actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > NASLAG > Focus op... > Oosterweel
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 18th October 2009, 18:25
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Antwerpen zegt 'neen' tegen Lange Wapper

Antwerpen zegt 'neen' tegen Lange Wapper


ANTWERPEN - In het referendum over de Oosterweel-verbinding zeggen de Antwerpenaars 'neen' tegen het BAM-tracé met Lange Wapper. In totaal stemde 59,24 procent tegen het project.



In totaal daagde 34,5 procent van de stemgerechtigde Antwerpenaars voor het referendum op, goed voor 134.861 stembiljetten. Daarvan stemden 1.573 mensen blanco of ongeldig.

De voorstanders van het BAM-tracé kregen 54.333 stemmen of 40, 76 procent van de geldige stemmen achter zich. Bij het 'neen'-kamp ging het om 78.955 stemmen of 59,24 procent.

De Antwerpenaars konden vandaag in een referendum hun stem uitbrengen over het BAM-tracé, een project om de Antwerpse ring te sluiten via een tunnel en een brug (de 'Lange Wapper').

De precieze vraag op de stemformulieren luidde: 'Moet de stad Antwerpen een gunstig advies geven voor een stedenbouwkundige vergunning van de Oosterweelverbinding op het huidige voorziene tracé tussen Zwijndrecht/Linkeroever en Merksem/Deurne? Ja/Nee'.


Blog DS, 18-10-2009
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 18th October 2009, 18:39
BjornBlommé BjornBlommé is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2006
Locatie: balen
Posts: 55
Ik zat vol spanning te wachten op de uitslag.

Ik ben blij dat de Lange Wapper er niet komt... Er zijn tal van andere mogelijkheden!!

Lang leve de democratie!
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 19th October 2009, 10:03
Nathalie Dewaersegger Nathalie Dewaersegger is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: kontich
Posts: 29
Ik kan begrijpen dat vele mensen tegen hebben gestemd. Maar ik denk niet dat zij hebben stilgestaan hoeveel file er wel elke dag is, en dat er wel degelijk een oplossing moet komen voor dit probleem. Er zijn trouwens ook heel wat positieve punten aan het project zoals er wordt werkgelegenheid gecreëerd en er is geen file meer.
Wat ik niet goed begrijp is dat de regering al miljoenen euro’s in het project heeft gestoken, en uiteindelijk zouden ze het misschien niet laten doorgaan omdat de Antwerpenaars er niet mee akkoord zijn… .
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 19th October 2009, 17:58
laurens.taels laurens.taels is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Geel
Posts: 68
Ik sluit mij aan bij Nathalie.
Ten eerste wil ik toch even op de stemming van het referendum terugkomen. Iedereen zegt nu dat de Antwerpenaren niet willen dat de brug er komt! Correctie: 60% van de 30% die komen stemmen zijn, zijn tegen de brug. De andere 70% wordt hier niet vermeld. Met het argument dat deze mensen ook mochten gaan stemmen, ben ik volledig akkoord. Maar het komt erop neer dat er nu nog geen algemene beslissing is genomen. Bij die zeventig procent zijn er zeer veel mensen die zich aansluiten bij het "voor mij maakt het niet uit"-argument. Deze "ja"-stemmen worden niet verrekend in het referendum.

Ten tweede moet de regering absoluut geen rekening houden met wat de Antwerpenaren vinden. Het is een fout dat dit referendum mocht doorgaan. Het is toch niet zo dat bij elk project dat er wil gestart worden, eerst de mening wordt gevraagd van de buurtbewoners? Er zijn zo veel voorbeelden die dit staven, om maar één te noemen: de beslissing rond Doel.

Ik vind dat het project moet doorgaan. De verkeersinformatie op de radio overtuigt me elke dag! Er is veel te veel verkeer om en rond Antwerpen. Dit project zal de verkeersdrukte beter begeleiden, plus dat het project een hele hoop werkgelegenheid aanbiedt.
Toch moet ik nog even vermelden dat ik de bewoners van Antwerpen begrijp! Het is niet leuk om van de één op de andere dag een brug boven je dak te krijgen. Maar als we kijken naar het economische belang, denk ik dat niemand kan ontkennen dat dit project goed is voor de welvaart.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 19th October 2009, 18:56
jens.cuypers jens.cuypers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Dessel
Posts: 114
Lange Wapper

Ik heb een dubbelzinnig gevoel bij deze brug.

Eenerzijds zou het fileleed enorm verzacht kunnen worden met deze brug. Ik heb zelf enkele maanden in Antwerpen gewerkt en ik kan me geen enkele dag voorstellen, wanneer er geen file was. De ring rond Antwerpen staat er voor bekend dat je altijd lang moet aanschuiven. Deze brug zou hierin verzachting kunnen brengen. Ook voor de hoeveelheid fijne stof in de lucht, zou het al een vermindering zijn..

Anderzijds had het fileprobleem misschien al enkele jaren geleden opgelost moeten worden. Deze brug zal over een hele boel huizen gaan, dan stel ik mij de vraag, brengt zo'n brug niet ongelofelijk veel geluidsoverlast met zich mee, als men constant auto's boven hun hoofd heeft rijden?

Ik denk dat de brug voor de mensen van Antwerpen zelf een zeer gevoelig punt is, maar voor de rest van ons land, zou het een ideale oplossing zijn, men had misschien heel België de kans moeten geven om voor de komst van deze brug te gaan stemmen en niet enkel de mensen die in een bepaalde omtrek van de brug wonen omdat het toch voor ons allemaal van belang is.
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 19th October 2009, 19:12
Anneleen.Roziers Anneleen.Roziers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Olen
Posts: 70
De brug zou inderdaad een goede oplossing zijn voor de vele files die er elke dag richting Antwerpen staan. Heel veel fileleed zou opgelost kunnen worden! Als ik mocht gaan stemmen, zou het een ja-stem geweest zijn. Enkel om er voor mezelf en vele andere automobilisten voor te zorgen dat die files er niet meer zijn. Voor ons maakt het dan niet uit of het boven de hoofden van zovele gezinnen is, dan wel of het een tunnel zou zijn. Zolang de file er niet meer staan, zijn wij gelukkig.

Toch vind ik dat er ook eens stilgestaan moet worden bij die vele gezinnen die onder de brug zouden wonen. Zij zullen niet meer zo rustig wonen als nu, maar dag en nacht auto's boven hun hoofd horen rijden. Een mens zou voor minder TEGEN stemmen!
Met citaat antwoorden
  #7  
Oud 19th October 2009, 21:41
Ian.Sourdeau's Avatar
Ian.Sourdeau Ian.Sourdeau is offline
Live Strong Fight Hard
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Geel
Posts: 107
Lange wapper

De lange wapper is en blijft de beste oplossing. Jarenlang onderzoek, en de lange wapper komt er als de beste oplossing uit. Een brug is en blijft het doel!
Veel Antwerpenaren stemmen neen uit schrik voor lawaaihinder en fijn stof, maar dat kan toch opgelost worden? En hoeveel fijn stof is er momenteel niet door de urenlange files?
Ze vragen een tunnel, maar als er daar iets misloopt en hun huizen verzakken is de stad weer de schuldige...!
Overal ter wereld bouwt men zo'n bruggen, waarom hier dan niet?

8 Jaar research voor niets, het is een zonde.

Voor de economie zou het alleen maar goed doen.

Go lange wapper!
__________________
Pain Is Only Temporary, Pride Is Forever.

Semper Fidelis
Met citaat antwoorden
  #8  
Oud 19th October 2009, 22:05
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Post Antwerps college zal negatief adviseren

Antwerps college zal negatief adviseren


Het Antwerpse college zal een negatief advies bezorgen aan de Vlaamse regering over de bouwvergunningsaanvraag van de Oosterweelverbinding in zijn huidige vorm. Dat zei Antwerps burgemeester Patrick Janssens (sp.a). De meerderheidspartijen in de Antwerpse gemeenteraad hebben daarover een resolutie uitgewerkt. Die resolutie werd vrijwel unaniem goedgekeurd door de gemeenteraad.



De Antwerpse burgemeester Patrick Janssens (sp.a) riep de gemeenteraadsleden op om de resolutie over een negatief advies unaniem goed te keuren. "Dit is een uniek moment om een unaniem signaal te geven aan de Vlaamse regering", aldus Janssens. De resolutie werd inderdaad quasi unaniem goedgekeurd door meerderheid en oppositie. Enkel Hugo Coveliers (Vlott) onthield zich.

De resolutie stelt dat het college een negatief advies zal afleveren aan de Vlaamse regering over de Oosterweelverbinding "in zijn huidige vorm". Meer concreet wilde Janssens daar niet op ingaan. In de resolutie bedankt de gemeenteraad voorts alle inwoners die hun stem hebben uitgebracht bij de volksraadpleging en roept de gemeenteraad de stad en de Vlaamse regering op om "samen te werken aan een totaaloplossing met een groter maatschappelijk draagvlak".

Vlaams Belang en Coveliers hekelden de bewoordingen "Oosterweelverbinding in zijn huidige vorm". Volgens Filip Dewinter staat zo de deur open voor een aangepast "plan B", al steunde Vlaams Belang de resolutie uiteindelijk wel. Janssens bedankte het Vlaams Belang daarvoor en had het over "verstandig gedrag".

Bart De Wever riep bij het debat namens de N-VA in de Antwerpse gemeenteraad nog op om "de democratische burgeroorlog stop te zetten". Hij zei dat de N-VA bereid was de "verantwoordelijkheid te nemen om opnieuw een consensus te zoeken binnen de meerderheid". De Wever wees ook op de verantwoordelijkheid van de Vlaamse regering die "met iets zal moeten komen wat de Antwerpenaar wel goed vindt, moeilijker en delicater dan ooit".

De Antwerpse gemeenteraad kwam vanavond bijeen op vraag van meerderheid en oppositie om de volksraadpleging over de Oosterweelverbinding van zondag en de uitslag daarvan te bespreken.


Groen!: ,,Therapeutische sessie in gemeenteraad''

Freya Piryns van Groen! stelde zich maandagavond vragen bij de finaliteit van de Antwerpse gemeenteraad. "Dit lijkt sterk op een therapeutische sessie", zei ze, "om een aantal gemeenteraadsleden wakker te schudden en dat is ook nodig." Ze verwees daarbij naar de CD&V-schepenen Marc Van Peel en Philip Heylen en zei dat "het college niet anders kan dan een negatief advies te geven".

"U hebt het nog altijd niet begrepen: de teerling is geworpen", zei Piryns aan de CD&V-schepenen. "De Antwerpenaars hebben niet gestemd voor een Lange Wapper light, maar wel tegen het viaduct. Een rijvakje verleggen of een opritje aanpassen zal niet volstaan. Deze volksraadpleging is een signaal: de brug is definitief begraven."

Piryns vroeg nog of het Antwerpse college het tunnelalternatief nu voort zal laten onderzoeken, of alles in handen zal leggen van de Vlaamse regering. Ze riep op om "een hand uit te steken naar het ja-kamp" en samen een oplossing te zoeken voor de mobiliteitsproblemen. "Maar die zullen niet meer van de BAM kunnen komen", vervolgde Piryns, die haar pleidooi voor de ontmanteling van de BAM herhaalde.


Vlaams Belang : "Arrogantie van de macht is afgestraft"

"De Lange Wapper is dood en begraven. Hij ligt er goed, en hopelijk voor altijd." Dat zei Filip Dewinter van Vlaams Belang bij de start de Antwerpse gemeenteraad over de Oosterweelverbinding. Hij herhaalde zijn vraag om de Beheersmaatschappij Antwerpen Mobiel (BAM) te ontbinden en hekelde al wie de uitslag van de volksraadpleging relativeert. Hij zei nog dat "de arrogantie van de macht is afgestraft".

Dewinter noemde het "hilarisch" dat Antwerps burgmeester Patrick Janssens "zich kroont als overwinnaar van het referendum". Hij riep op tot een aantal snel uit te voeren werken, zoals de aansluiting van de Liefkenshoektunnel op de E17 en het tolvrij maken van die tunnel of de ondertunneling van de kruispunten op de Antwerpse Singel. "Dan zien we wel in hoeverre een tunnel nog noodzakelijk is", stelde Dewinter.

"Vijftien jaar getalm en ruzie en 100 miljoen euro studies verder, is het de Antwerpse burger die uiteindelijk de knoop moet doorhakken. Pijnlijk", zei Dewinter. "Het domste wat de traditionele partijen nu kunnen doen, is hautain de mening van de Antwerpenaar wegwuiven als onbelangrijk en irrelevant."


SP-A: ''Nee-stem is nee tegen tracé niet tegen lokaal probleem"

"De volksraadpleging ging over het tracé. Mensen hebben zich daarover uitgesproken. Niet over een afrit of een lokaal probleem, aan het Sportpaleis of Noordkasteel." Dat zei sp.a’er Jo Vermeulen in de Antwerpse gemeenteraad maandagavond. "Dat moet duidelijk doorklinken in het advies dat het college hierover moet uitbrengen."

Vermeulen counterde de stelling dat amper 1 op 5 het tracé heeft weggestemd, door erop te wijzen dat slechts 1 op 7 het tracé zijn steun heeft toegezegd met een ja-stem. "Met 130.000 mensen die zijn gaan stemmen en een 40/60-verhouding is dit een duidelijke uitslag", aldus Vermeulen. "De rest zijn achterhoedegevechten."

Ook de sp.a drukte op een aantal ingrepen op korte termijn, zoals verkeersbegeleidingssystemen en de toegankelijkheid van de Liefkenshoektunnel. Daarbij wees Vermeulen erop dat die maatregelen al langer in de pijplijn zitten bij de Vlaamse regering. Hij pleitte er voorts voor dat de stad en de Vlaamse regering in de toekomst gezamenlijk de discussie over mobiliteit, leefbaarheid en stadsontwikkeling zouden voeren.


CD&V-NVA; "Rekening mee houden, binnen cijfermatige context"

"20 procent van de Antwerpenaars heeft tegen het BAM-tracé gestemd, 14 procent heeft voor gestemd en 66 procent heeft niet gestemd en daarmee het dossier in handen van de politiek gelegd. Er moet rekening worden gehouden met de uitslag, maar binnen die cijfermatige context." Dat zei Suzette Verhoeven namens de CD&V/N-VA-fractie in de Antwerpse gemeenteraad.

Volgens het gemeenteraadslid waren er te veel onduidelijkheden - onder meer over de situatie aan het Sportpaleis - en is te weinig de klemtoon gelegd op de postieve punten van de Oosterweelverbinding zoals ze voorligt.

Ze wees er nog op dat de Antwerpenaar een oplossing verwacht van de politiek en dat de bal in het kamp ligt van de Vlaamse regering. "CD&V/N-VA pleit voor een snelle totaaloplossing", besloot ze, terwijl ze er nog op wees dat de fractie vreest dat nu het hele masterplan - met de Scheldekaaien en de tweede fase van de Leien.


LDD : ,,Dikke buis voor de politiek''

Jurgen Verstrepen van LDD had het dan weer over "een dikke buis voor de politiek" en verweet Antwerps burgemeester Patrick Janssens "opzichtig electoraal haantjesgedrag". Hij wees erop dat het resultaat van de volksraadpleging moet worden gerespecteerd en dat dus een negatief advies zou moeten volgen. Verstrepen vroeg nog een duidelijk antwoord "of de brug nu helemaal weg is, of stukjes ervan, of niet" en wat de impact op het Antwerpse masterplan zou zijn.


Open VLD: "Vlaamse regering moet neen ernstig nemen"

Annick De Ridder (Open Vld) drong in de Antwerpse gemeenteraad aan op een negatief advies van het college over de plannen voor de Oosterweelverbinding, maar benadrukte dat dat "de Vlaamse regering niet ontslaat van haar verantwoordelijkheid om een oplossing uit te werken voor het mobiliteitsprobleem." Ze uitte daarbij haar twijfels over hoe CD&V, sp.a en N-VA daarin zouden slagen. "De Vlaamse regering moet de neen van de Antwerpse bevolking ernstig nemen."

De Ridder zei nog dat "een volksraadpleging een goed instrument is om de burger bij het beleid te betrekken" en dat het resultaat moet worden gevolgd. "Dat niet doen, zou een slag in het gezicht zijn van elke Antwerpenaar", aldus De Ridder.

Volgens De Ridder volstaat een betere benutting van de Liefkenshoektunnel niet. Ze drong aan op een volledige uitvoering van het Antwerpse masterplan.


Blog DS, 19-10-2009 (bvb)
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
  #9  
Oud 25th October 2009, 17:19
marie.vanhoof marie.vanhoof is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: Mol
Posts: 74
De Lange Wapper. Dat is nieuws dat me echt te vervelen. Elke keer komt er wel iets over in het journaal, of staat het in de krant. Eindeloze debatten in de politiek. Ik heb er mooi genoeg van!

De meerderheid stemde de Lange Wapper weg.
Natuurlijk is het spijtig dat al het denkwerk rond de Lange Wapper dan voor niets is geweest, maar daar hadden ze maar eerder aan moeten denken!

Maar heel het plan van de Lange Wapper wordt gewoon op de lange baan geschoven. Nu houden ze deze optie toch nog open.

Ben ik blij dat ik niet in Antwerpen woon .
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 14:45.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.