actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 5th May 2015, 13:25
m#thias.van nuffelen m#thias.van nuffelen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Hulshout
Posts: 85
‘Geen reden voor abortus bij tienjarig meisje’

De autoriteiten van Paraguay hebben beslist dat een tienjarig meisje, dat werd verkracht door haar stiefvader en daardoor zwanger raakte, geen abortus mag ondergaan. ‘Er is geen enkele reden om de zwangerschap te onderbreken’, klinkt het.

De moeder van het meisje liet al in januari 2014 weten aan de politie dat haar dochter seksueel misbruikt werd door haar stiefvader, maar de klacht werd geseponeerd. Nu het meisje van tien al zo’n 22 weken zwanger is, wordt haar moeder stilaan hopeloos omdat haar dochter geen abortus mag ondergaan in Paraguay tenzij haar gezondheid in het gedrang komt.

De katholieke wetgeving in Paraguay schrijft immers voor dat een zwangerschap enkel beëindigd kan worden wanneer er ‘levensbedreigende complicaties optreden’, wat bij het meisje niet het geval is. Ondanks de smeekbedes van de moeder en een internationale onlinepetitie die pleit voor een abortus, plooit Paraguay niet.

‘Het meisje stelt het goed’

‘Op dit moment is er geen enkele reden om de zwangerschap af te breken’, argumenteert Lida Sosa, de minister van Welzijn van Paraguay. ‘In feite is het na 22 weken zwangerschap gevaarlijker om een abortus uit te voeren dan om de zwangerschap gewoon te laten doorlopen. Het meisje stelt het goed.’

Moeder in de gevangenis

Dat het meisje het ook echt goed stelt, is twijfelachtig volgens de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO): ‘Het lichaam van het meisje is nog niet volgroeid, wat voor extra complicaties zal zorgen naarmate de zwangerschap vordert. Dit kan levensgevaarlijk zijn.’

Bovendien moet het meisje het momenteel zonder haar moeder stellen, die werd opgepakt wegens ‘nalatigheid’ omdat ze niet kon voorkomen dat haar dochter zwanger werd. Haar stiefvader, die op de vlucht is, wordt vervolgd wegens seksueel misbruik.

Bron: De Standaard
http://www.standaard.be/cnt/dmf20150505_01664353

Mening: De overheid in Paraguay begaat hier een grote fout. Het gaat hier om een tienjarig meisje dat verkracht is. Ten eerste is het al absurd dat dit meisje geen abortus mag plegen. Het kind is 10 jaar, het heeft al een traumatische gebeurtenis moeten ondergaan doordat ze verkracht is door daar stiefvader en nu gaat een 10 jarig meisje nog een baby op de wereld moeten zetten? Waar zit die overheid met hun gedachte, dit kan toch niet! Wonder bij wel is het meisje nu nog in orde maar voor hoelang nog? Het lichaam van het meisje is helemaal nog niet volgroeid dus deze zwangerschap kan alleen maar negatief zijn voor de ontwikkeling van het meisje, om dan nog maar te zwijgen of het meisje deze zwangerschap zal overleven. Bovendien moet het meisje het zonder haar moeder stellen omdat ze, in mijn ogen helemaal onterecht, in de gevangenis zit. Dit kan zo niet verder!
Door dit artikel te lezen ben ik geschrokken over de politieke leiding van Paraguay. Het is een zeer aangrijpend verhaal, maar de essentie van dit artikel gaat uit naar de overheid. Ten eerste denk ik dat ze hun abortus beleid eens grondig gaan moeten herzien en ten tweeden denk ik ook niet dat de moeder van het meisje terecht in de gevangenis zit. Ik ben dus vooral geschrokken van de politieke en juridische aanpak van het land, hopelijk lokt dit artikel enkele reacties uit waardoor ze hun aanpak misschien moeten herzien

Laatst aangepast door m#thias.van nuffelen : 5th May 2015 om 13:45.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 5th May 2015, 13:31
R*my.DeDoncker R*my.DeDoncker is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Tessenderlo
Posts: 83
Ik volg Mathias zijn mening volledig. Het meisje heeft volgens mij inderdaad recht op een abortus vermits ze verkracht is door haar stiefvader. Daarnaast is het meisje amper 10 jaar, waardoor ze het kindje waarschijnlijk niet eens goed op de wereld kan brengen, laat staan opvoeden. Het is een aangrijpend artikel, maar het is geen relevant artikel. Ik zou het zelf onder 'boecht' klasseren.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 07:02.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.