actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > NASLAG > Focus op... > Oosterweel
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 29th April 2015, 15:51
G*ddy.Peiten G*ddy.Peiten is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Loenhout
Posts: 80
Burgerinitiatief Ringland maakt zichzelf incontournable


Ringland is terug van nooit weggeweest. De Antwerpse burgerbeweging pakt uit met enkele studies en verhoogt zo de druk op de Vlaamse regering.


1. Wat is Ringland?

Het burgerinitiatief Ringland biedt Antwerpen een alternatief voor de Oosterweelverbinding: de overkapping van de ring rond Antwerpen. Het doorgaand verkeer duikt onder de grond in de buitenste kokers, die aansluiten op andere snelwegen. Het lokaal verkeer gaat door het midden met een nog aan te leggen lokale weg bovengronds. De overkapping creëert 400 hectare nieuwe ruimte, waarvan 80 procent naar groen zal gaan. Uit onafhankelijke studies die Ringland heeft aangevraagd, blijkt dat Ringland technisch haalbaar is en er tegelijk in slaagt het verkeer vlot te trekken.

2. Wat is het prijskaartje?

De studies tonen aan dat Ringland niet alleen een leefbaarheidsdroom is, maar ook mobiliteitswinst oplevert.

De overkapping zelf heeft een prijskaartje van 3,1 miljard euro. Als je daar de onderhouds- en werkingsmiddelen bijtelt, kom je gespreid over dertig jaar op een totaal van 5,6 miljard euro. De organisatie zet daar 7,1 miljard euro aan terugverdieneffecten tegenover: 10 procent via vastgoedprojecten op de vrijgekomen ruimte en 90 procent via rekeningrijden. Ringland denkt daarbij aan een soort stadstol, zoals vandaag al in Londen of Stockholm bestaat. Een eenpersoonswagen zou op werkdagen bijvoorbeeld 2 euro betalen om de stadsregio binnen te rijden. ‘Vergelijkbaar met een tramticket.’

3. Wat zijn de knelpunten?

Ringland verbetert de luchtkwaliteit rond de Antwerpse ring aanzienlijk, blijkt uit het onderzoek van de Vlaamse Instelling voor Technologisch Onderzoek (VITO). Tegelijkertijd verdwijnt de geluidsoverlast. Maar de achilleshiel van het project zijn de uitgangen van de geplande tunnels, waar de uitstoot wordt geconcentreerd. Een mogelijke oplossing is het filteren van de lucht in de tunnels zelf, maar dat kost veel geld. ‘Ik kan me niet voorstellen dat voor dat probleem geen oplossing kan worden gevonden’, zegt coördinator Peter Vermeulen. ‘We kloppen ons graag op de borst dat we goede onderzoeksinstellingen hebben. Wel, hier ligt een innovatief project voor het rapen.’

4. Hoe reageert de politiek?

Ringland zet met die onafhankelijke onderzoeksresultaten druk op de Vlaamse regering en haar Oosterweelplannen. ‘Het project Ringland gaat van een droom naar de realiteit’, formuleert de organisatie het zelf. De studies kwamen er dankzij de steun van 5.000 crowdfunders. Vanaf vandaag verspreidt Ringland 10.000 kranten in Antwerpen en de randgemeenten met de resultaten van de studies. In het straatbeeld zal ook een nieuwe affiche prijken met de slogan: ‘Vooruit met Ringland’.

De steun voor het project blijft groeien. Dat vertaalt zich in de politieke reacties. ‘De studies zijn een kantelmoment’, stelt de PVDA. Groen, de sp.a en de PVDA vragen de meerderheidspartijen hun mening te herzien.

Zowel de stad Antwerpen als de Vlaamse regering reageert niet afwijzend en belooft de studies grondig te bekijken. Begin juli zal Ringland de studies voorstellen in het Vlaams Parlement. Zowel CD&V als Open VLD is enthousiast over de resultaten. ‘De Vlaamse regering moet met dit materiaal de overkapping verder onderzoeken en ruimtelijk inplannen’, zegt Vlaams Parlementslid Dirk De Kort (CD&V). ‘Het Oosterweeldossier ging te veel over harde infrastructuur. Het is een goede zaak dat we nu een breder debat voeren.’ Open VLD-parlementslid Willem-Frederik Schiltz noemt de resultaten ‘verrassend bemoedigend, want deze studies tonen aan dat Ringland niet alleen een leefbaarheidsdroom is, maar ook mobiliteitswinst oplevert’.

Maar het is de N-VA die aan de knoppen draait in dit dossier, met Antwerps burgemeester Bart De Wever, Antwerps schepen van Mobiliteit Koen Kennis en Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts. De N-VA zelf spreekt consequent van een en-enverhaal, maar de coalitiepartners stellen zich vragen of de partij haar lippendienst aan de overkapping zal volhouden als de factuur wordt gepresenteerd. ‘Het is voor de N-VA zoeken naar een evenwicht tussen leefbaarheid en mobiliteit, waarbij ze haar gezicht niet mag verliezen’, luidt het in de meerderheid. De vraag is hoe moeilijk het wordt om de overkapping in te kapselen in de lopende Oosterweelprocedures. Hoe eenvoudiger, hoe meer kans het project op slagen heeft.

Bron: www.tijd.be

Mening:
Ik ben zelf een voorstander van 'Ringland', het klinkt inderdaad een beetje als een utopische wereld waarbij bloemen -letterlijk- zullen groeien op een autostrade. Toch denk ik dat Peter Vermeulen een goed punt heeft. We zijn zo graag vooruitstrevend en milieubewust. Laat ons dan eens een project uit de grond stampen dat milieuvriendelijk is en hopelijk ook haalbaar. Toch ben ik ook realistisch. Ik hoop van harte dat het er komt maar we kunnen niet 6 miljard euro op tafel gooien zonder elke 'en' te hebben afgewogen. Ik denk niet dat NVA op dat gebied pessimistisch is. Er moet altijd iemand té realistisch zijn om de dromers niet te hard van stapel te laten lopen. Of de mensen die elke dag door Ringland zullen moeten rijden blij zullen zijn met weeral een extra belasting van 2 euro per dag, daar ben ik niet van overtuigd.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 23:50.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.