actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 15th May 2015, 22:24
C*nthia.Peeters C*nthia.Peeters is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Wijnegem
Posts: 75
‘Eén watertarief voor Vlaanderen is fictie’

‘Eén watertarief voor Vlaanderen is fictie’

Aqua Flanders, de federatie van alle drinkwaterbedrijven, is sceptisch over het plan van Vlaams Milieuminister Joke Schauvliege. Die wil snoeien in de wirwar aan watertarieven.

Brussel Minister van Omgeving Schauvliege (CD&V) kondigde gisteren een ambitieus waterplan aan. Ze wil mensen niet alleen aanzetten om minder water te verbruiken door een lagere prijs te voorzien voor kleine verbruikers en een hogere voor grote verbruikers. Daarnaast wil ze ook meer eenheid in de tarieven die de acht drinkwatermaatschappijen in Vlaanderen hanteren. Die verschillen zijn nu vrij groot en dat kan niet langer, vindt ze.

Maar Schauvliege kreeg gisteren al meteen de wind van voren van diezelfde drinkwatermaatschappijen. ‘Eén prijs voor heel Vlaanderen is gewoon onmogelijk’, reageert Marc Buysse van Aqua Flanders, de federatie van Vlaamse drinkwaterbedrijven. Hij wijst erop dat elk bedrijf in andere omstandigheden werkt. Zo zijn waterleidingen in stedelijk gebied goedkoper omdat je er op een kleine oppervlakte veel meer mensen kunt bedienen dan in landelijke gebieden. Bedrijven die met grondwater en minder met oppervlaktewater werken, hebben dan weer minder kosten om het water te zuiveren. En bovendien hebben bedrijven verschillende personeelskosten.
‘Indien de minister één prijs wil invoeren, zullen sommigen heel blij zijn, maar anderen helemaal niet. Tenzij Schauvliege naar één waterbedrijf wil’, zegt Buysse.
Dure riolering

De minister onderhandelt al zes maanden met de waterbedrijven en alle actoren uit de sector, maar een beslissing is er nog niet. Schauvliege gaf aan rekening te houden met de argumenten van de watermaatschappijen. ‘Maar dat er in de ene provincie 1 euro wordt betaald en in andere 30 euro zal niet meer kunnen.’
Schauvliege kreeg gisteren ook kritiek van oppositiepartij SP.A. ‘Mensen beloven dat de factuur zal dalen voor wie minder verbruikt, is zand in de ogen strooien’, stelt Vlaams parlementslid Rob Beenders. Hij wijst erop dat naast de prijs voor het water zelf, er ook nog de gemeentelijke en bovengemeentelijke bijdragen zijn voor de aanleg van rioleringen en waterzuivering. Die laatste twee gaan de hoogte in. ‘Een gezin met twee kinderen zal al snel 32 euro meer moeten betalen.’

Bron: De Standaard, geraadpleegd op 15 mei 2015
http://www.standaard.be/cnt/dmf20150416_01634225

Eigen mening: Ik sta volledig achter het waterplan van Joke Schauvliege. Ik vind het niet meer dan normaal dat kleine waterverbruikers minder moeten betalen dan de grote. Hierdoor gaan deze grote verbruikers hopelijk twee keer nadenken en in de toekomst zuiniger omgaan met water. Natuurlijk geldt dit voor de hele bevolking. De bewustmaking om zuinig en verstanding om te springen met water blijft de basis.
Anderzijds ben ik het ook eens met de verschillende drinkwatermaatschappijen want het streven naar één prijs is redelijk onmogelijk. Zoals het artikel vermeld zijn er in elk geval verschillende soorten kosten die niet te vermijden zijn. Schauvliege zal hier iets op moeten vinden en toch rekening houden met kleine en grote waterverbruikers.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 16th May 2015, 18:29
K*tleen.Verberckt K*tleen.Verberckt is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Nijlen
Posts: 84
Ik ben het helemaal niet eens over wat Schauvliege voorstelt over het betalen van een hogere prijs indien je een hoger waterverbruik hebt. Om mensen aan te rekenen voor water omdat ze meer gebruiken, vind ik belachelijk. Eigenlijk betalen grote watergebruikers al meer. Zij moeten namelijk al meer liters water betalen, al is dit aan dezelfde prijs per liter dan een andere verbruiker.

Ik vraag me af hoe de watermaatschappij de grote gebruikers van de kleine gaat onderscheiden. Gaat men het verbruik per persoon berekenen of enkel per klant (en dus per gezin)? Want zeg nu zelf, de watermaatschappij weet niet altijd hoeveel mensen er per woning wonen zodat ze het verbruik per persoon kunnen uitrekenen. Stel er komt iemand logeren gedurende een aantal weken, gaat je rekening omhooggaan omdat ze denken dat je meer verbruikt of juist niet omdat ze weten dat er een extra persoon aanwezig is? Ik denk eerder de eerste optie. En dan is het nog maar de vraag wat de waterprijzen worden voor hotels, zwembaden en dergelijke.

Wat betreft de gelijkaardige prijzen bij verschillende bedrijven vind ik ook eerder een ideaalbeeld. Ik begrijp dan ook dat dit niet mogelijk is zoals Marc Buysse in het artikel uitlegt.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 05:30.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.