actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 5th November 2017, 11:36
Julie.S*ooren Julie.S*ooren is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2017
Locatie: Oelegem
Posts: 30
Extreem-rechts verliest bij regionale verkiezingen in Slovakije

De verwachte doorbraak van extreem-rechts bij de regionale verkiezingen in Slovakije, is er niet gekomen. Uit de eerste, nog onofficiële resultaten zou in de regio Banska Bystrica de antifascistische alliantie van ondernemer Jan Lunter met 48,5 procent tweemaal zoveel stemmen hebben gekregen dan de rechtsextremistische partij "Ons Slovakije" (LSNS).

Extreem-rechts maakte in 2013 nog een verrassende doorbraak in Slovakije. Sinds 2016 zitten ze ook in het nationale parlement.*Maar bij de regionale verkiezingen van zaterdag raakte LSNS-partijleider Marian Kotleba niet herverkozen als gouverneur van de regio Banska Bystrica.*

Zijn partij staat bekend als racistisch -vooral anti-Roma- en anti-semitisch. Kotleba verschijnt vaak in uniform en werd in het verleden al meerdere keren vervolgd voor het aanzetten tot rassenhaat.

Daarnaast scoorden zaterdag ook de sociaal-democraten van premier Robert Fico verrassend zwak. Zij controleerden vijf van de acht regio's, maar houden na de verkiezingen van zaterdag slechts twee gouverneurs over.*Voor het eerst in de geschiedenis van het land is er ook een vrouwelijke gouverneur: Erika Jurinva in de regio Zilina.

Bron: DeMorgen 5 november 2017
https://www.demorgen.be/buitenland/...akije-b1a2132f/

Eigen mening: Extreem rechts zit volgens mij nu al aan zijn limiet. Hoe het er over enkele jaren gaat uitzien, kan niemand voorspellen. We kunnen natuurlijk ergens op hopen. Naar mijn mening is het nooit goed om iets dat extreem wordt genoemd aan het beleid te zetten. Want wat betekent extreem rechts? "Ik heb gelijk en alle andere meningen drukken we de kop in". Niet echt een goede basis voor een democratie, lijkt mij. Ook al is de huidige vorm van democratie ook niet bepaald zuiver op de graat.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 22:55.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.