actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 12th April 2016, 15:34
Lynn G*ovaerts Lynn G*ovaerts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Lier
Posts: 60
Bart De Wever maakt soldaat in klei om Eerste Wereldoorlog te gedenken

Antwerpen - Burgemeester Bart De Wever is deze voormiddag aan het kleien geweest in Het Steen. Hij maakte een mensenfiguur in klei die symbool moet staan voor een slachtoffer uit de Eerste Wereldoorlog. In totaal moeten er zo 600.000 beeldjes komen.

Onder de vlag ‘Coming World Remember Me’, wil de provincie West-Vlaanderen op het einde van de herdenking van WOI in 2018 maar liefst 600.000 beeldjes van klei neerzetten aan de IJzervlakte. Voor het maken van de beeldjes wordt een beroep gedaan op mensen uit heel het land. In het Steen in Antwerpen kunnen mensen nog tot 8 mei een beeldje maken. Ondertussen hebben al 1.000 mensen zich ingeschreven. “De beeldjes zijn een dam tegen de verslagenheid en moeten over enkele jaren een landmark worden in een gebied dat zwaar geleden heeft tijdens de Eerste Wereldoorlog”, zegt de Antwerpse burgemeester Bart De Wever (N-VA).

“Vrede is een broos en kwetsbaar goed dat we moeten koesteren. De 600.000 beeldjes die we hopen te hebben tegen 2018 staan symbool voor evenveel mensen die hun leven verloren hebben tijdens de oorlog”, zegt de gedeputeerde voor Cultuur van de provincie Antwerpen, Luk Lemmens (N-VA). Samen met Bart De Wever en een aantal andere genodigden, maakte Luk Lemmens dinsdag de eerste ‘Antwerpse’ beeldjes.

Bron: Gazet Van Antwerpen
http://www.gva.be/cnt/dmf20160412_0...log-te-gedenken

Mening:
Persoonlijk vind ik dit een zeer mooi initiatief. Het zou leuk zijn dat de er inderdaad 600 000 beeldjes, of meer, kunnen neergezet worden ter nagedachtenis van de Eerste Wereldoorlog. Tegenwoordig vind ik dat er te weinig aandacht geschonken wordt aan de slachtoffers die in die periode gevallen zijn om het land te verdedigen. Vaak worden ze zelfs vergeten. Daarom ben ik echt een voorstander van dit mooie gebaar.

Ik weet dat we niet veel meer kunnen doen, we kunnen immers diegene die toen gestorven zijn niet meer terug halen. Maar, we kunnen er wel voor zorgen dat ze niet vergeten worden. Ook de "nieuwere" generaties kunnen hier iets van leren: het was niet altijd een even mooie wereld. Zelfs nu in het heden, met de bombardementen. We kunnen misschien eens terug kijken naar de Wereldoorlogen en ons afvragen of het dat wel waard was / is.

Laatst aangepast door Lynn G*ovaerts : 12th April 2016 om 15:39.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 08:04.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.