actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 10th May 2018, 09:23
Emma.L*ysen Emma.L*ysen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2016
Locatie: Beerse
Posts: 62
Google verbiedt advertenties over abortusreferendum

Google verbiedt advertenties over abortusreferendum

Google gaat reclame in verband met het abortusreferendum in Ierland op 25 mei verbieden. Dat heeft de internetreus woensdag gezegd. Het gaat niet alleen over reclame op de eigen platformen, zoals de zoekmachine of de videowebsite YouTube, maar alle reclame via Google AdWords, waarmee bedrijven op miljoenen websites kunnen adverteren.

‘In navolging van onze recent standpunt in verband met globale verkiezingsintegriteit, hebben we beslist om alle advertenties met betrekking tot het Ierse referendum tegen te houden’, zegt een Google-woordvoerder in een mededeling.

De aankondiging komt er woensdag na een gelijkaardige beslissing op dinsdag door Facebook. De sociaalnetwerksite gaat niet alle reclame verbieden, maar zal geen buitenlandse advertenties over het referendum meer aanvaarden. Zo wil het platform inmenging van buitenaf vermijden. Amerikaanse media hadden daarvoor al bericht dat Amerikaanse religieuze en politieke drukkingsgroepen – die gekant zijn tegen abortus – via reclame proberen om het resultaat van het Ierse referendum te beïnvloeden.

Ongeboren kind evenveel recht op leven als moeder


De volksraadpleging op 25 mei gaat niet over de goedkeuring van een specifieke wet, maar wel over het behoud of het schrappen van het achtste amendement van de Ierse grondwet. Dat legt vast dat een ongeboren kind evenveel recht op leven heeft als de moeder, wat abortus in principe in alle omstandigheden onwettig maakt, zelfs al is het leven van de moeder in gevaar.

Indien het Ierse volk het achtste amendement zou schrappen, zal het parlement de mogelijkheid krijgen om nieuwe wetgeving op te stellen die abortus mogelijk maakt tot de twaalfde week van de zwangerschap. Daaraan zouden dan wel strenge voorwaarden verbonden worden.

Bron: Belga, 10 mei 2018, De Standaard
Link: http://www.standaard.be/cnt/dmf20180510_03505858

Eigen mening: Ik vind het persoonlijk heel goed dat Google - en Facebook al iets vroeger - zich niet zal mengen in het referendum rond abortus in Ierland. Andere advertenties die zij brengen rond producten zijn 'onschuldig' indien je eraan denkt dat dit advertenties zijn, maar in een politiek debat horen deze sites zich niet te mengen. Ik vind het persoonlijk wel vreemd dat Facebook enkel buitenlandse reclame verbiedt. De wereld hoort zich inderdaad niet te mengen in dit referendum, want ook al hebben wij elk ons eigen idee over abortus, het is de beslissing van het volk van Ierland. Toch begrijp ik niet waarom ze reclame met binnenlandse oorsprong niet verbieden. Deze mensen zijn uiteraard nauw betrokken bij het referendum, maar mogen zij daarom via reclame andere mensen beïnvloeden? Het argument van Facebook omtrent bepaalde (internationale) religieuze groepen die zich bemoeien met de verkiezing is zeker rechtmatig, maar binnen Ierland zullen er ongetwijfeld ook religieuze of andere groepen zijn die zich rechtlijnig tegen abortus zetten. Het standpunt van Google hierover vind ik niet echt duidelijk in het artikel. Het lijkt mij dat zij integraal alle reclame omtrent het referendum hebben verboden, wat ik ook hoop. Ik ben blij dat er effectief iets wordt ondernomen om de misplaatste advertenties aan te pakken.

Laatst aangepast door Emma.L*ysen : 10th May 2018 om 09:32.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 20:12.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.