actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 19th August 2016, 12:14
maxim.j*nsen maxim.j*nsen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Boechout
Posts: 136
Duitsland op weg naar gedeeltelijk boerka-verbod

De Duitse minister van Binnenlandse Zaken wil een gedeeltelijk verbod op gezichtsbedekkende kleding - zoals een boerka - invoeren. Volgens Thomas de Maizière past een boerka niet in een "open land" en zou er een verbod moeten komen daar "waar het nodig is voor de sociale cohesie in onze maatschappij". De vraag rond een boerka-verbod wordt gesteld in een grote politieke discussie rond het veiligheidsbeleid in Duitsland.
Het thema rond integratie van moslims en radicalisering staat de laatste tijd hoog op de agenda bij onze oosterburen, zeker na enkele enkele aanslagen. Minister Thomas de Maizière heeft samengezeten met de binnenlandministers van de Duitse deelstaten om een aangescherpt veiligheidsbeleid uit te werken. Zo wordt er gesproken over het afnemen van de dubbele nationaliteit van terroristen. De Duitse ministers komen deze namiddag met een verklaring die de "Berliner Erklärung" wordt genoemd.

In dat kader wordt ook gesproken over een boerka-verbod. Al heeft zo'n verbod niets met veiligheid te maken, stelt minister De Mazière (zie foto in tekst) in Duitse media. "Kleding die het gezicht volledig bedekt, past niet in ons open land. We willen ons gezicht tonen in de omgang met elkaar. We willen een wettelijk verbod inlassen voor dergelijke kleding waar het nodig is om samen te leven in onze maatschappij."

Concreet denkt de minister aan een verbod op een boerka voor mensen die achter het stuur van een voertuig zitten, bij ambtenaren, in rechtbanken en in het onderwijs. Een algemeen verbod is niet wenselijk en zou tegen de grondwet ingaan, aldus de Duitse minister van Binnenlandse Zaken.

Een precieze agenda voor het verbod is nog niet bekend. Binnen de regering krijgt de christendemocratische partij (CDU) van minister De Mazière niet de volledige steun van de sociaaldemocratische SPD. De Groenen noemen het debat "zomertheater". "We zullen stap voor stap vooruitgaan, maar ik denk dat heel wat zaken kunnen goedgekeurd worden", zegt de CDU-minister daarover.

In verschillende Europese landen geldt al een (gedeeltelijk) verbod op een boerka of nikab. Dat is sinds enkele jaren al onder meer het geval in Frankrijk en in ons land.

Bron: http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/buitenland/1.2746058

Eigen mening: Hoe discriminerend, stigmatiserend of absurd de moslims of linkse partijen het ook vinden, verbod op boerka's en boerkini's blijft een fantastisch idee. Vooral door het feit dat ik vind dat wij nog baas moeten zijn in ons land en niet zij. Ook het feit dat de mannelijke moslims zeggen "het haar moet bedekt worden, want dat heeft iets erotisch." Dus ze zijn bang dat andere mannen hun vrouw gaan afpakken of te veel bekijken of wat dan ook. Zelf kunnen ze niet van andere vrouwen blijven! In München vallen ze Duitse of Europese vrouwen lastig! Hier in Boechout op het Sfinksfestival vallen een groep vluchtelingen jonge meisjes lastig! Hoe je het draait of keert, die gemeenschap voelt zich superieur, denkt dat alles gepermitteerd is. Zij mogen dus wel vrouwen lastigvallen.. En ik zeg er altijd bij: "Niet allemaal!" De meesten zijn dik oké, maar de rotte appels verpesten het voor de anderen.
Ik denk dat er ook mensen van mening zijn dat er "een heksenjacht" is op boerka's en moslims in het algemeen. Dat vind ik heel kortzichtig en flauw. We hebben ons al lang genoeg laten doen. Zelfs Crombez zegt "Ook wij zijn het beu dat jonge moslims hier bepalen wat de norm moet zijn." Ik kan hem daar alleen in volgen, want we laten gewoon over ons heen lopen. Dat mensen nu waakzamer zijn en moslims in het vizier houden, vind ik een heel normale reactie. Duitsland heeft al veel te verduren gekregen (dank aan Merkel) dus waarom zou men het hen kwalijk nemen dat ze zo'n beslissingen nemen? Zolang er een Duitse vrouw is die zegt 'Wir schaffen das" en de hele wereld uitnodigt maar ze te slapen legt bij de buren en haar eigen land ermee ondersneeuwt, zullen de problemen nog wel even blijven duren.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 18:31.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.