actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 28th October 2014, 22:36
robin.s*eurs robin.s*eurs is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Vorselaar
Posts: 82
Afrikaanse leeuw met uitsterven bedreigd

Afrikaanse leeuw met uitsterven bedreigd

De Afrikaanse leeuw is met uitsterven bedreigd en zou snel van de aardbol kunnen verdwijnen. Dat blijkt uit een onderzoek van de Amerikaanse overheid.

De Verenigde Staten willen de Afrikaanse leeuw als 'bedreigd' categoriseren onder de Endangered Species Act voor bedreigde diersoorten. De reactie volgt op een analyse door de US Fish and Wildlife Service die stelt dat de Panthera leo leo met uitsterven bedreigd is en wel eens snel van de aardbol zou kunnen verdwijnen.

De overheidsdienst stelde in een persbericht dat het verlies van habitat, een daling in beschikbare prooien en een toename in conflicten met mensen, de belangrijkste bedreigingen vormen voor de leeuwen. Ongeveer 70 procent van de populatie leeft geconcentreerd binnen slechts tien gebieden van het Afrikaanse continent.

Door de dieren als bedreigd te bestempelen, kan de dienst bescherming bieden, 'vooral door het verbieden van bepaalde activiteiten als import, export, commerciële activiteiten en (buitenlandse) handel', schrijft Time.com. Dat zou verzekeren, dat 'mensen onder de Amerikaanse wetgeving niet langer bijdragen tot de verdere teloorgang van in de lijst opgenomen soorten.'

Dan Ashe, directeur van de overheidsdienst, zegt nog tegen Time, dat 'niet enkel de Afrikaanse bevolking verantwoordelijkheid moet opnemen, maar dat iedereen ervoor moet zorgen dat gezonde, wilde populaties de savanne blijven bevolken gedurende de volgende generaties.'

Bron: knack Wided Bouchrika

Mening: de leeuw staat op punt uit te sterven in de regio West-Afrika. Deze West- Afrikaanse leeuw blijken genetisch afwijkend ontwikkeld van hun soortgenoten in de rest van Afrika. Als de West-Afrikaanse leeuw uitsterft, dan sterft een subsoort van de leeuwen uit. Ik vind het heel schokkend om te horen dat zulke mooie en machtige dieren met uitsterven bedreigd zijn. Het is zelfs zo erg dat de Indische leeuw nog maar in één reservaat voorkomt. Leeuwen worden bedreigd doordat hun leefomgeving vernietigd wordt of doormiddel van de jacht. Doordat leeuwen het vee van de bewoners eten, worden ze als schadelijk beschouwd. Ik denk dat het moeilijk is om hier een oplossing voor te zoeken. Sommige mensen zeggen dat men de reservaten kan kopen en zo strengere controles kan uitvoeren. Ik vind dit een heel moeilijke kwestie. Persoonlijk vind ik dat je van de natuur moet afblijven maar ik kan wel begrijpen dat de plaatselijke bewoners het hier heel moeilijk mee hebben. Het zou erg zijn moest er geen goede oplossing komen en moesten deze mooie dieren niet meer bestaan.

Laatst aangepast door robin.s*eurs : 28th October 2014 om 22:54.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 21:35.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.