zoon reageerde toen hij als peuter van 21 maanden de kerstman ontmoette. "Een zekere Sam kwam bij ons op bezoek, verkleed als kerstman. Ho ho ho, iedereen in opperste verwondering. Toen hij vertrok, waren de volwassenen geschokt toen ik zei: 'Sam is weg'".

Geloof en kindermisbruik
Zijn geloof hield Dawkins wat langer vast. "Ik geloofde tot ik acht of negen was. Toen priesters zeiden dat je alles kan bewerkstelligen als je maar genoeg bidt, geloofde ik dat. Maar toen groeide ik op en keerde ik die kinderlijke zaken de rug toe".

Dawkins gaat echter niet zo ver ouders die hun kinderen in God laten geloven van kindermisbruik te beschuldigen. "Tenzij je een kind zegt dat het in de hel zal roosteren als het zijn p's en q's niet correct schrijft, want dat zou hetzelfde zijn als kindermisbruik".

Bron: http://www.demorgen.be/dm/nl/990/Bu...-kinderen.dhtml
Datum: 05/06/2014

Mening:

Mijn mening over dit artikel kan ik heel kort samenvatten als: "Zever in pakjes!". Ik denk dat ieder van ons ooit wel sprookjes voorgelezen gekregen heeft, door zijn ouders en vaak ook op school. Wij vinden het leuk om eventjes weg te dromen, eventjes uit de realiteit te stappen en te denken hoe het zou zijn moesten we bijvoorbeeld magie bezitten. Wanneer je altijd maar realistisch moet zijn en je niet mag dromen, dan denk ik dat je uiteindelijk een heel saai en ongelukkig persoon wordt. Mij lijkt dat dan eerder schadelijk voor kinderen dan het luisteren naar sprookjes.
We moeten natuurlijk wel oppassen dat ze niet gaan geloven dat zulke dingen allemaal echt kunnen gebeuren, op een bepaalde leeftijd moeten ze hier zeker van af kunnen stappen. Dan moeten ze wat wetenschappelijker leren denken, maar dit wil nog altijd niet zeggen dat ze moeten stoppen met nadenken over de fantasieën uit sprookjes. Vaak helpen zulke dingen ook om om te gaan met moeilijke situaties en dit kan wetenschappelijk denken je op zo'n moment niet bieden.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 04:34.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.