actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

 
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 27th November 2013, 16:05
l*tte.demeulder l*tte.demeulder is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Zoersel
Posts: 145
Gemeenten zijn computerproblemen met e-identiteitskaart beu

Gemeenten zijn computerproblemen met e-identiteitskaart beu

De Vlaamse steden en gemeenten zijn boos op de federale overheid omdat het informaticasysteem voor de uitreiking van elektronische identiteitskaarten voortdurend uitvalt. Dat zorgt voor ergernis bij de burgers die aan de gemeenteloketten hun elektronische identiteitskaart aanvragen of laten activeren.

"Ze geven de gemeenten de schuld voor zaken waar ze niets kunnen aan doen. De federale overheid slaagt er niet in om haar verplichtingen na te komen", zegt de Vereniging van Vlaamse Steden en Gemeenten (VVSG).

Het aanvragen, uitreiken en activeren van een elektronische identiteitskaart is een van de meest frequente handelingen aan de gemeentelijke loketten. Die basisdienstverlening gebeurt via het Belpic-systeem, dat volgens de VVSG de laatste tijd voortdurend uitvalt.

"De VVSG had in het verleden alle begrip voor de problemen die af en toe opdoken bij de broodnodige modernisering van de informaticasystemen. De FOD Binnenlandse Zaken had beloofd dat de overschakeling enkel tijdens het weekend zou gebeuren en dat de hoofdgebruikers, de gemeenten, hiervan tijdens hun werkzaamheden weinig of geen hinder zouden ondervinden. Vandaag, weken later dan gepland, stellen we vast dat gemeenten nog dagelijks burgers aan hun loketten lang moeten laten wachten of zelfs naar huis moeten sturen zonder ze te kunnen helpen."

Onbegrip
"Het uitvallen van het Belpic-systeem is in die mate onvoorspelbaar dat loketmedewerkers aan boze burgers niet eens kunnen zeggen wanneer ze wel geholpen zullen kunnen worden. In een aantal gevallen nemen mensen voor deze verrichting speciaal een halve dag vakantie, wat het onbegrip nog groter maakt", luidt het in een mededeling.

De VVSG verwacht dat minister van Binnenlandse Zaken Joëlle Milquet en de FOD Binnenlandse Zaken "onverwijld alles in het werk stellen om de stabiliteit, betrouwbaarheid en beschikbaarheid van het Belpic-systeem te garanderen, zeker tijdens de uren waarop de gemeentelijke dienstverlening actief is".

Bron: De Morgen, 27-11-2013

Mening:
Ik heb alle begrip voor het wegwerken van papieren documenten en deze in elektronische kaarten te veranderen. Maar dan zou dit wel op een efficiënte manier moeten gebeuren. En deze is hier spijtig genoeg niet van toepassing. Ook ik heb hier al in mijn naaste kringen van gehoord dat het wachten veel langer kan duren dan eerst gezegd. Dit zorgde dan ook tot de nodige frustraties bij deze mensen. Maar ik denk dat veel mensen niet zo ver nadenken om in te zien dat de gemeente zelf hier niets kan aandoen. Terwijl zij wel alle beklag op zich krijgen. Dit moet alles behalve leuk zijn. De gemeente is er om de burgers te helpen en ze kunnen hun taak gewoon niet doen doordat de federale overheid te kort schiet. Eerlijk gezegd had ik hier zelf ook nog niet bij stilgestaan. Je gaat het bij de gemeente halen dus je denkt ook direct dat zij hun beloftes niet nakomen door het op tijd te leveren. En dit is inderdaad al wel enkele weken bezig.

Ook is het zo dat dit probleem zeer onhandig is. Als je bijvoorbeeld je identiteitskaart kwijt bent, moet je soms zeer lang wachten. En dit is zeker niet aangenaam. De meeste mensen willen deze zaken ook altijd in orde hebben. En als dit dan niet lukt kan dit tot frustratie volle situaties uitdraaien. Ook voor de mensen die aan de loketten zitten is dit alles behalve leuk. Zij krijgen voortdurend kritiek en verwijten naar zich gesmeten waar ze niet eens iets aan kunnen doen. Dit moet zeer frustrerend zijn voor deze mensen. Dat je weet waar de problemen liggen, maar je hier niets aan kan veranderen. Ze staan als het waren machteloos en moeten het uitleggen aan de klanten die hier niet altijd begrip voor zullen hebben. Zoals in het artikel vermeld staat, zijn er mensen die hier verlof voor nemen. Als je dan voor niets verlof hebt genomen, kan ik me voorstellen dat je vol frustraties zit als je dit te horen krijgt dat je identiteitskaart er nog niet is. Deze mensen doen moeite om op de afgesproken dag hun kaart te komen halen en komen met lege handen terug. Ik kan begrijpen dat ze hun vrije dag liever aan iets anders hadden gespendeerd. Iets nuttigs, waar ze effectief iets aan hebben. Ik hoop alvast dat deze problemen snel van de baan zijn, doordat de federale overheid zijn beloftes nakomt en hier werk van maakt. En dit alles liefst zo snel mogelijk, want dit is zeker geen leuke situatie.
Met citaat antwoorden
 


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 10:31.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.