actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 10th May 2015, 17:32
Ann.Cornelis Ann.Cornelis is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Wuustwezel
Posts: 127
Iers koppel ziet foto opduiken in anti-homohuwelijkscampagne

Iers koppel ziet foto opduiken in anti-homohuwelijkscampagne

Wat als je gezicht opduikt in een campagne waar je helemaal niet achter staat? Het overkwam een Iers koppel, dat zich openlijk beklaagt in een verklaring via Amnesty International.

Op 22 mei houdt Ierland een referendum om te bepalen of het homohuwelijk gelegaliseerd mag worden. De Ierse partij 'Mothers & Fathers Matter', die oproept ‘nee’ te stemmen, lanceerde op Twitter zijn campagnebeeld, met een klassiek heterogezin, man, vrouw en hun baby. Maar de mensen op de foto wisten niet dat hun foto gebruikt werd. Sterker nog, ze zijn helemaal niet tegen het homohuwelijk. Dat verklaarden ze in een verklaring via Amnesty International.

Het koppel ontdekte de campagnefoto toen de Australische komiek Adam Hills een foto van de affiche op Facebook postte. Omdat Hills’ echtgenote bevriend is met het koppel, zei hij zeker te zijn dat de twee niet achter de campagne staan.

Amnesty International

Daarop stelde het Ierse stel een statement op en deelde het met Amnesty International. De ngo publiceerde de tekst op zijn beurt op zijn website. Hieronder een deel van de tekst:

‘We waren verbaasd en ontdaan toen we zagen dat onze foto gebruikt werd als onderdeel van een campagne waar we niet achter staan. We steunen het homohuwelijk volledig en geloven dat mensen van hetzelfde geslacht kinderen moeten kunnen adopteren. Zij zijn evenzeer in staat om kinderen op te voeden met zorg en liefde. Iets anders beweren is beledigend tegenover ons en vele anderen.’

‘Niemand kan ons doen geloven dat levenslange verbintenissen tussen zo veel mensen van hetzelfde geslacht die elkaar liefhebben, hier in het Verenigd Koninkrijk en Ierland, minderwaardige relaties hebben en het is belangrijk voor ons dat onze vele holebi-vrienden weten dat we er zo over denken. Discriminatie op grond van seksualiteit is niet op zijn plaats in de 21ste eeuw.’

‘We zijn niet blij dat onze foto gebruikt werd voor een campagne, wat wettelijk gezien tot een grijze zone behoort. We hadden verwacht dat voor zo een grote campagne, Mothers & Fathers Matter zou gezocht hebben naar een afbeelding van mensen die hun standpunt delen.’

Volgens een peiling van de Irish Times en de marktonderzoeksgroep MRBI in maart, zou 70 procent van de bevolking voor het homohuwelijk stemmen. Al kan het op het laatste moment nog alle kanten uitgaan, zo hebben referenda uit het verleden al uitgewezen.

Bron: De Standaard

---------------------------------------------------------------------------------------

Mening

Ik kan me goed voorstellen dat dit koppel even niet goed was toen ze hun foto zagen verschijnen bij een campagne waar ze niet eens achterstaan. Ze zijn het gezicht van een campagne tegen het homohuwelijk en met het referendum in Ierland dat eraan komt, is dat niet niets.

Het artikel verbaasde me ergens en ergens ook niet. Ik heb onlangs gehoord dat alles wat je bijvoorbeeld op Facebook plaatst gebruikt mag worden door derden. Hoewel dat best eng klinkt, sta je er eigenlijk toch niet echt bij stil. Hoe groot is de kans namelijk dat ze jouw foto voor iets zouden gebruiken?

Dit artikel bewijst volgens mij dat je op het internet nergens echt "veilig" bent. Alles wat online staat kan gevonden worden en dus is het belangrijk om daar voorzichtig mee om te springen.

Hoewel ik het vreselijk vind voor die mensen, denk ik dat het ook een les kan zijn naar veel mensen toe. Zeker in het leven van tieners spelen sociale media en het internet een belangrijke rol. Daarom is het ook zo belangrijk hen te wijzen op het belang van privacy en de mogelijke gevaren van het internet. We zouden er eigenlijk allemaal even bij moeten stilstaan.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 10th May 2015, 20:44
Z*ë.Crols Z*ë.Crols is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Arendonk
Posts: 90
Iers koppel ziet foto opduiken in anti-homohuwelijkscampagne

Ik kan me volledig vinden in Ann haar mening. Het koppel in kwestie heeft heel goed gehandeld door hun mening over de campagne de wereld in te sturen. De campagne heeft namelijk een foto van hun gezin gebruikt als uithangbord zonder toestemming van het gezin in kwestie te vragen. Dit druist helemaal in tegen de privacywetgeving.

Hun gezichten werden geassocieerd met een campagne waar ze geen deel van willen uitmaken. Ik kan me inbeelden hoe afschuwelijk het moet zijn wanneer je in verband wordt gebracht met iets dat helemaal niet in jouw gedachtegang past.

Daarnaast begrijp ik ook niet dat homohuwelijken in Ierland nog steeds een 'big deal' zijn en dat deze misschien niet gelegaliseerd worden. Indien Ierland de homohuwelijken niet zou legaliseren, getuigt dit van weinig progressie en een heel conservatieve gedachtegang.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 19th May 2015, 11:38
s*ebe.keersmaekers s*ebe.keersmaekers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Retie
Posts: 79
Ik ga akkoord met Z*ë en Ann. Dit artikel kan een les zijn voor vele mensen en voor de jeugd in het bijzonder. Sociale media en alle technologische vernieuwingen in het algemeen, zijn niet meer weg te denken uit onze huidige maatschappij. Jongeren beseffen dan ook vaak niet hoe gevaarlijk een medium als facebook kan zijn. Je plaatst een grappige foto van jezelf op je tijdlijn en onmiddellijk kan heel de wereld deze als het ware 'gebruiken'. Ik woonde in de VTST een les bij rond cyberpesten en rond de gevaren van het internet. Zulke initiatieven zijn erg nodig en worden nog te weinig ondernomen.
Ook Z*ë's mening omtrent het homohuwelijk treed ik bij. Ik wil er zelfs geen woorden meer aan vuil maken. We leven in de 21ste eeuw en nog zijn er mensen die denken dat ze een gefundeerde mening kunnen vormen tegen een huwelijk tussen 2 mensen van hetzelfde geslacht, een zeer spijtige zaak.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 12:44.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.