actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 7th May 2014, 10:29
T*ssa.Mertens T*ssa.Mertens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Herentals
Posts: 141
"Facebook werkt beter dan politie" (ook al mag het niet)

Dieven klissen via sociale media: het werkt. Twee koppels die in een restaurant in Knokke wegglipten zonder te betalen, zijn gisteren hun rekening van 339 euro tóch komen vereffenen nadat de uitbater foto's van hen verspreidde op Facebook. "Het moet wel zo, want de politie doet niets."

Eigenlijk mag het niet, dieven proberen te vatten door hun foto op sociale media te posten. Het is een schending van de privacy en een inbreuk tegen de regel 'je bent onschuldig tot het tegendeel is bewezen'. Maar dat kon uitbater van het Knokse restaurant 'La Terrasse du Zoute' dit weekend gestolen worden. Nadat voor de zóveelste keer klanten van zijn terras wegglipten zonder te betalen, was voor restauranthouder Stefan Vanhollebeke de maat vol en postte hij hun foto op het Facebook.

"Die twee koppels hadden zich tegoed gedaan aan een fles dure champagne, oesters, asperges... Voor liefst 339 euro. Maar luttele seconden voor het hoofdgerecht aan tafel kwam, waren ze plots verdwenen. Zonder te betalen. Dit was voor mij de druppel. Normaal hou ik me niet met zulke dingen bezig, maar nu wilde ik deze tafelschuimers vinden. Ik hoopte dat mensen hen op Facebook zouden herkennen en wou iedereen duidelijk maken dat tafelschuimen écht niet kan."

Tot zijn grote verbazing werkte deze tactiek onmiddellijk. De Facebookpost werd 350 keer gedeeld en kwam effectief bij de tafelschuimers terecht. Zij belden Vanhollebeke op. "Ze boden hun excuses aan. Volgens hen waren ze vertrokken omdat de bediening slecht was. Al kan ik dat moeilijk geloven. En dan nog: ze hadden op dat moment ook bij mij kunnen komen klagen in plaats van weg te lopen. Maar goed: ze hebben hun rekening betaald. Ik ben geslaagd in mijn opzet."

Bron: http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenland/article/detail/1878588/2014/05/07/Facebook-werkt-beter-dan-politie-ook-al-mag-het-niet.dhtml

Mening: Ik vind het erg dat de politie hier niet tegenin gaat. Zij kunnen de foto's toch ook gebruiken om de dieven te vinden. Hierin begrijp ik de uitbater volkomen en geef ik hem toch gelijk. Inderdaad iemand zijn foto's op het internet plaatsen mag en kan niet, maar stelen mag ook niet. Zoals in het artikel aangehaald wordt, was het niet de eerste keer dat zoiets gebeurde. Ik kan best begrijpen dat het bloed onder je nagels uitkomt na zoveel keren. Dit grapje loopt voor de uitbater uiteindelijk ook altijd maar op. Nu was het over de 300euro, maar hoeveel was het vorige keer en tel deze grappen maar op. Ik kan dan echt wel begrijpen dat hij dat geld terug wilt. Ten eerste hoort dat geld bij hem als ze vanalles besteld, gegeten en gedronken hebben. Hij heeft hier recht op! Nu is er ook aan de buitenwereld laten zien dat sommige mensen niet met zich laten sollen. Ze gaan zelfs bepaalde regels overtreden om iets te bereiken (in dit geval vind ik het groot gelijk). Wat wel jammer is, is het feit dat de politie weer in het slechte daglicht geplaatst wordt. Ze moeten meer van zich laten horen, want anders gaan we niet meer in hun blijven geloven.
__________________
Life is Just a Game
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 7th May 2014, 14:40
H*nnelore.Bervoets H*nnelore.Bervoets is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2012
Locatie: Herentals
Posts: 84
Het is iets wat je meer en meer ziet, het internet dat het recht in eigen handen neemt. Er zijn al ontelbaar keren mensen gevat via het internet, door de gemeenschap zelf. Op zich is dit wel positief, omdat in plaats van een paar politieagenten er ineens een hele zee van mensen meezoekt. Aan de andere kant, alle discretie en privacy van de betrokken partijen is wel compleet zoek. Het is absoluut niet abnormaal dat de 'schuldige' allerlei verwensingen naar het hoofd geslingerd krijgt of zelfs doodsbedreigingen. Er wordt ook zéér vaak een zwart/wit beeld geschetst, waarbij het slachtoffer als de onschuld zelve wordt afgebeeld en de schuldigen als verdorven mensen. Nuancering gaat ergens verloren online.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 16th May 2014, 11:02
j*smien.cavens j*smien.cavens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Retie
Posts: 111
Ik zie het nog gebeuren dat de politie tijd gaat steken om actie te voeren tegen de 'internet politie'. Tijd die ze veel beter kunnen spenderen aan het oplossen van échte problemen.
Ik begrijp dat men hier rekening moet houden met de privacy, maar de schandalen die gepleegd worden zijn vaak veel erger dan het schenden van de privacy.
De politie hoeft dit fenomeen niet te steunen, maar het moet zeker niet afgekraakt worden. De cijfers zijn er, er worden nu eenmaal veel misdaden opgelost dankzij het internet.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 16th May 2014, 11:25
C*arlotte Lodewyckx C*arlotte Lodewyckx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Turnhout
Posts: 107
Ik begrijp heel goed dat de uitbater van dit restaurant de foto's op Facebook heeft gepost. Dit is al de zoveelste keer dat er klanten zomaar weggaan zonder te betalen... ik zou dit eerlijk gezegd ook beu worden.

Dit is dus nog maar eens een bewijs dat sociale media echt helpt in het opsporen van criminelen. Denk maar aan de jongens van Eindhoven die vorig jaar een onschuldige man zwaar mishandeld hebben. De politie had nooit een klopjacht gehouden op deze jongeren. Uiteindelijk zijn deze jongeren gevonden dankzij de media-aandacht. We moeten wel oppassen dat we niet het heft in eigen handen nemen, want dat is niet legaal, maar het opsporen via sociale media heeft al wel zijn effect bewezen.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 16th May 2014, 11:30
J*rine.Storms J*rine.Storms is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Zoersel
Posts: 115
Facebook werkt beter dan politie

Ik begrijp de uitbater van het restaurant zeer goed. Ik denk dat ik zelf op dat moment misschien dezelfde beslissing zou nemen. Wel denk ik dat dit niet de goede beslissing is aangezien je niet zomaar mensen hun foto op sociale media mag verspreiden. Ik denk dat de man beter naar de politie was gestapt en daar de foto van de personen had getoond. Wel moeten we dan natuurlijk kunnen rekenen op de inzet van de politie. Ik hoop dat zowel de uitbaters van zaken uit dit artikel geleerd zijn als personen die wel eens wegglippen zonder te betalen. In de maatschappij waarin we nu leven kunnen we op internet bijna alles terugvinden.
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 16th May 2014, 16:06
S*EVEN.BRUYNSEELS S*EVEN.BRUYNSEELS is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2012
Locatie: Westerlo
Posts: 98
Ik vind niet dat hier iets mis mee is. Als je onrecht bent aangedaan, vind ik ook dat je het recht moet hebben om dit voor jezelf recht te zetten. De werkwijze die de restaurantuitbater hier hanteert, vind ik ook helemaal niet aanvallend. Hij zet enkel foto's van de daders op facebook om hen aan te sporen hun rekening te komen vereffenen. Zo kunnen daders tot inkeer komen en hun eigen daden komen rechtzetten in plaats van al dat werk weer bij de politie te zetten. Dat Facebook 'beter' werkt dan de politie, dat zou ik niet durven zeggen, het werkt in ieder geval anders.
Met citaat antwoorden
  #7  
Oud 16th May 2014, 19:21
g*rd.janssens's Avatar
g*rd.janssens g*rd.janssens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Turnhout
Posts: 97
Citaat:
Orgineel gepost door S*EVEN.BRUYNSEELS
Ik vind niet dat hier iets mis mee is. Als je onrecht bent aangedaan, vind ik ook dat je het recht moet hebben om dit voor jezelf recht te zetten. De werkwijze die de restaurantuitbater hier hanteert, vind ik ook helemaal niet aanvallend. Hij zet enkel foto's van de daders op facebook om hen aan te sporen hun rekening te komen vereffenen. Zo kunnen daders tot inkeer komen en hun eigen daden komen rechtzetten in plaats van al dat werk weer bij de politie te zetten. Dat Facebook 'beter' werkt dan de politie, dat zou ik niet durven zeggen, het werkt in ieder geval anders.


Het probleem is dat mensen die de daders herkennen niet altijd even mals reageren.
Ok, mensen die strafbare feiten plegen moeten gestraft worden, maar emotie mag geen rol spelen bij het uitvoeren van de straffen... iets wat door facebook niet gegarandeerd kan worden.

(Hoeveel verhalen ken je van mensen die een dief/moordenaar/... zelf zouden willen aanpakken? Vaak strookt hun 'justitie' niet met het rechtsysteem waar we zo lang aan hebben gewerkt)
__________________
“People in general," he said, "only ask advice not to follow it; or if they do follow it, it is for the sake of having someone to blame for having given it.”
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 08:42.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.