actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > NASLAG > Focus op... > Oosterweel
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 24th May 2016, 08:16
Wouter.P*rmentier's Avatar
Wouter.P*rmentier Wouter.P*rmentier is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Geel
Posts: 75
"Bourgeois is het beu: "Stop obstructie te voeren tegen Oosterweel" "

Bourgeois is het beu: "Stop obstructie te voeren tegen Oosterweel", De Morgen, 23 mei 2016

Vlaams minister-president Geert Bourgeois (N-VA) heeft de oppositie opgeroepen het Oosterweelproject niet meer tegen te werken. Hij benadrukte dat het project goed is voor de economie en dat stilstand een grote kost heeft. Daarmee reageert hij op Groen-politicus Wouter Van Besien, die verklaarde dat Oosterweel er vanwege heel wat verzet niet zal komen.

Bourgeois deed de uitspraken bij Umicore, dat recente en nakende investeringen vierde. De minister-president riep er ook andere bedrijven op te investeren, maar zei dat ook de overheid moest investeren in grote projecten.

Hij haalde daarbij de omstreden Oosterweelverbinding aan, die de Antwerpse mobiliteit moet verbeteren. Hij riep Europa op om soepeler om te gaan met de begrotingsregels voor het dure project en benadrukte tegelijkertijd de bijzondere mobiliteitsvoordelen voor de Kempen, waar Umicore gevestigd is.

Vervolgens gaf hij de oppositie een veeg uit de pan, waarmee hij voormalig Groen-voorzitter Wouter Van Besien van antwoord diende. Die had zichzelf en zijn partij gisteren nogmaals tegenstander van het huidige Oosterweelproject verklaard en had ook op middenveldprotest en juridische bezwaren gewezen.

"Dit is een aanslepend project", repliceerde Bourgeois. "Het niet-realiseren kost ons enorm veel, één miljoen euro per dag aan stilstaand verkeer. Deze investering van 3,5 miljard zou een enorme impuls geven aan onze economie. Ik roep dus iedereen op, ook de oppositie, om te stoppen met obstructie te voeren. Dit plan is goed onderzocht. We gaan ook maximaal werk maken van de leefbaarheid, met een maximale overkapping. Het is van bijzonder groot belang, ook voor de Kempische economie, dat de investering kan plaatshebben."

Bron: http://www.demorgen.be/binnenland/b...rweel-bf6467a2/
Mening: Ik herinner me nog dat alles in de toewijzingsprocedure heel snel moest gaan, dat er altijd een voorkeur was vanuit de regering voor het 'prestigieuze' Oosterweelproject, dat er studies waren die de leefbaarheid van Oosterweel serieus in vraag stelden, dat de toewijzingsprocedure niet koosjer gebeurd is en dat de Antwerpenaar in een referendum tegen Oosterweel stemde. Er werd dan om verschillende (al dan niet politieke) partijen gevraagd om verder sereen na te denken, meer te onderzoeken en een duidelijke beslissing te nemen volgens de geijkte procedures en liefst met steun van de bevolking. De Vlaamse regering laat het protest betijen en stelde een overkappingsambtenaar aan, maar gaat ondertussen gewoon voort met de voorbereiding voor de aanleg van Oosterweel. Organisaties als Ringland komen ondertussen met vele voorstellen over mogelijkheden bij een overkapping, maar ook andere oplossingen en de regering lijkt enkel te antwoorden als ze kunnen aantonen dat zo'n idee onhaalbaar is, maar weigeren verdere dialoog (zie onder andere het tweeluik http://www.gva.be/cnt/dmf20160507_0...-voor-realiteit en http://www.gva.be/cnt/dmf20160509_0...meest-sexy-idee). Hoe kan je dan verwachten dat het protest en het verzet gaat liggen? Als je vanuit je ivoren toren zegt dat jij het juiste idee hebt en dat de rest dat maar moet accepteren zonder duidelijk bewijs, zonder overredingskracht, dan is er iets mis met de democratische ingesteldheid. De Vlaamse regering heeft in principe de electorale macht van de eindbeslissing, maar anderen hebben recht op protest.
Het gaat hier om een beslissing die Antwerpen en Vlaanderen vorm zal geven voor vele komende decennia. Ja, uitstel van de beslissing kost nu geld aan de huidige regering en economie, maar het lijkt me beter om wat tijd te nemen om tot de best mogelijke oplossing te komen, die desnoods oplossing A met oplossing B combineert dan om snel een project goed te keuren dat er mooi uitziet en de problematiek wel zal zal verminderen, maar misschien niet optimaal. Bezint eer ge begint en voorkomen is beter dan genezen, want anders sta je binnen tien jaar te grommen dat het niet goed genoeg is en dat er niet veel meer aan te doen valt. Ik stel dus voor dat de regering de procedure en de dialoog terug opengooit (wat ze al lang hadden moeten doen; ze werken zichzelf in de kosten door dit uit te stellen) in plaats van anderen ervan te beschuldigen koppig te zijn.
En dan heb ik nog niet eens gezegd of ik zelf tegen de Oosterweelverbinding ben. Ik moet bekennen dat ik de situatie van de Antwerpse mobiliteit en leefbaarheid niet zo goed ken. Het zou best kunnen dat Oosterweel het fileprobleem grotendeels oplost. En minder files zouden op zich voor minder vervuiling moeten zorgen. Maar ik ken de Antwerpse mobiliteit en leefbaarheid niet goed genoeg om een oordeel te vellen over de beste oplossing. Ik vind alleen dat men daar wel degelijk de tijd voor mag nemen.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 31st May 2016, 10:01
Sofie.DeWolf Sofie.DeWolf is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Nijlen
Posts: 1,020
Oosterweel

De mening van Wouter is zeer uitgebreid en komt volledig overeen met mijn mening. Ertegen of niet ertegen, de Oosterweel zal er komen. Het wordt boven ons beslist. Er wordt vaak gedaan alsof we iets te zeggen hebben, maar eigenlijk is dat niet zo. Ze proberen er alles aan te doen om de bevolking te overtuigen, maar als de bevolking uiteindelijk niet overtuigd zal zijn heeft dit geen invloed op te uitvoering van de plannen. Tot zo ver de democratie in dit land. We kunnen onszelf gefrustreerd voelen en ons er slecht om voelen, maar daar schieten we ook niets mee op. Heel de wereld lacht België uit omdat we het nooit eens kunnen zijn met elkaar en de regering zelf niets anders doet dan kibbelen. Ieder weldenkend mens moet dan toch een lampje in zich hebben dat begint te branden ... .
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 21:26.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.