actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 15th November 2008, 12:16
Smits.Diede Smits.Diede is offline
Diede Smits
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Herentals
Posts: 174
Koninklijke familie krijgt in 2009 zes procent opslag

De koninklijke familie krijgt in 2009 een opslag van 6 procent. Daarmee stijgen de uitkeringen voor koning Albert, koningin Fabiola, prins Filip, prinses Astrid en prins Laurent dubbel zo snel als die van de werkende Belg, schrijft Het Laatste Nieuws.

Het voorbije jaar kwam er gemiddeld al 5,3 procent bij hun dotaties, terwijl een bediende gemiddeld 3,24 procent extra in zijn loonzakje vond.

In de begroting is voor de Civiele Lijst en de dotaties een totaalbedrag van 13.853.000 euro voorzien. Koning Albert neemt de kaap van de 10 miljoen euro, prins Filip gaat door de grens van 1 miljoen euro en koningin Fabiola krijgt 1.594.000 euro - dat is 91.000 euro meer dan dit jaar.

De forse stijgingen zijn te verklaren doordat de Civiele Lijst en de dotaties gekoppeld zijn aan de index van de consumptieprijzen, terwijl de lonen en uitkeringen van de Belgen bepaald worden door de gezondheidsindex, die minder snel stijgt. (belga/tdb)

Bron: http://www.hln.be/hln/nl/957/Belgie...nt-opslag.dhtml

Ik verheug mij al op de reacties...
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 16th November 2008, 03:30
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Citaat:
Orgineel gepost door Smits.Diede
Ik verheug mij al op de reacties...

Ja, in zoverre er een pseudo-rancuneuze 'ik-heb-ook-recht-op-wat-zij-hebben' teneur uit spreekt... (ronduit 'pathetic'!)
Iets terechter als er de vraag aan gekoppeld wordt waarom in dit land klaarblijkelijk met twee maten en twee gewichten wordt gewerkt qua indexeringsmechanisme. Of zijn er anders 'objectieve' maatstaven waaruit mag blijken dat de 'gezondheidsindex' aan de koninklijke familie kan voorbij gaan, terwijl 'Jef Klak' - wij dus - omwille van gezondheidsimperatieven naar die vermelde zes procent kunnen fluiten...?
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB

Laatst aangepast door Barst : 16th November 2008 om 03:43.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 17th November 2008, 16:51
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Best klare positie voor de koning

Best klare positie voor de koning


Even had koning Albert zaterdag het gevoel dat hij bij de 15-jarigen even populair was als Regi Penxten van Milk Inc. Dat was een lichte overschatting. Maar ze vonden hem wel een keitoffe opa. En dat is hij ook.



Iets minder leuk voor hem was dat hij op die dag, zijn feestdag nota bene, het verwijt kreeg dat hij een betere loonindexering geniet dan de andere Belgen. Er zijn maar twee constructieve oplossingen voor dit probleem. Ofwel krijgt de koning dezelfde indexering als alle andere Belgen, ofwel wordt aan de Belgen die hem het meest na aan het hart liggen - de armen - de indexering gegeven die hij krijgt.

Het hof kan de discussie daarover nog een tijdje laten aanslepen, ofwel verstandig handelen en snel zelf de 'gelijke behandeling' voorstellen.

Maar daarmee is de rest van het dossier financiering van het koningshuis niet afgesloten. In de Senaat is daarover een commissie opgericht die eindelijk haar werk moet doen. Er moet voor het koningshuis een transparante financiering komen zoals in Nederland en Groot-Brittannië. Niet een officiële die als scherm dient en 27 andere geldkanaaltjes verbergt.

En meteen moet dan ook beslist worden voor wie we nog betalen. Voor de koning en de kroonprins? Maar niet voor alle kinderen en kleinkinderen. De huidige regeling schept alleen maar problemen. Neem prinses Astrid. In ruil voor haar dotatie moet ze iets doen. Voorzitter worden van het Belgische Rode Kruis. Daar werd ze prompt een teken van tegenspraak, want ze wil dan niet dat die Belgische structuur een lege doos is. Maar die ís dat wel omdat Vlaams en Franstalig Rode Kruis hun eigen weg gingen. Prins Laurent moet zich in ruil voor zijn dotatie nuttig maken in de vzw Kint, die dan van de deelstaten geld zou moeten krijgen om dingen te doen die anderen efficiënter doen? Daar moet men een einde aan maken. De koningskinderen moeten hun eigen weg gaan. De politiek hoeft ze dan niet meer permanent op de vingers te tikken. Hun senatorschap kan dan verdwijnen

De vraag naar de rol van het koningschap moet ook nog uitgeklaard worden. Blijft het de machtsrol uit 1830 die sluipend almaar verder uitgehold wordt? Wordt het een zuiver protocollaire, vertegenwoordigende en symbolische rol? Of rest er ook iets van de rol van 'sociaal gezag' die het hof zich probeert aan te meten door voortdurend te verwijzen naar de rol die de vorige koning, Boudewijn, probeerde te spelen?

Het wordt tijd dat we dat regelen. Toch is dat nu ook niet het meest prangende institutionele probleem. Er moet eerst een oplossing komen voor de andere institutionele problemen. Lukt dat niet, dan hoeven we straks niet eens meer over een koning te spreken. En nóg sneller moet de federale overheid beslissen wat ze gaat doen, nu de G20 alle landen ter wereld vraagt de economie weer aan te zwengelen. De deelstaten bij ons namen al beslissingen op dat terrein.


DS, 17-11-2008 (Guy Tegenbos)
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 17th November 2008, 20:15
Sanne.Etienne Sanne.Etienne is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Oostmalle
Posts: 74
Pré

Tsja, triestig hé. België is een democratie... Ja, maar dan wel liefst op alle vlakken! 10 miljoen euro is voor mij net iets te veel van het goede. Als je dan nog zegt: De koning houdt dit land recht... oké dan, dan mag hij van mij zoveel geld verdienen als hij wilt. Maar dit is niet, de koning houdt alles misschien wel in de gaten. Maar het land besturen doen volgens mij nog altijd de ministers en heel de politiek. Ik denk dat de koning zelf niet veel meer te zeggen heeft. En inderdaad, zoals veel mensen vraag ook ik mezelf af: waarom zij wel en wij (de rest van de Belgen, die trouwens in meerderheid zijn!!!!) niet?
Ik vind het wel grappig dat dit 'nieuws' komt nu we net in het 'hot' van de financiële crisis zitten. Ik denk dat de koning en zijn aanhangsel zich niet echt populair maken zo. Als VTM dit maar niet voelt aan de kijkcijfers van Royalty
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 18th November 2008, 17:06
jelledebelder jelledebelder is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Heist o/d Berg
Posts: 93
Ik vind het ronduit schandalig dat in tijden van volle economische crisis onze Koninklijke familie opslag krijgt. Naast het feit dat zij reeds een dusdanig royale vergoeding ontving, vooraleer deze nieuwe loonsverhoging plaatsvond, krijgen uitgerekend zij die het mooiste werk opknappen binnen ons land (ceremoniële functie) een aanzienlijk hoger wedde.
En dat terwijl de politiek al geruime tijd twijfelt of men buiten het Vorstenpaar, de Kroonprins en de weduwe van de vorige Koning de rest van de Koninklijke familie moet blijven voorzien van een belachelijk hoge (jaarlijkse) dotatie.
Waarom? Kan er mij iemand verklaren met welk recht en rede deze loonsverhoging te rechtvaardigen valt?
Blijkbaar zou het iets met de verschillende lonenindex voor de Koninklijke familie te maken hebben, wat naar mijn mening gewoon archaïsch en onrechtvaardig is...
Laat ons hopen dat er binnen ons Vorstenhuis een gevoel van schaamte gaat overheersen, waardoor zij het totale bedrag van de nieuwe loonsverhoging zal terugvorderen aan de overheid. Die kan vervolgens het geld uitbesteden aan zij die het Vorstenhuis 'zo nauw aan het hart liggen': de hardwerkende, gewone mensen binnen onze samenleving die elke kostbare cent kunnen gebruiken om te overleven in moeilijke tijden.

Laatst aangepast door jelledebelder : 18th November 2008 om 17:17.
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 19th November 2008, 13:00
Smits.Diede Smits.Diede is offline
Diede Smits
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Herentals
Posts: 174
Loon koning ook bepaald door gezondheidsindex

De regering heeft in overleg met de fractievoorzitters van de meerderheid en in gemeenschappelijk akkoord met het Paleis beslist om aan het parlement voor te stellen het indexeringssysteem van de civiele lijst en de prinselijke dotaties af te stemmen op de gezondheidsindex. Dat meldt premier Yves Leterme
vanavond in een mededeling. Op die manier zou de koning onderworpen zijn aan hetzelfde indexeringsmechanisme als zijn onderdanen.

Heisa
De jongste dagen was er heel wat te doen over het feit dat de civiele lijst en de prinselijke dotaties voor 2009 verhoogd werden volgens de index van de consumptieprijzen, terwijl voor de lonen en uitkeringen gebruik gemaakt wordt van de gezondheidsindex, waar onder meer de petroleumproducten uitgelicht werden. (belga/eb)

Bron: http://www.hln.be/hln/nl/957/Belgie...eidsindex.dhtml

Om echt eerlijk te zijn, zouden ze de lonen en uitkeringen van de Belgen nu aan de index van de consumptieprijzen moeten koppelen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 12:04.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.