actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 12th November 2017, 22:18
Julie.S*ooren Julie.S*ooren is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2017
Locatie: Oelegem
Posts: 30
Filmstudente (20): 'De hetze geeft me motivatie om door te gaan'

Flore Pensaert is een twintigjarige filmstudente in Brussel. In een video op haar Facebookpagina geeft ze haar boodschap voor de filmindustrie. Ze getuigt over de wantoestanden die ze zelf, vaak als stagiaire, meemaakte op de set.

"Ik zit zelf helemaal niet zo lang in de filmindustrie", vertelt ze in haar videoboodschap. Ze kan de projecten waar ze aan meewerkte op één hand tellen. Toch wil ze heel graag haar verhaal doen. Het gaat volgens Pensaert ook niet alleen over seksueel gedrag maar ook overmatig alcohol- en drugsmisbruik. "Drugs en drank zijn zo genormaliseerd in de filmwereld, maar niet overal. Het hangt af van welke televisiestudio of welke set."

Met haar boodschap wil de jonge filmstudente een debat op gang brengen. Dat debat zou dan kunnen evolueren naar een beweging die voor verandering zou kunnen zorgen. "De openheid voelen om bij elke werkgever of productiehuis te kunnen melden dat er bepaalde dingen niet correct zijn", zoals ze het zelf vertelt in haar video. Ze noemt de filmindustrie op een bepaald moment zelfs 'ziek'. "Heel veel dingen moeten hervormd worden en het is echt tijd om dat nu te doen."

"Ga ik vijanden maken in de filmwereld?"

Zo had ze een stagebegeleider bij een film van Brian De Palma en die nam 'zijn bescherming' veel te letterlijk.*"Hij kwam de hele tijd aan mij, deed heel flirterig. Hij deed mij heel ongemakkelijk voelen. Ik wist gewoon niet hoe ik daarmee moest omgaan. Dat mag echt niet getolereerd worden. Je durft ook niets te zeggen want ga ik er dan überhaupt wel door zijn op mijn stage? Of ga ik vijanden maken in de filmwereld?" De filmstudente verwijt de productie niets. "Ik heb er veel bijgeleerd. Het gaat om dat ene procent dat voor problemen zorgt. De filmwereld moet volgens haar dan ook een grondige evaluatie krijgen."

'Ik heb al naakt geposeerd, maar dat is mijn eigen keuze. Seksuele intimidatie is dat niet'


Namen noemt ze liever niet. Vaak is de kwestie al besproken geweest met de betrokken persoon en werd het, soms gedeeltelijk, opgelost. Een regisseur contacteerde de filmstudente met de vraag of ze in zijn kortfilm wou acteren en natuurlijk zag ze dit zitten. "Hij vroeg mij echter om een scriptlezing, waarbij je het script leest met de andere acteurs, alleen met hem te doen. Daarna kwam de vraag of ik zag zitten om dit topless te doen." Ze weigerde. De regisseur vroeg haar als compromis of ze dan niet een doorschijnende T-shirt wou aandoen. "Ik stortte helemaal in."*Ze besprak de kwestie uiteindelijk met het productiehuis, maar ook met de regisseur zelf.*"Hij reageerde nu ook weer heel positief op mijn video en zijn excuses lijken deze keer heel oprecht. Ik heb er een positief gevoel bij."

Toekomst

De filmstudente vindt dat iedereen respect verdient, zowel een regisseur, een acteur als andere mensen in de filmwereld. "Maar je hebt wel naaktfoto's op je profiel staan?", was de reactie van iemand op Facebook. "Ik weet wat mijn waarheid is en wat ik graag doe. Als dit in een professionele omgeving plaatsvindt waar mensen respect hebben voor mijn lichaam, waarom niet?" 'Naakt gaan' betekent volgens Pensaert niet dat mensen recht hebben op je lichaam. Ze verwacht respect terug voor die fragiele letterlijke blootstelling. "Het naakt poseren is ook mijn keuze, seksuele intimidatie is dat niet."

Eigenlijk wou ze haar verhaal al veel langer doen. De berichtgevingen omtrent Bart De Pauw gaven haar echter een extra boost om haar ervaringen te delen. Ze staat nu ook sterker in haar schoenen en ziet haar toekomst in de filmwereld helemaal zitten. "Ik ben blij dat de hetze er is. Het geeft zelfs meer motivatie om door te gaan. Het zorgt zo misschien voor de verandering waar ik al zo lang op heb gewacht."

Bron: DeMorgen 12/11/2017
https://www.demorgen.be/film/filmst...-gaan-b5e45c4a/

Eigen mening:

Ik vind het echt ontzettend dapper van haar dat zij het lef heeft om dat aan het licht te brengen. Al de mensen die seksuele intimidatie op de werkvloer maar iets klein en lachwekkend vinden, zijn hier duidelijk nog nooit mee in contact gekomen.

Iedereen verdient het om op een correcte respectvolle manier behandeld te worden! Aanvaardbare grenzen liggen bij iedereen ook anders. Hierdoor is voor de ene persoon al snel iets grensoverschrijdend, terwijl dat voor de andere helemaal nog niet het geval is. Daarom ben ik een voorstander voor algemene grenzen die moeten nageleefd worden door iedereen, zodat we deze problemen kunnen vermijden.

In dit artikel staat wel niet in of ze de personen in kwestie al apart hebben aangesproken. Misschien hebben sommigen helemaal niet het idee dat ze over de streep zijn gegaan. Daarom vind ik het wel belangrijk om die personen eerst zelf aan te spreken op hun ongepast gedrag. Als dit vervolgens niet verandert, kan men andere maatregelen nemen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 05:51.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.