actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 7th December 2014, 20:33
L*tte.Michiels L*tte.Michiels is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Westerlo
Posts: 80
Proefprojecten voor inkorten kraamverblijf op komst

Minister van Volksgezondheid Maggie De Block wil starten met proefprojecten om het verblijf in de kraamkliniek na de geboorte in te korten, schrijft Artsenkrant.

In de Kamercommissie werd minister De Block (Open VLD) aan de tand gevoeld over de plannen van de regering om het verblijf in de kraamkliniek in te korten. Vanessa Matz (CDH) uitte de vrees dat die tot verlies van kwaliteit van de zorg zouden leiden. Ann Dedry van Ecolo-Groen pleitte voor een goede samenwerking tussen eerste- en tweedelijnszorg.

De Block verwijst naar een studie van het Kenniscentrum die uitwijst dat in België een vrouw na een bevalling gemiddeld 4,1 dagen in de kraamkliniek verblijft. Het Oeso-gemiddelde bedraagt 72 uur. Wanneer we België op termijn ook naar dit gemiddelde willen brengen, vraagt dat een reorganisatie van de postnatale zorg en een investering in de sector, stelt de minister.

Niet voor iedere moeder

Uit een KCE-rapport en een studie van de ULB blijkt dat het minder zou kosten wanneer men op dag 4 de vrouw thuis opvangt en niet meer in de kraamkliniek, aldus de minister. Wat dat echt oplevert, moet in de praktijk duidelijk worden door proefprojecten.

Verschillende elementen moeten in kaart gebracht worden: de samenwerking tussen de betrokken disciplines, de rol van organisaties als Kind en Gezin, nieuwe organisatie van de zorg in de kraamkliniek, de geschikte financieringsmechanismen, enzovoort. De postnatale zorg moet al gepland worden tijdens de prenatale fasen en daarin speelt de vroedvrouw een sleutelrol, aldus de minister.

Een verkort dagverblijf is zeker niet voor iedere moeder weggelegd, zo onderstreept de minister nog. Niet alleen moet het gaan om een ongecompliceerde zwangerschap en bevalling. Men moet ook rekening houden met psychologische en sociale omstandigheden.

Bron: http://www.knack.be/nieuws/gezondhe...mal-516003.html

Mening: Ik denk dat we hierdoor wel wat kunnen besparen op een efficiënte manier. Ook is het niet voor iedereen nodig om zo lang in het ziekenhuis te verblijven. Ik denk dat velen sneller naar huis kunnen gaan. Ik zeg niet dat dit voor iedereen zo is, er zullen personen zijn die het wel nodig hebben om langer in het ziekenhuis te verblijven. Als men bevallen is en men verblijft in het ziekenhuis dan krijg je steeds hulp van verpleegsters. Als je denkt dat er iets is of er gaat iets niet zo goed dan kan je ook steeds beroep op hen doen. Maar als je dan na 4 dagen thuis komt, sta je er opeens helemaal alleen voor.

Als we nu eens gaan kijken naar Nederland dan zien we dat het daar helemaal anders is. In Nederland verblijft men 24 - 48 uur in het ziekenhuis nadat men bevallen is. Als ze na deze periode naar huis gaan dan krijgen ze hulp van kraamzorg.

Ik denk dat als we dit principe in België ook gaan toepassen dat veel meer mensen hier iets aan gaan hebben. Doordat je na een korte periode in het ziekenhuis weer thuis bent en je krijgt hulp van kraamzorg, gaan veel meer mensen zich zekerder voelen als ze eens alleen thuis zijn. Ik denk dat er ook veel mensen zich rustiger gaan voelen als ze in hun vertrouwde omgeving zijn.

Het is natuurlijk zo dat er sommige personen wel een langer verblijf in het ziekenhuis nodig hebben maar ik denk dat het een goed initiatief is om eens te proberen om minder lang in het ziekenhuis te verblijven. Al denk ik wel dat we er dan voor moeten zorgen dat men thuis hulp krijgt zodat men er niet helemaal alleen voor staat.

Laatst aangepast door L*tte.Michiels : 7th December 2014 om 20:48.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 09:33.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.