actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 16th March 2017, 09:33
Lennart.G*ootjans Lennart.G*ootjans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: westmalle
Posts: 50
Duitstalige gemeenschap wordt Oost-België

De nogal bureaucratisch aandoende benaming Duitstalige gemeenschap mag naar de prullenmand, voortaan presenteren de inwoners van de Duitstalige gemeenten in het uiterste oosten van ons land zich aan de buitenwereld als ‘Ostbelgien’ of Oost-België. De nieuwe merknaam werd woensdag voorgesteld in Sankt Vith.

Bedoeling is de regio een aantrekkelijker, efficiënter en duurzamer imago te geven. Volgens minister-president Olivier Paasch was de naamsverandering een noodzaak.

‘De relatief lage geboortecijfers en de vergrijzing maken dat er niet genoeg mankracht meer is om de werknemers te vervangen die met pensioen gaan’, aldus Paasch. ‘We moeten dus een beroep doen op immigratie, voornamelijk uit de aangrenzende regio’s. Bovendien zijn ook investeringen en de komst van bedrijven belangrijke factoren voor onze toekomst.’

Bron: De Standaard, 2017, http://www.standaard.be/cnt/dmf20170316_02782914

Eigen mening: Zoals in het artikel vermeld staat is de bedoeling van de naamverandering om de regio een aantrekkelijker, duurzamer en efficiënter imago te geven. Een reden hiervoor is omdat het bevolkingscijfer van de laatste jaren amper stijgt. Persoonlijk hoop ik voor Oost-België dat deze merknaam weerstand biedt tegen de vergrijzing en een dalend geboortecijfer. Toch heb ik hier mijn twijfels bij. Er zullen door de naamsverandering heel wat mensen deze regio bezoeken, maar zullen ze hier dan ook blijven? Het merendeel van de bevolking daar spreekt Duits. Dus mocht je verhuizen, zou je je moeten aanpassen aan de taal. Persoonlijk vind ik de naamsverandering niet de juiste oplossing om vergrijzing tegen te gaan.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 09:03.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.