actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 27th November 2010, 13:40
Ingeborg Ingeborg is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Pulderbos
Posts: 22
"Tilburg aangehaald als voorbeeldgevangenis"

"Tilburg aangehaald als voorbeeldgevangenis"


Volgens ontslagnemend minister van Justitie Stefaan De Clerck (CD&V) voldoet de Nederlandse gevangenis waar 500 Belgische gedetineerden hun straf uitzitten aan alle voorschriften. Daarmee reageert de minister op een klacht van een van de Belgische gedetineerden.
Een Belgische gevangene had gisteren getuigd op de Nederlandse regionale zender Omroep Brabant. Hij verklaarde dat de omstandigheden in de Willem II-gevangenis in Tilburg mensonwaardig zijn en dat er te weinig begeleiding is voor een latere terugkeer in de maatschappij.
Ontslagnemend minister De Clerck weerlegt die kritiek. Hij zegt dat verschillende mensen de gevangenis hebben gecontroleerd en goed bevonden. Het zou onder meer gaan om de Directie Gevangeniswezen en de vakbonden.
De Clerck is momenteel in Istanbul om er de Europese Raad bij te wonen waar het gevangenisbeleid wordt besproken. Daar wordt volgens De Clerck de gevangenis van Tilburg als positief voorbeeld genoemd.

Bron/ de Redactie.be 26/11/2010

MIJN MENING/
Ik kan maar moeilijk aannemen dat het er in de Nederlandse gevangenissen minder goed aan toe gaat dan in de Belgische op gebied van menswaardig behandelen van gedetineerden. Over het algemeen hebben de gevangenissen van onze noorderburen de reputatie om moderner en beter georganiseerd te zijn dan de onze.
Over de maatregel die onze overheid neemt tegen de overbevolking van de Belgische gevangenissen,namelijk het huren van cellen bij de Nederlandse overheid, ben ik dan weer minder enthousiast. Op termijn lijkt mij dit een dure oplossing, en dus hoogstens nuttig als tijdelijke maatregel.
Het zou beter zijn om echt te investeren in de snelle realisatie van het bouwen van extra gevangenissen in eigen land. Maar nog fundamenteler lijkt het mij niet de symptomen, maar de oorzaken van het probleem aan te pakken: een duurzame oplossing tegen het steeds toenemend aantal gedetineerden. Zo een oplossing is een complex gegeven. Het gaat dan om een totaalpakket van verschillende maatregelen waaronder de hervorming van justitie, het herverdelen van strafmaatregelen, en uiteraard investeringen in preventie tegen alle vormen van criminaliteit.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 27th November 2010, 14:30
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Talking Gevangen

Gevangen


Ze zijn er niet graag. Er is geen andere verklaring voor het blijvende geklaag van de Belgische gevangenen in Tilburg. Het is er niet plezant of – zoals ze ter plaatse zeggen – niet leuk.



De cipiers zijn niet aardig en het eten smaakt naar troep. Sportmogelijkheden? Sodemieter nou toch op, man. Bezoekregeling? Amehoela!

Woensdag belde een Belgische gevangene naar een Nederlands radiostation om zijn beklag te doen. ‘Als België nog eens 150 extra cellen gaat huren, komt er opstand van', zo liet de man verstaan.

Nu ben ik van het ontwikkelde soort en ik strooi dan ook met een ernstig gezicht bedenkingen in het rond zoals ‘het niveau van een beschaving is evenredig met de behandeling van haar verstotenen'. Kortom: het is niet omdat het gevangenen zijn, dat je om het even wat met hen kunt doen. Waterboarding bijvoorbeeld of bitterballen.

Nog geen dag na de klacht verspreidde onze minister van Justitie een mededeling. ‘Alle observatoren die in het verleden de gevangenis van Tilburg hebben bezocht, hebben geoordeeld dat het systeem in Tilburg absoluut tot tevredenheid noopt.'


Observatoren!

Zijn dat medewerkers van Peeters en Pichal of van Test-Aankoop die incognito in de gevangenis gaan zitten? Of zijn het ex-gevangenen die achteraf een tevredenheidsenquête invullen? Zoals bij luxehotels. Wie die complexen bezoekt, kan nadien op de website opmerkingen kwijt. Dat het buffet niet lekker was, bijvoorbeeld, het personeel onvriendelijk en de tennisbanen onderkomen.

Waarna de touroperator de volgende keer een verlengd verblijf aanbiedt.

Precies zoals in Tilburg.


DS, 26-11-2010 (Bart Dobbelaere)
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 08:23.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.